Torbjørn Skjelde Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Skal gå til innkjøp av et uv-filter og polariseringsfilter til mitt Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM objektiv. Ettersom dette koster litt i Norge ser jeg prisene på ebay er svært vennlige, problemet er bare at jeg ikke helt vet hvilke jeg skal velge. Tenkte å gå etter kjente merker og bestille fra USA eller England. På linsa står det "ø 77mm" er det da 77mm filtre jeg skal se etter? Når det kommer til polarisering ønsker jeg å gå til snskaffelse av dette da jeg tar mye naturbilder, spesielt der vann er inne i bildet og har forstått at dette kan være kjekt. Noen tips? Endret 2. juni 2010 av Torbjørn Skjelde Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Skal du ha UV-filter bør du gjøre opp mening om du egentlig har bruk for det - til digitalt er det ikke noe poeng med UV-filtering - det er i så fall kun til beskyttelse. Polariseringsfilter er derimot viktig hvis du vil endre refleksjoner - lys reflektert fra himmelen (ja - den blå fargen er faktisk reflektert lys), fra vann, fasader etc etc. Kan gi mye til landskapsbilder. Men - skal du ha filter - kjøp et bra et. Det er på forumet en fin tråd med hvor dårlig resultat det blir med jallafilter - går ut fra at noen vennlige sjeler snart linker til posten. Edit: Og ja - helt korrekt - 77mm filter. Endret 2. juni 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152866 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg bruke Hoya HD filtrer og er godt fornøyd med de,handler filtrer hos Max Saver. Endret 2. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå