Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Teknisk nettverksspørsmål, ping og ADSL vs 10Mbit


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dette med ADSL og online-spilling med samtidig nedlasting fra internett, da pga at pingen går til himmels med mitt 704/386 NextGenTel-abbonement. Dette gjelder jo selv om jeg kun bruker en brøkdel av min totale båndbredde.

 

Men hos en kompis som er tilknyttet 10Mbit nettverket til Universitetet(heldiggrisen) kan han laste ned 5-6Mbit(halve båndbredden) uten at dette får noen innvirkning på ping. Nå vet jeg ikke om de bruker vanlig Ethernet-teknologi eller noe annet.

 

Så, er dette et "problem" i forhold til xDSL-teknologien, eller vil man ikke oppleve dette med f.eks SHDSL eller VDSL? Spesielt med tanke på 10Mbit VDSL, som har samme teoretise ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er grønn,men vil prøve å svare.Andre får forhåpentligvis rette på meg om jeg har feil!!!

 

Hvis du laster ned NetPeeker(shareware) og bruker OsS 2K eller Xp kan du begrense nedlastningen på Kaza.Dobbelklikk på Kaza i Netpeeker winduet og bestem uplad og download(max hva Kaza får downloade).

 

Hvis downlaoden til din kompis hadde vært på 9,9 Mg så hadde vel også han hatt problemer med online spill?

Lenke til kommentar
Hvis downlaoden til din kompis hadde vært på 9,9 Mg så hadde vel også han hatt problemer med online spill?

 

Vel, vil tro at dersom spillet krever mer enn 0,1MBit/s så ville han fått problemer, mens jeg sliter med å laste ned 100kBit/s og spille CS samtidig... da blir det graut-ping. Tror ikke CS bruker så veldig mye båndbredde.

 

Grunnen til at du får høy ping med ADSL er vel fordi denne linja ikke er full duplex (altså sende og motta med samme hastighet samtidig). 10 mbit'en som du prater om er garantert det.

 

Ok, men hvis man f.eks har 1Mbit SHDSL(1024/1024), som har lik båndbredde begge veier, så skal det ikke være noe problem å laste ned 1/2Mbit/s og spille samtidig? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Jeg hadde 2048/1024 fra nextgental og hadde samme problemet... Oppgraderte til 4mbit og funker det og spille fint samtidig som at kazaa går for fullt i upload og download... Menne..vet ikke hvorfor.

 

Hadde du 4Mbit SHDSL eller ADSL? Hvor mye båndbredde kan du bruke på din 4Mbit-linje før pingen flyr opp i himmelen?

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får høy ping med ADSL er vel fordi denne linja ikke er full duplex (altså sende og motta med samme hastighet samtidig). 10 mbit'en som du prater om er garantert det.

Tull. Det finnes mange tidligere tråder om dette. Les og lær! Tror du virkelig at half-duplex svitsjer så sakte at du merker det? :roll:

 

"Problemet" er TCP/IP og dens funksjonalitet, kombinert med den lave upload hastigheten han har. Hvis han peaker utbåndbredden, vil pingdataen stå i kø for å bli sendt av gårde, og det medfører nødvendigvis høy ping. Ping er muligens nedprioritert i TCP/IP for alt jeg veit.

Lenke til kommentar

He he, vil ikke ha en ny half/full duplex tråd nei...

 

"Problemet" er TCP/IP og dens funksjonalitet, kombinert med den lave upload hastigheten han har. Hvis han peaker utbåndbredden, vil pingdataen stå i kø for å bli sendt av gårde, og det medfører nødvendigvis høy ping. Ping er muligens nedprioritert i TCP/IP for alt jeg veit

 

Vel, tror ikke problemet ligger i TCP/IP, da forskjellen ligger mellom Ethernet på Universitetet og ADSL i stua(begge bruker vel TCP/IP). Uansett så trenger man ikke peake utbåndbredden for at dette skal oppstå heller...

Lenke til kommentar

Vel, tror ikke problemet ligger i TCP/IP, da forskjellen ligger mellom Ethernet på Universitetet og ADSL i stua(begge bruker vel TCP/IP).

Nå var poenget mitt at TCP/IP "ødelegger" for de med lav uthastighet. Har man symmetriske hastigheter vil dette som regel ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Tull. Det finnes mange tidligere tråder om dette. Les og lær! Tror du virkelig at half-duplex svitsjer så sakte at du merker det?  :roll:  

 

 

Half-duplex styres av programmene, hvis man setter ned send buffer i programmet(f.eks.DC++) så kan man spille samtidig uten alt for dårlig ping.

Lenke til kommentar
Half-duplex styres av programmene, hvis man setter ned send buffer i programmet(f.eks.DC++) så kan man spille samtidig uten alt for dårlig ping.

Jeg bruker den funksjonen i DC++ og hadde her om dagen over 3 sek i ping. Makset ut uploaden da, brukte en liten del av download.

Lenke til kommentar
Half-duplex styres av programmene, hvis man setter ned send buffer i programmet(f.eks.DC++) så kan man spille samtidig uten alt for dårlig ping.

Hva er det du snakker om da? Styres av programmene?? Det du snakker om, justerer vel kun pakkestørrelsen, slik at man ikke skal lide av nettopp det problemet vi snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...