eksamen2010 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Hei. Nå har vi mottat forbredelseshefte for kultur og kommunikasjonseksamen våren 2010. Oppgaven er følgende: På forbredelsesdagen skal du forberede et materiale om "det norske" i møte med "andre kulturer", basert på vedleggene, og eventuelt andre selvvalgtekilder". Temaets overskrift er "stolthet og fordommer". Vedleggene har ikke et klart tema eller fellesstrekk, og derfor kan jo vi som har eksamen i dette faget evt. hjelpe hverandre/komme med tips/diskutere frem til eksamen i morgen?=) Emner og temaer kan jo være: Nasjonalisme (unionsoppløsninga) Etnosentrisme Stereotypier Identitet – nordmenn, vi er norsk etniske: eget språk. Er vi en fredsnasjon? Eller er det noe vi kun ønsker å se oss selv. Hva slags bilde har vi av oss selv? Endret 2. juni 2010 av eksamen2010 Lenke til kommentar
eksamen2010 Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) . Endret 2. juni 2010 av eksamen2010 Lenke til kommentar
Smurfine8 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Kan noen legge ut noen aktuelle linker dersom dere finner det? Lenke til kommentar
jummus Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 jeg har fått beskjed om ålese artikkelen "de der nede" den er viktig også lese om det at stoletenberg og reinskogensaken i Indonesia. For ved den regnskogensaken, så blir nordmenn fremstilt som at de kommer overens med den høyste adelen Prins Charles var i Norge og snakket varmt om Norge, og i tillegg vil vi hjelpe de mindre fattige. Vi vil bli fremstilt som de gode som er venner med alle. Lenke til kommentar
jummus Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Vi forventer også særbehandling, bare se på Moland saken.Der kommer inn det at vi er ikke redde som står i en av de artikklene som vi fikk i hefte. Men Moland of French oppfører seg som koloniherrer før i tiden, de gjør noe galt men forventer å komme seg unna. siden de er hvite(norske. her kan man også få inn media, de får stor omtale da må Norge ta tak i saken fordi vi vilikke få ett dårlig rykte på oss omat vi ikke hjelper våre egene. Mens Boloviasaken har ikke så stor omtale i media og da blir det ikke gjort så mye der, mens så er det ikke så stor sjanse at de i Boloviasaken blir dødsdømte så. Lenke til kommentar
Smurfine8 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Mens Boloviasaken har ikke så stor omtale i media og da blir det ikke gjort så mye der, mens så er det ikke så stor sjanse at de i Boloviasaken blir dødsdømte så. ... Det at UD er mer involvert i Kongo-saken kommer selvfølgelig av at de kongolesiske myndighetene anklaget Norge for å stå bak, påfølgende med uvirkelige erstatningssummer. Dette er derimot ikke tilfelle i Bolivia-saken, ergo ikke like stor nasjonal interesse. I Bolivia-saken (min personlige mening) foreligger det heller ikke særlig tvil om at de faktisk sto bak forsøket på smuglingen, mens Kongo-saken virker mer som et "uløst" mysterium - igjen større medieoppmerksomhet. Edit: Og så vidt jeg vet gjennomfører ikke bolivianske(?) myndigheter dødsstraff? Endret 2. juni 2010 av Smurfine8 Lenke til kommentar
jummus Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Mens Boloviasaken har ikke så stor omtale i media og da blir det ikke gjort så mye der, mens så er det ikke så stor sjanse at de i Boloviasaken blir dødsdømte så. ... Det at UD er mer involvert i Kongo-saken kommer selvfølgelig av at de kongolesiske myndighetene anklaget Norge for å stå bak, påfølgende med uvirkelige erstatningssummer. Dette er derimot ikke tilfelle i Bolivia-saken, ergo ikke like stor nasjonal interesse. I Bolivia-saken (min personlige mening) foreligger det heller ikke særlig tvil om at de faktisk sto bak forsøket på smuglingen, mens Kongo-saken virker mer som et "uløst" mysterium - igjen større medieoppmerksomhet. Edit: Og så vidt jeg vet gjennomfører ikke bolivianske(?) myndigheter dødsstraff? Du har så rett så! I tillegg så har du ett poeng når det gjelder om anklaget mot norge. Og nei, bolivia praktiserer ikke dødstraff, men hun jenta kan bli drept har jo fått drapstrusler osv. Men jeg tror også at media har veldig mye å si, media lager stort oppstyr rundt det, og hvis vi tenker faget så kan man få inn sånne elementer. Norge vil jo ikke bli satt i dårlig lys, vi skal være de gode som hjelper alle. Får vi på oss at vi var med i kongogsaken, så ødelegger det ryktet. Men hva tror du oppgaven blir? Lenke til kommentar
Smurfine8 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jummus: Det går ikke bare på dårlig omtale i den forstand at Norge skal virke som godheten selv, det går også på å avsløre et nokså korrupt rettsystem - og nettopp på den måten fremme landet kan man vel si. Det blir feil å si at mediene skjønnmaler eller utelater informasjon som kan sverte Norge, da saken ikke går på landet men på to privatpersoner som har driti seg ut. Disse kan "godt" svertes, blant annet ved den videoen som kom ut (husker ikke når) Og hu ene jenta i Boliviasaken har jo faktisk rømt hjem til Norge, uten at hennes sak er blitt tatt opp her til lands. Vil det si at norske myndigheter tar for lett på forbrytere i utlandet? Jeg mener ikke det, men ut fra de sakene vi har fått går jo det an å drøfte. Men hovedfokuset kommer ikke til å ligge her tror jeg, heller kulturforskjeller, kræsj mellom vår nasjonale stolthet og andres kultur og livssett, sett i lys av hva vi ser på som "typisk norsk". Eller hva tror dere? Lenke til kommentar
jummus Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Men tenkt deg nå hvis Moland og French blir dødsdømt, og Norge får ikke gjort noe med det. Et ressurssterkt land, som setter seg høyt oppepå ragnstigen vil få drålig omatel,politikerne vil også bli kritisert. Vi kan ikke la en av våre egene bli dømt til døden,vi er imot dødsstraff og vi vil absolutt ikkebli sett ned på. Det jeg vil få fram er at media har stor påvirkning(de skriver nok sånn somdet virkelig er) og når denne saken får så mye oppmerksomhet, så reagerer folk. Det var det jeg også tenkte på! eksmpel nordmenn på ferie, viskalvise at vi er norske for det er vi virkelig stolt av,i tillegg følger vi våre regler og normer. Andre vil kanskje tenke at vi er egoistiske, og følger ikke demmes normer når vi er i deres land. Men ja jeg tror det vil gå iden retningen, som er supert! Skrevet to oppgaver om det fra før av. Men lærerne mine advarte mot at det kunne bli en sånn oppgave som; du skal lage en presantasjon om kulturmøter(eller hva enn oppgaven blir) som varer i 30 min feks. Hvordan vildu presentere den, hva slags spårk vil du bruke osv. Det er ikke sikkert det blir det, men de advartemeg mot det i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå