Gå til innhold

Overskrevet rescue-partisjon, hvordan få tilbake Windows?

Anbefalte innlegg

hei, jeg innstallerte ubuntu/linux på pcn til en kompis og han likte den ikke så han vil jeg skal fjerne den :-S

men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. når jeg skal formatere/tilbake system med F11 under starten så funker det ikke :-S

trykker på F11 mang ganga men kjem ikke noe opp -.-

jeg vil fjerne ubuntu/linux, har noen noe forslag hvordan jeg skal gjøre det?

jeg har lasta den ned på c: disken der han har win vista på. og når jeg starte win vista og går inn på c: dissken så finner jeg ikke ubuntu der. og han har heller ikke windows vista CD. så jeg lurer på hvordan i alt verden jeg skal fjerne den eller formatere pc'n med F11.

takk for hjelp :)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har installert Ubuntu på maskinen og latt Ubuntu ta over hele disken og dermed slettet recovery-partisjonene altså? Disse partisjonene pleier man vel forsåvidt å få mulighet til å ta back-up av ved første oppstart, som også kan være lurt i flere tilfeller enn dette.

Om maskinen fortsatt er innunder reklamasjonstiden (tror det var tilfellet med IBM), kan du kanskje få tilsendt CD-er fra PC-produsenten. Det skader uansett ikke å ringe og spørre, men om det ikke lar seg gjøre så kan det fort bli vanskeligere.

Det er også lurt å prøve live-CD i en liten periode, eller installere Ubuntu via Wubi eller i Virtualbox, for å se om Ubuntu er noe for deg. Via disse metodene kan man enkelt kvitte seg med Ubuntu om man ikke finner det interessant, full installasjon kan være litt mer knotete.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Du må nok skaffe en dvd. Virker som du har skrevet over rescue partisionen av Vista han hadde på pc'en. Dermed må du skaffe en dvd for å få lagt inn Vista igjen. Hvis det er en laptop står cd-key til vista, samt type vista, trolig "Vista Home OEM Norsk" eller noe på undersiden av laptopen.

Du må nok fort ty til torrenter for å skaffe denne versionen av vista, men hvis cd-key fungerer på versionen er det lovlig da det er lissensen, ikke dvden du kjøper. Hvis cd-key ikke fungerer må du finne en annen version for å få lagt det inn lovlig igjen, noe jeg tipper vennen din ønsker.

EDIT: Som tamarin sier, du kan også høre med produsenten av maskinen om de kan hver så snill å sende over en dvd.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar

jeg har sletta hele disken altså ubuntu har tatt hele disken.

jeg/kompisen min, vil ikke ha bildene osv, de kan bare bli sletta. eneste vi vil ha er at vi får pcn/systemen tilbake som den hva. altså den ble slik igjen da den ble kjøpt.

er det noen som har en format pro som jeg kan brenne på dvd-platter og format pcn hanns md?

eller er det noen som veit om jeg kan last ned fullt windows vista på pcn hanns?

den key som er under pcn har forsvinnet bort så jah det er litt vanskelig :-S

håper virkelig dere hjelper meg :-/

(OPS: forsikringen er ferdig)

Lenke til kommentar

den key'en som var under pc'n går det heller ikke an å instalere vanlig windows med. for den blir anderledes når du er ferdig med å instalere og sjekker produktnøkkel til windows med et annet program.(som er den du eventuelt måtte brukt om du skulle reinstalert windows fra en clean plate)

du kan kontakte pc-produsent og spørre pent om de kan sende deg en instalasjonsplate. om de ikke gjør det er det egentlig ingen "lovlig" måte å skaffe seg windows plate på en å kjøpe en OEM eller retail plate i en butikk eller på en eller annen måte via msdn..

Lenke til kommentar

trur du virkelig det som foregår her i verden om dagene er alt lovlig?

skal love deg det er 80% som bruker ''ulovlige'' som du kaller det.

hvorfor skal jeg betal en par tussen til windows vista når jeg kan laste den ned gratis på nette?

greit det er ulovlig, men ingen merker det å pluss dem er laga for at folk skal bruke den, den er ikke laga for pint.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...