Gå til innhold

Her er GTX 465-kortene


Anbefalte innlegg

God dagenz Hardrock_ram ;)

 

nar du kommer ned til en smådetaljert elektronikk som det finnes på et skjermkort så skal det veldig mye mindre enn 400grader til for å rødgløde det

 

80-90 grader er ikke noe problem nei men ytelsen går ned når man kommer over 75 grader.

 

og jeg sa at 90grader+ så begynner det å bli fare for det. ikke at det skjedde på 90grader men at det var fare for det pga så små elektronikk baner og komponenter som ligger på grensen.

 

105grader da begynner ting virkelig å skje.

 

120 grader da er det ingen komponenter igjen som funker. da er alt ødelagt pga varmen og den utrolige lille og detaljerte elektronikken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Rødgløding har ingenting med størrelsen å gjøre. Jo mer energi som tilføres, jo raskere vil atomene i metallet vibrere. Jo raskere de vibrerer, jo mer farge vil komme, helt til det blir hvitt lys.

Er da ganske allmenn kunnskap ...

 

2. 105 grader er maksimal DRIFTStemperatur. Det betyr at nVidia sier at kortet kan kjøre på opptil 105 grader under drift. Mener du at de vil risikere å erstatte haugevis med kort i garantisaker, framfor å sette en lavere maksimal driftstemperatur?

Lenke til kommentar

God dagenz Hardrock_ram ;)

 

nar du kommer ned til en smådetaljert elektronikk som det finnes på et skjermkort så skal det veldig mye mindre enn 400grader til for å rødgløde det

 

80-90 grader er ikke noe problem nei men ytelsen går ned når man kommer over 75 grader.

 

og jeg sa at 90grader+ så begynner det å bli fare for det. ikke at det skjedde på 90grader men at det var fare for det pga så små elektronikk baner og komponenter som ligger på grensen.

 

105grader da begynner ting virkelig å skje.

 

120 grader da er det ingen komponenter igjen som funker. da er alt ødelagt pga varmen og den utrolige lille og detaljerte elektronikken

Hei, tenkte bare jeg skulle hilse fra virkeligheten her.

 

Metall begynner å rødgløde ved rundt 400 grader som nevnt, uavhengig av størrelse.

Mange skjermkort har en clockdown threshold på rundt 130-145 grader, dette er der produsentene sier at kortene skal klocke seg ned/skru seg av pga varme.

 

Hvorfor skulle ytelsen gå ned ved 75 grader? Det finnes vel ingenting innen fysikken som sier at to kort med samme frekvens og arkitektur skulle tilsi at de yter forskjellig ved forskjellig temperatur, tvert i mot.

 

Har selv hatt diverse morsomme opplevelser, og som kjent så er VDDC regulatorene på ati hd 4870 veldig varme av seg, og krever enormt med kjøling, de begynner å bugge ved 135-140 grader, minnebrikkene på samme kort bugger ved 125-130, og kjernen har jeg ikke fått å bugge enda, men den klarer seg fint på 110 grader (feilende vifte viste det ja).

 

Fra tidligere har jeg også et 6600gt (små veps det ja), som daglig gikk over 100 grader uten problemer, og en dag når viften gikk i stykker gikk den opp i 145 grader, som er threshold og skjermen ble sort helt til kortet hadde kjølt seg ned igjen. Det kortet avled en hurtig død ved fjerning av kjøleribbene på minnebrikkene, siden temperaturen hadde gjort loddetinnet på undersiden sprøtt over tid. Men det levde altså med slike temperaturer i nesten 3 år før jeg skiftet kjøler, og da levde det på 70-80 grader uten problemer... Jeg hadde to, det ene fungerer som nytt selv i dag.

 

Hva mener du skulle skje ved 100 grader? Skal metallet begynne å koke?

Lenke til kommentar
Du plukker ut en enkelt del som omtrent ikke er i bruk i dag (tesselation), og sier at alle 4xx-kort fra nVidia banker alle 58xx fra Ati? Du har kanskje noen ekstra argumenter på lur for å redde sdeg selv fra å høres totalt fjern ut?

 

Hahaha, nei jeg sier ikke at alle nVidia 4xx kort banker alle ATi 58xx, jeg var bare ikke klar nok i førsteposten min. Jeg mente at nVidia 480 og 470 serien banker ATi 5870 og 5850 på tesselation, som VIL bli brukt mer i framtiden. Det skjer sikkert ikke før om 2-3 år, da de fleste har oppgradert uansett.

 

Grunnen til at nevnt 480 og 470 banker 5870 og 5850 på tesselation er jo pga. flere tesselators. Gleder meg i grunnen til neste ATi arkitektur, så får man se hva de drar fram.

 

Generelt spill vil jeg anbefale ett 58xx kort, pga ytelse for pris, TDP og varme i forhold til 4xx.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

 

Hva mener du skulle skje ved 100 grader? Skal metallet begynne å koke?

Det meste du skriver er helt korrekt, men ved høy temperatur vil du over tid får elektro migrasjon på elektronikk. Dvs. den vil begynne å bli ustabil på tidligere stabile frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...