IdaElg Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hei, vi har i likhet med flere andre kommet i matte og har fått oppgaven "kjøp og bruk av bil" Hva tenker dere at man brude ta med? Vi har tatt utgangspunkt i stikkordslisten som står på oppgavearket i tillegg til at vi har lagt til noen punkter selv. - ny bil? Lease bil? brukt bil? - 4 hjulstrekk fremfor 2 hjulstrekk med tanke på hvor familien har tenkt til å kjøre. Bor de på toppen av en bratt bakke? Skal de bruke den frem til en hytte med ulendt terreng? osv. - Hvilket ekstrautstyr har familien lyst på og trenger? Noen som har noen forslag til hva som burde være med? Eller tips, vi har nemlig aldri vært borti mattemuntlig. :-) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Du bør velge tema som lar deg regne ulike typer matte. Ekstrautstyr er ikke så aktuelt da dette egentlig bare er addering på prisen, samme med firhjulstrekk. Det første jeg tenker er jo at familien må låne penger til bilen. Dette åpner jo opp for all matte som har med lån, løpetid og prosentregning å gjøre. Videre skal de kjøre en tur. Hvor langt kjører de, hvor mye drivstoff bruker de og hva ble kostnaden pr kilometer i drivstoff? Så skal de kjør på hytten, de skal nå en ferge som går kl ??. Det er ??km til fergen. De har kjørt ??km og brukt ?? tid. Hvor fort må de kjøre resten av veien for å nå fergen? Lenke til kommentar
IdaElg Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Tusen takk for de gode ideene! Tok med oppgaven din. ;-) Hittil har vi regnet ut antall hjulomdregninger når man kjører strekningen Drammen-Hemsedal, i tillegg fått inn en oppgave med fart/tid/vei og målestokk/kart. Fått volum og omkrets med i oppgaven også. Får med sirkelsektor også i en oppgave. Økonomi, sparing, lån, renter, budsjetter osv er selvfølgelig med. Jeg mangler jeg blant annet linijærefunksjoner, algebra, likninger og sikkert en haug til. Noen som har forslag til oppgaver? På forhånd, tusen takk for all hjelp! - det trenger jeg! Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hvilken klasse går du i? Du kan bruke eksponentiallikninger. Si at du har to biler der den ene bruker 0,90l per mil, mens en annen bruker 0,87l per mil. Den første er selvfølgelig billigere enn den andre, og så bruker du en eksponentiallikning til å finne ut hvor mange mil du må ha kjørt før det skal lønne seg med den dyreste motoren. Burde være en grei oppgave som gir grei uttelling. Lenke til kommentar
IdaElg Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Hvilken klasse går du i? Du kan bruke eksponentiallikninger. Si at du har to biler der den ene bruker 0,90l per mil, mens en annen bruker 0,87l per mil. Den første er selvfølgelig billigere enn den andre, og så bruker du en eksponentiallikning til å finne ut hvor mange mil du må ha kjørt før det skal lønne seg med den dyreste motoren. Burde være en grei oppgave som gir grei uttelling. Jeg går i 10ende. Hva er en eksponentiallikning? Hehe.. Ellers er det jo en bra oppgave! :-) Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hvis du går i tiende er det sikkert ikke så lurt å blande inn en eksponentiallikning. Lykke til! Lenke til kommentar
IdaElg Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Hvis du går i tiende er det sikkert ikke så lurt å blande inn en eksponentiallikning. Lykke til! Ok, tusen takk! ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå