Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må du lage GUI'et ditt i et .NET assembly og eksponere de operasjonene du skal bruke via en ServicedComponent.

VBScript (og derav classic ASP) kjører ikke i et .NET runtime, og kan ikke benytte .NET funksjonalitet direkte.

Er ikke sikke på jeg er helt med på det du sier der, men så har jeg ikke så mye peiling på .NET heller :p Dette er i sammenheng med et HMI utviklingsverktøy jeg bruker på jobb. Det fungerer som en slags kontainer for ActiveX og .NET objecter. I bakgrunnen (f.eks. til hvert skjermbilde som blir laget) kan man bruke VBScript for å lage logikk. Jeg har brukt det f.eks. til å trekke ut og sette dato på en ActiveX kalender, men ikke til så mye mer avansert en det. Dvs. jeg kan en god del VBScript men ikke i sammenheng med .NET.

Lenke til kommentar

ActiveX er et rammeverk for frittstående komponenter, på toppen av Component Object Model (COM+), som er det som må til for å kunne bruke dem fra VBScript.

Det er fullt mulig å lage kontroller i .NET og eksponere dem som ActiveX, men det betyr ikke at man kan benytte hele .NET API'et som en ActiveX kontroll uten videre. "Broen" mellom ditt VBScript og .NET runtime må gå via COM+ fordi VBScript kan ikke kan "snakke .NET", men .NET "kan snakke COM+" gjennom System.ServiceModel.ServicedComponent.

Det rammeverket ditt ligger da som et lag over .NET for å la deg kalle det opp utvalgte kontroller akkurat slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...