Gå til innhold

Styrketrening og akrobatikk samme dag , hvilken rekkefølge gir best "resultat"

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Idag har jeg fått muligheten til å starte på akrobatikk. Dette krasjer derimot med dagene jeg har styrketrening (selv om jeg har tid til begge)

Det høres selvsagt mest logisk ut å ta akrobatikken før styrketreningen. Men er det dårligt for restutisjonen og energien på trening å trene akrobatikk rett etter styrketrening?

Eventuelt vil det å "slite seg ut" på akrobatikk først ha negativ effekt på hvordan en klarer å prestere på styrketrening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akrobatikk innebærer vel store mengder uttøying så det vil være glimrende å gjøre før styrketrening.

Bullshit.

Dersom du trener både styrke og akrobatikk same dag vil du risikere overtreningsrelaterte skader, eg vil på det sterkaste råde deg til å endre opplegget ditt slik at dei to øktene ikkje faller på same dag.

Lenke til kommentar

Akrobatikk innebærer vel store mengder uttøying så det vil være glimrende å gjøre før styrketrening.

Bullshit.

Fordi?

Lønnar seg å lese heile innlegget:

Dersom du trener både styrke og akrobatikk same dag vil du risikere overtreningsrelaterte skader...

Lenke til kommentar

-Uttøying er ikkje ein nødvendig del av styrketrening og er ein stor årsak til bla. senskader.

-Mykje fysisk aktivitet gjer deg sliten og reduserar evna di til å konsentrere deg, noko som vil gå på bekostning av teknikk/utførelse.

-Ei akrobatikkøkt er så vidt eg kan forstå ei styrkeøkt i seg sjølv, ein del anbefalar øvelser med kroppsvekt som eit fullgodt alternativ til vanleg styrketrening.

-Den varmen du snakkar om eksisterar ikkje med mindre TS går rett frå akrobatikk til styrkeøkta (eller omvendt), lykke til med ikkje å vere utslitt da.

Lenke til kommentar

Jeg mener nå uansett at det fint lar seg kombinere. Intensiteten vil uansett begrense seg selv hvis akrobatikktreninga er intensiv, og siden han/hun da allerede er varm så vil skaderisikoen være mye mindre enn om det splittes på to dager.

Det stemmer ikke. Skaderisikoen øker ved å trene to ganger på en dag. Kroppen får ikke tid til å restituere seg.

En skal heller ikke tøye ut samme dag som en trener styrke da dette kan føre til skader.

Men når det er sagt så er det mange ting her i verden som ikke er anbefalt men som går helt fint å gjøre allikevel. Så hvis TS synes det er greit å trene to ganger om dagen så er det ikke SÅ farlig.

Lenke til kommentar

En skal heller ikke tøye ut samme dag som en trener styrke da dette kan føre til skader.

Hvor får du dette fra? Og er det flere som kan bekrefte dette?

Nja, delvis. Styrketrening belastar musklane + tøying belastar musklane -> overtreningsskader og belastningsskader.

Det er bare vrøvl. Man skal alltid tøye ut en muskel som er brukt hardt. Det finnes endog treningsprinsipper som bruker tøying som del av øvelsen.

Nei, det er du som vrøvlar og ikkje er oppdatert på forskningsfronten. Moderne forskning har vist at tøying ikkje er godt for stort anna enn å strekke sener og dermed forlenge leddbaner.

Lenke til kommentar

Da tøyer du feil. Jeg har aldri strekt en eneste leddbane eller ødelagt noe pga tøying, ei heller sett andre gjort det.

Jeg har over 25års erfaring med vekttrening, 15 av dem som eier og trener i eget gym.

Det forskes på alt mulig hele tiden og den ene dagen er det som var sunt dagen før plutselig livsfarlig og omvendt.

Det er lov å bruke hue litt når man trener, da blir man ikke skadet.

Lenke til kommentar

Kan da ikke skade så mye av et par lette tøye-øvelser for å forbedre teknikken i bøy og mark? Klarte ikke å bøye meg ned for å ta på anklene mine før engang... Vil tro dét bærer større skaderisiko enn å tøye litt etter endt økt.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Hvor får du dette fra? Og er det flere som kan bekrefte dette?

Hos de jeg trener sammen med er det almenviten :p Kompisen min som er nyutdannet fysioterapeut mener det samme. Jeg skal få han til å grave opp noen kilder på dette.

Det går på at man utsetter muskler og sener for harde påkjenninger med å først å tøye ut, for så og løfte tunge vekter (eller omvendt). Vi må huske at når vi løfter vekter så utsetter vi muskler og sener for påkjenninger som er mange ganger større en om vi trener fotball eller løper. Derfor blir det dumt å overføre tøyningsrutiner fra disse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Har testa det ut 2 ganger til nå hvor jeg starter med akrobatikk fra 2 til 5. Jeg får i meg endel energi både før og under trening . Etter treningen drikker jeg ca en liter melk og 150g tunfisk. Styrketreningen starter jeg med ca rundt 6/ halv 7. Styrketreningen er så og si bare biseps, rygg og skuldre, og denne varer rundt en time.

Jeg har ikke vært sliten på trening enda, men jeg er ikke så gira på at det skal gå utover resultatene. Jeg trener først og fremst for å få god egenvekts/ balance styrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...