GBOne Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg er i markedet for en vidvinkelzoom til min Pentax k-x. Jeg tenker ikke ekstrem vidvinkel (fisheye), men noe litt mer moderat for spesielt landskapsfotografering. Er det noen her som kan anbefale noe i en anstendig prisklasse? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg er i markedet for en vidvinkelzoom til min Pentax k-x. Jeg tenker ikke ekstrem vidvinkel (fisheye), men noe litt mer moderat for spesielt landskapsfotografering. Er det noen her som kan anbefale noe i en anstendig prisklasse? Sigma 10-20mm er et ganske godt og prisgunstig retttegnende (ikke fisheye) ektrem vidvinkelobjektiv. Fotovideo har tilbud på dette fredag 4. juni for 1999,- Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) 10-20 f/4-5.6 for Pentax er det IKKE tilbud på - kun Canon og Nikon. Tilbud er det, men kun 14 stk, i følge en kommentar fra FV. Vil dog anbefale 10-20 likevel, den er svært god selv til noen (en del) kroner mer. Det billigste (og eneste innenfor "anstendig pris") alternativet er vel Tamrons 10-24, men denne har noe dårligere rykte, og jeg aner at den vil være noe vanskelig å få solgt brukt. De neste aktuelle vidvinklene ligger nok et par-tre (Sigma 10-20/3.5) og litt over fem tusen (Pentax 12-24/4) høyere. Om du skal ha noe mindre vidt, er nok Pentax DA 16-45 f/4 å anbefale. Relativt billig (rundt tre tusen sist jeg sjekket), blir regnet som en fin og prisgunstig oppgradering til kitobjektivet. Litt videre er det også. En bonusdetalj for Pentax-objektiver er "luken" i solblenderen, som gjør det mulig å rotere et polariseringsfilter mens solblenderen er på. Endret 3. juni 2010 av Aiki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå