Qbiq Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg har i flere år hatt en tele/nett-tilkobling som har virket noe "flimsy/hjemmesnekra (av forrige huseier)", men som har vært svært stabil og grei å ha med å gjøre.. Det merkelige med den er at dersom jeg drar ut tele-linje pluggen fra splitteren (eller fra veggen) er det ikke alltid så lett å få tilbake nettet. Summetonen er der, men nettet kan være litt værre å få opp igjen.. (Men det går alltid til slutt, bare man tar pluggen ut og inn mange nok ganger) .. i dag ser det ikke ut som at dette hjelper.. Koblingen ser slik ut : Her på bildet har jeg koblet modemet rett i veggen, da det er det eneste som jeg får til å funke her i dag. (De siste 5 åra (til i dag tidlig) har modemet vært kobla via splitteren og derfra til linja (og da funker det etter litt "om og men".. Men dersom jeg bruker splitteren (til høyre på bildet) så har jeg summetone i telefonen, men jeg får ikke nett. (hvor er logikken her? kan det være for svakt signal for modemet, men akseptabel kvalitet for telefonen?) Noen som har vært borti noe lignende ? Endret 2. juni 2010 av Qbiq Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Har du fått målt linja di? Du kan ha en feil på den eller du har litt vel høy hastighet i forhold til linjelengde. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Har du analog elelr digital (ISDN) fasttelefon. Ser at det står ISDN på splitteren din. Dette kan påvirke forbindelsen hvis du har analog telefonlinje. Splitter er egentlig galt navn ettersom den lille boksen både splitter og filtrerer oppkobling slik at telefoni og data ikke skal påvirke hverandre. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Greit nok at du har summetone via splitteren, men funker det å ringe via den? Funker det også å ringe med telefon koblet rett i veggen? Om du får 0 signaler på modemet via splitteren, men det funker fint rett i veggen så må du nok ha deg en ny splitter. ISDN merket på splitteren spiller btw ingen trille. Lenke til kommentar
Qbiq Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Tusen takk for tilbakemelding folkz #1 : Jeg har nok litt høy hastighet i forhold til linjekvalitet. Jeg har Mimers adsl max (20000/1000 teoretisk hastighet, jeg sitter med max hastighet inn på ca 12-14k og ut på 0,6ca) (helt ålreit for min del.. modemet kan virke litt ustabilt, må slå det av og på med jevne mellomrom, men det er kanskje vanlig?) (routeren som er koblet til modemet er dir-655) #2 : Jeg har analog telefon her i huset (boksen til venstre) den til høyre bruker jeg fordi den funka (den jeg fikk med modemet fra mimer funka ikke på det tidspunktet jeg prøvde.. hadde jeg prøvd nå hadde den sikkert vært like stabil som den jeg hadde fra før som er på bildet til høyre) #3 Telefonen virker greitt uansett hvordan den er koblet.. Men den kan i noen tilfeller "drepe" netttilkoblingen .. f.eks. hvis den er koblet via splitteren og jeg har fått det til å virke, så kan jeg (ved å se på modemet) fastslå at når jeg ringer via telefonen, slokker jeg to lamper på modemet, og internett forbindelsen forsvinner) (det er dette jeg ikke klarer å skjønne logikken bak) .. Endret 3. juni 2010 av Qbiq Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Korrekt kobling skal være: 1) vegguttak (telefonlinje inn i huset) 2) Splitter (må være første boks) 3a) fra splitter til telefon 4a) telefon(er) 3b) fra splitter til ADSL-modem 4b) evt router eller switch for nettverket 5b) PC(er) Hvis du mister internett når telefonen benyttes er det enten feil i splitter (virker ikke) eller du har koblet feil (splitter er ikke første boks i telenettet ditt). Lenke til kommentar
Qbiq Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Godt mulig det er splitter som er dårlig (den første boksen (til venstre) er jo også en splitter antar jeg, siden det er 2 hull i den.. Det har aldri virka å bruke denne til både telefon og adsl modem, så det KAN jo hende det er noe rart med denne boksen også..) Korrekt kobling skal være: 1) vegguttak (telefonlinje inn i huset) 2) Splitter (må være første boks) 3a) fra splitter til telefon 4a) telefon(er) 3b) fra splitter til ADSL-modem 4b) evt router eller switch for nettverket 5b) PC(er) Hvis du mister internett når telefonen benyttes er det enten feil i splitter (virker ikke) eller du har koblet feil (splitter er ikke første boks i telenettet ditt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå