Gå til innhold

Får ikke til nett på Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei. jeg har lasta ned ubuntu, men får ikke nett eller trødlås'en funker ikke. og når jeg skal ta update så funker det heller ikke :-S

 

kan noen si meg koffor den ikke funker??

 

takk for hjelp!! :)

 

Lettere å hjelpe om du legger ut litt mer informasjon ;) Hvilken pc har du, og hvilket nettverkskort?

Lenke til kommentar

Dessverre er ikke alle nettverkskort støttet ut-av-boksen og du må av og til måtte installere en egen driver omtrent som i Windows. Alternativt kan driveren være tilgjengelig direkte fra Ubuntu, men du får ikke lastet den ned fordi driveren mangler :p Ond sirkel. Det beste er å koble maskinen til nettet med kabel, laste ned driveren (vil dukke opp i Hardware Drivers-menyen om den leveres av Ubuntu) og så koble fra kabelen når jobben er gjort.

Lenke til kommentar

det er ingenting som dukker opp..

nå vil jeg fjerne ubuntu fra pc'n men vet ikke hvordan jeg skal gjør det :-S

og har ingen parisjon av den, lagera den på samme disk som jeg har win vista på den, og har heller ikke win vista cd for å innstallere det på nytt :-S

 

så vet ikke ka æ ska gjør ass

Lenke til kommentar

Og så snart du møter på et problem gir du opp? Tro meg, wlan er ikke det eneste som ikke vil fungere når/om/hvis du installerer en "ren" kopi av Windows på maskinen din.

 

Hvis du åpner en terminal og gir oss outputen fra

 

lshw -C network

 

kan det fort hende vi kan hjelpe litt mer.

Lenke til kommentar

ubuntu!

Om det er spesifikt Ubuntu du ikke likte er saken grei. Det finnes et hav av distribusjoner der ute.

 

PCLinuxOS ser nokså annerledes ut (bruker blant annet et helt annet skrivebordsmiljø), gjør ting på en noe annen måte (så og si alt av programvare for administrative gjøremål er forskjellige, er et par brukerprogrammer som er de samme), og skal være nokså nybegynnervennlig.

 

For å se anmeldelser med bilder og diverse kan du sjekke ut disse linkene:

http://www.dedoimedo.com/computers/pclinuxos-2010.html

http://cristalinux.blogspot.com/2010/04/pclinuxos-2010-review.html

 

Kan lastes ned herfra:

http://pclinuxos.com/?p=605

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Om det gjelder samme PC-en som nevner i denne tråden, eller, ser det ut til at du er nødt til å kjøpe ny lisens for Windows. Du kan jo prøve å få tak i en OEM-utgave. Er ikke sikker på hvilke krav som stilles til OEM-utgavene, men tror de vil ligge på 700-800 kroner.

 

Om det ikke gjelder samme PC kan du prøve og gjøre som jeg nevnte i tråden jeg linket til om ikke PC-en er for gammel.

Lenke til kommentar

Du vet aldri helt sikkert hva du får når du piratkopierer. Selv om du har lisens til programvaren du laster ned (da du faktisk laster ned Vista ... om det da er samme versjon du laster ned), så vet jeg ikke om det er lovlig av den grunn. Om har en gyldig lisens burde det i det minste vært mulig å lastet ned en kopi lovlig på en eller annen måte.

 

Hvorfor vil du ikke kjøpe et OS når du liker det så godt som du gjør? Det er jo tross alt prisen som er satt for det OS-et. Prisen er en viktig faktor for utviklingsmodellen til det OS-et, og som gir OS-et muligheten til å sette den standarden du liker best.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...