Filippa Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Noen som kan tipse meg om nettsider med bilder hvor det følger med en "oppskrift" slik at jeg kan se hva slags objektiv og innstillinger som er brukt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Dette forumet? Se for eksempel gjennom utfordringstrådene og de månedlige bildetrådene. Har du Firefox, så installer Exif Viewer, så kan du lese metadata som ligger i bildet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Du kan også lese guidene her på forumet,mange fine tips om hvordan man tar bilder i ulike situasjoner. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Du spør om nettsider, men kan jo nevne en bok i tillegg. Scott Kelbys 'Digital fotografering' er veldig oppskriftsbasert, noe som gjerne trekkes frem som et negativt aspekt, men her burde det passe fint. Sånn ellers er det ofte mulig å se EXIF-data på Flickr-bilder, finn en gruppe som omhandler det du ønsker å se på. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Dere sier det som om EXIF forteller dere noe som helst som oftest ikke kan sees med første øyekast? Oftest sier det jo ikke noe som helst om hvordan ett bildet ble laget. Alt det forteller er hvordan det er eksponert, det sier ikke noe om det som er viktig(div HVORDAN lyset er, hvor det er plassert og hvordan forholdene mellom de forskjellige lyskildene er). Fotografering er lys. Scott Kelby sine bøker er ganske gode, synes jeg også, så støtter den. Start med Digital Fotografering Vol. 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Siterer fra første post.. slik at jeg kan se hva slags objektiv og innstillinger som er brukt? I tilfelle Cruelph ser dårlig tenkte jeg. Endret 5. juni 2010 av pybalto Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Har faktisk vært veldig givende for meg og se hvilken innstillinger som er brukt på enkelte interessante bilder. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Enig med ondskapen her. Denne interessen for exif er underlig og uforklarlig. Hva har det å si hvilket utstyr som ble brukt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Enig med ondskapen her. Denne interessen for exif er underlig og uforklarlig. Hva har det å si hvilket utstyr som ble brukt? Er nok enkelte her på forumet som er enig med deg,uten og nevne navn eller tråd Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Det er ikke poenget- poenget er at trådstarter spør om hvordan h*n kan se hvilke innstillinger som er brukt. Da svarer man på det, man svarer ikke at TS ikke trenger å vite det fordi man selv er erfaren. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Poenget er vel heller å fortelle TS at han/hun ser på feil sted om han ser i EXIF for å bli en bedre fotograf, og der syns jeg CPs svar var helt utmerket. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Jo, det kan jeg være enig i Anew. Det er klart. Det var nok bare jeg som misforsto det som sto der, for jeg leste svaret som en kommentar til de tre som hadde svart på trådstarters spørsmål, og ikke som et svar til trådstarter. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 du har slike muligheter på pentaxphotogallery.com. der kan du se forskjellige kombinasjoner av kamerahus, objektiver og forskjellige instillger. Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Noen som kan tipse meg om nettsider med bilder hvor det følger med en "oppskrift" slik at jeg kan se hva slags objektiv og innstillinger som er brukt? Her kan du i det minste søke på forskjellige objektiver, blender, kamera osv så kan du selv se hva de forskjellige kombinasjonene gir deg: http://www.pixel-peeper.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå