.vision Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Hei folkens! Dette er sikkert et enkelt og dumt spørsmål for mange, men trenger svar før jeg kjøper. Jeg har både en router og ett aksesspunkt i samme hus (av merket d-link) og vurderer innkjøp av en tredje router for å bruke i 2. etasjen, da rekkevidden er litt svak på den nede i 1. Spørsmålet er: Hva skjer når man har flere routere i samme nettverk med samme ip-adresse til konfiguering? Takker for svar Endret 9. juni 2010 av .vision Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Om de er i forskjellige subnet går det ann å ha samme IP. Ellers går det ikke. Men vanligvis får de tildelt automatisk IP, så du trenger ikke tenke på det. Er du sikker på at den trådløse sender signal på den sterkaste frekvensen? Kanskje du ikke trenger å kjøpe en til. Endret 2. juni 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
.vision Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Ja, det fungerer helt fint. Men det blir litt flaskehals, hvis du skjønner. Routeren står på andre siden av huset en etasje under. F.eks sier PS3 at det er 40% signalstyrke og jeg får koblet opp iPhone osv på wlanet, men det er litt ustabilt. (har kun en stripe osv). Poenget med at jeg ønsker ny router er så jeg slipper å legge kabel over gulvet til ps3 og bedre tilkobling når jeg fjernstyrer HTPC over wlanet. Begge routerne er tiltenkt kablet overføring via et HomeLink-system (tilkobling i veggen på div punkter i huset og ned til hovedrouteren) Routere/Aksesspunkt: D-link DI-724GU (192.168.0.1) D-Link DWL-G700AP (noe annet) Ønsker å supplere med: D-Link DIR-615 (192.168.0.1) Så det er der kræsjen skjer. Tror du det kommer til å funke? edit*: Hva om jeg setter opp den nye routeren til å være aksesspunkt. får jeg brukt portene bak da? Har ikke trådløs på stasjonære, og vil ha kablet for best stabilitet. Endret 2. juni 2010 av .vision Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Ja, du får bruke portene bak også. Det er ikke sånn at du må velge den ene metoden. Du kan ha trådløs og kabel tilkoblet i samme router. Endret 2. juni 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
.vision Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 ^takker Jeg tar å prøver, så skal jeg nok få det til! Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Uansett, så kan man jo enkelt endre den faste IP adressen på hver enkelt router. Er bare å gå inn i oppsettet og velge en annen adresse i samme området som ikke er i bruk. Om den senere blir resatt, blir IP adressen satt tilbake til standard igjen. Nettulf Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Da har jeg fått routern i hus, og hvilket kaos den har laget........... Har ikke greid å få nettverk igjennom den som noe som helst måte. Vitsen var å erstatte en switch i andre etasje slik at jeg fikk bedre signaler til å slippe å legge kabel over gulvet - dette gikk altså ikke. Det merkelige er allikevel når jeg skal prøve å sette tilbake til det gamle oppsettet med switchen, så får jeg ikke nett i det hele tatt. Jeg aner ikke hva som har skjedd, men trådløst fungerer! Når jeg prøver å logge inn på hovedroutern i kjellern nå, så virker det som om den blander seg inn med d-linken jeg kjøpte, for login siden ser nå slik ut: Legger også ved en illustrasjon for å forklare hvordan ting har vært: Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 edit: Nå fungerer kablet nett, men det er treigere enn trådløst. Har forresten skifta ip-adresse samt satt d-link dir615 i AP-modus. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 En router vil dele opp nettverket. Med andre ord de lager nye "domener". Det du burde ha gjort var å ha en switch på hver etasje som enhetne kobler seg inn på, og switchene koblet inn i en router. Ta hadde alt vært i kontakt med hverandre. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Jeg satte DIR615 inn i switchen i stedet for å bytte ut, og nå har jeg faktisk nett på den. Allikevel går alt med tråd treigere enn gud veit hva. Ikke finner jeg igjen ipen til routern heller, selv om jeg vet at jeg endra den til 192.168.0.40. Lukter enda en reset her FAnt routern nå. Den har fått IP: - 192.168.0.172, sikkert ettersom den er tilkobla til en switch og så router. MEn det spiller vel ingen rolle? Endret 9. juni 2010 av .vision Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) ROUTER -> SWITCH -> NETT ROUTER IKKE AP Tilkobling: dir615 -> switch –> vegg GIR KUN NETT VIA PC, MAC FINNER ROUTER Nett på PC: OPP: 168 kbs NED: 1032 kbs Konklusjon: Trådløs router funker ikke koblet til switch (u AP modus) ROUTER AP Tilkobling: dir615 -> switch –> vegg GIR NETT BÅDE TRÅDLØST OG KABLET Nett på PC: OPP: 168 kbs NED: 1032 kbs Nett på Mac: OPP: 168 kbs NED: 1032 kbs Konklusjon: Noe er feil med hastigheten! ROUTER -> NETT ROUTER AP Funker ikke i det hele tatt. Finner heller ikke router. Gjelder både kablet og ikke kablet. ROUTER IKKE AP Finner router, har ikke nett. Gjelder både kablet og ikke kablet. Det uforståelige spørsmålet: Når jeg er tilkoblet med PC kablet til switch -> homelink -> 724GU -> CD - INTERNETT ( som hele tiden har fungert perfekt ). Hvorfor fungerer ikke dette optimalt nå? Hvorfor opplever jeg "hastighetssperre" på kablet nett - noe jeg ikke har gjort før? Endret 9. juni 2010 av .vision Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 En router vil dele opp nettverket. Med andre ord de lager nye "domener". Det du burde ha gjort var å ha en switch på hver etasje som enhetne kobler seg inn på, og switchene koblet inn i en router. Ta hadde alt vært i kontakt med hverandre. Poenget med at jeg ikke kan ha bare en router er fordi jeg ønsker å ha bedre signalsstyrke på feks PS3. I tillegg ønsket jeg å ha porter til kablet nett - og gikk derfor for en router. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) .. løst Endret 9. juni 2010 av .vision Lenke til kommentar
.vision Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Som nevnt over her fikk jeg nett når routern ble satt i AP-modus, men at hastigheten ble en annen.. Det jeg ikke skjønner er - Når jeg kobler til DIR-615 i AP-modus på nettverket mitt (som et siste punkt på sløyfa), så reduseres ALT nettverk både kablet som trådløst, selv om jeg ikke er koblet inn i DIR-615. Når jeg kobler ut DIR-615 tar det ca 10 minutter, så er hastigheten tilbake. Hvorfor?! DIR-615 tilkoblet: 120kbs ned, 1020kbs opp ikke tilkoblet: 5000kbs ned, 1020kbs opp. Noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå