magb Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hei. Er som nevnt i topic på utgikk etter en liten oppgradering på cpu/hk. Sitter for tiden på en Athlon x2 4200. Er relativt opptatt av et lavt effektforbruk da maskinen står i et varmt skap og jeg er blitt allergisk mot støy. Min nåværende cpu ligger på 45 grader idle, vil helst ikke overstige dette og da heller få en liten nedgang. Jeg kjører forresten opp viftene ved load så den holder seg under 60 grader. Hvilken cpu ville dere gått for? helst under 1000 lappen? Hvordan er forresten varmeutviklingen til hovedkort i dag i forhold til mitt snart 5 år gamle am2? Den prosessoren jeg føler er mest aktuell er egentlig i3 530. Etter hva jeg kan se ligger den på nesten samme ytelse som en Phenom 955 i spill og det til en pris av 900kr. Er det en ulempe at det er en slik integrert gpu i prosessoren? Er det idiotisk å gå for en med kun 2 kjerner? Har også vurdert i5, men strømforbruket og prisen øker uten noe særlig ekstra gaming ytelse virker det som. Er egentlig Amd tilhenger, men jeg finner ingen cpu som kan konkurrere med i3 når det gjelder ytelse/strømforbruk. Am3 er vel mer fremtidsrettet vil jeg tro? eller er de to nye 6 kjernene det siste på denne platformen også? Setter pris på innspill Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 6-kjernene til AMD er for socket AM3 ja, så der har du et alternativ, med en god luftkjøler burde egentlig samtlige prosessorer idag holde fine tempereaturer :-) Lenke til kommentar
magb Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Ja, er klar over at det er socket am3. Det jeg prøvde å spørre om var om am3 er mer fremtidsrettet enn 1156 fra intel? En 6 kjerne cpu fra amd er nok helt uaktuelt pga det skyhøye strømforbruket i forhold til feks i3. Endret 1. juni 2010 av magb Lenke til kommentar
wiak Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) intel kommer jo med nye socketer nesten vert år, å amd har ikke kommet med noen store endringer siden 2005 med AM2, siste amd socket er AM3 (som la til DDR3 støtte), og AM3 prosessorerne funker i AM2 og AM2+ hovedkort (krever bios oppgradering) vel amd sine seks-kjerner bruker mindre strøm en intel sine firekjerner og i3 er trengere og har innebyd ræva grafikkkort hehe AMD 890GX hovedkort + AMD Phenom II X6 tar råtta på Intel H57 hovedkort + Core i3 550 desuten er jo i3 dobbelkjerne ikke sekskjerne Phenom II X2 kan sammenlignes med Core i3, i tilegg har jo AMD de beste innebygde skjermkorta å ja AM2 er jo 4 år gammelt, så amd kommer snart med bulldozer som er en nytt design, så kan hende de kommer med ny socket da AM2 (kom når amd gikk over til DDR2 i 2006) AM2+ (kom når amd kom ut med Phenom i 2007 og ga raskere HyperTransport 3.0) AM3 (kom i 2009 når amd lanserte Phenom II med DDR3 støtte) i de siste åra har intel bytta flere socketer LGA 775 i 2005 (Core 2) LGA 1366 i 2008 (Core i7) LGA 1156 i 2010( Core i7/i5/i3) og ja ingen av socketene er bakoverkompatibelt i fohold til amd am2/am2+/am3 Endret 1. juni 2010 av wiak Lenke til kommentar
magb Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Hei, takk for svar. Hmm, lukter litt Amd av dette ja. Men jeg må si at i3 530 leverer veldig bra ytelse i forhold til strømforbruk og pris. Den integrerte grafikken bryr jeg meg svært lite om Får vurdere litt om jeg skal vente på en ny generasjon prosessorer eller om jeg skal satse på noe nå. Hva ville dere forresten valgt av Phenom x2 555 og Athlon x4 630? Kan det stemme at Phenom x2 er best "i dag" og Athlon x4 er mest fremtidsrettet? Lurer forresten fortsatt på en ting angående varmeutvikling fra hovedkortet. Er denne relativt lik på et nytt Am3 hk som den er på mitt 4 år gamle am2 hk? Synes jeg har litt vel varme heatsinks osv. På forrhånd takk. Lenke til kommentar
areah Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 amd har noen energieffektive prosessorer også http://old.prisguide.no/product.php?productId=112183&view=specifications&cat_id=5 http://old.prisguide.no/product.php?productId=112179&view=specifications&cat_id=5 kan de være interessante? x3 bruker 65watt og x4 95 i3 bruker 73 hvis jeg ikke tar feil. håper det var til hjelp Lenke til kommentar
magb Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Hei, de der kunne vært noe ja. Er fortsatt litt usikker men Slik det ser ut i dag så er i3 det beste valget da den faktisk slår begge de du nevner på strømforbruk (i følge et par tester), ikke at det er mye som skiller dem. i3 yter også minst like godt i dagens spill. Det eneste jeg er litt redd for er hvordan en 2 kjerne cpu vil yte i fremtidens spill. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Det virker som om du allerede har bestemt deg for i3 uansett hva folk sier. Alle anbefaler AMD sine alternativ fordi de gir mer for pengene, er mer fremtidsrettet og er lettere å oppgradere i framtiden. Vil du ha kraftigere PC med Intel sitt alternativ så kan du ikke oppgradere ENTEN GPU eller CPU, men du må bytte ut begge deler. Kjøp en litt ok prosessor fra AMD også kjøper du et rimelig skjermkort om et år når det kommer et nytt spill som krever litt mer. Lenke til kommentar
magb Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Har nok ikke bestemt meg for noen ting, det er derfor jeg spør. Du sier Amd gir mer for pengene, men gjør de virkelig det? Er bare ute etter andre argumenter enn "Amd er best", og må derfor prøve å få frem grunner til å velge Amd framfor i3. Du kommer med en god grunn til å velge amd, eller er det en påstand? Forventes det at Amd kommer til å fortsette med am3 socket slik at man kan feks kun oppgradere cpu senere? Forventes det eventuelt at en ny socket er bakoverkompatibel med am3? Da er jo dette en godt argument for am3. Sliter med å finne en Amd cpu som kan matche i3 sin ytelse/effektforbruk pr dags dato. De såkalte "e" modellene fra Amd har jo greit effektforbruk, men de taper på ytelse/pris i forhold til i3 og i5. Valgene jeg står igjen med er da: i3 530: negativt: kun 2 kjerner i5 750: litt dyr, men kanskje verdt det i fremtiden? Athlon x4 630: Mangler l3 cache, yter likevel likt som i3 i spill, men ved høyere effektforbruk Phenom 945 95w: litt dyr og litt høyt effektforbruk Endret 2. juni 2010 av magb Lenke til kommentar
areah Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Husk å ta med x3 versjonen av phenom i vurderingen. Den har lav tdp, bedre multithreading ytelse enn i3 (rett meg om jeg tar feil) og duger helt fint med ati skjermkort. Sånn jeg har forstått det klarer Intel å få litt mer ut av hver kjerne og i3 vil derfor være veldig fin til enkeltråd operasjoner, men amd leverer tre kjerner phenom til prisen av tokjernes i3 og derfor mener jeg amd kan være et litt bedre alternativ. Jeg sitter selv på trekjernes phenom og er fornøyd. Merket ingen lagg i spill pga for svak cpu.(når den kjørte stock) Men nå har jeg låst opp siste kjernen og klokket den littegrann, så er vell mer en phiix4 945 eller no sånt. Men på stock var den helt fin altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå