osmoen Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Herlig, Ingardj! Likte spesielt bilde #2 og #3 :O) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Litt hastverksverksarbeid, men må man, så må man Ny bil: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Fra Fornebu GF-1 + G 20mm f/1.7 Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Vanvittig bra refleksjoner i bilen, David! Lenke til kommentar
eveant Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Litt hastverksverksarbeid, men må man, så må man Ny bil: Hva slags blender, lukkertid og iso brukte du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Vanvittig bra refleksjoner i bilen, David! Takk skal du ha, Ole! Hva slags blender, lukkertid og iso brukte du? Ingen hokus-pokus: ISO 100, 35mm, f/5.6, 1/100 sek lukker. Største endringene er selektiv bruk av dodge/burn i Lightroom. Gi lyd om noen vil ha fremgangsmåten jeg har brukt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Noen som vet hvilket insekt dette er? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Noen som vet hvilket insekt dette er? Det er en tege i hvert fall, lignet på Dolycoris baccarum (Bærtege) Lenke til kommentar
eveant Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 breitege ja, eller bærfis som det også kalles Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Hva slags blender, lukkertid og iso brukte du? Hvor mye av magien tror du befinner seg i de ovenfor nevnte data? Dagens Mr. Mus-bilde vil jeg rett og slett advare mot å se på. Ikke noe lekkert syn etter dagens regnbyger : Endret 8. juni 2010 av Anew Lenke til kommentar
eveant Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva slags blender, lukkertid og iso brukte du? Hvor mye av magien tror du befinner seg i de ovenfor nevnte data? Vet ikke, men siden du spør, antagelig ganske lite. Jeg er nybegynner innenfor foto, bare så du vet det. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Vet ikke, men siden du spør, antagelig ganske lite. Jeg er nybegynner innenfor foto, bare så du vet det. Og se, her lærte du noe! Du kan takke meg senere. Valget av blender og brennvidde hadde selvsagt noe å si, men som alltid er det lyset og komposisjonen som er nøkkelen et godt foto - ikke "innstillingene". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Dagens Mr. Mus-bilde vil jeg rett og slett advare mot å se på. Ikke noe lekkert syn etter dagens regnbyger : *blurp* Takk for advarselen, skjønt jeg lærer jo tydeligvis aldri... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 "Der det er høl, er det håp" - Trøndersk jungelord Inn med maskineriet... Og ut på landeveien Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) *lyd* Ok, siden Anew så snilt allerede har tipset deg om at lyset var avgjørende, så skal jeg si litt om det. Jeg valgte med vilje en overskyet ettermiddag: direkte sollys på blanke flater gir fort alt for mye høylys, dvs. utbrente partier. Om man eksponerer for disse mister man alle detaljene i skyggepartiene. Mao. vanskelig å finne en balanse som bevarer mest mulig dynamikk. Jeg ville altså ha nokså flatt lys, og da er jevnt skydekke perfekt. Jeg valgte et tidspunkt like etter en regnbyge. Dette gir en skinnende asfalt samt endel vannreflekser fra dråper på lakken, i dette tilfellet spesielt for å live opp den mørke fargen. Jeg plasserte bilen bevisst for å forsøke å skape noen interessante reflekser i lakken for å visualisere linjene på bilen. Her ble den plassert i en innkjørsel mellom en gressbakke med noen store løvtrær over og en litt funkis-inspirert blokk med tydelige horisontale lyse linjer som reflekteres i lakken og vindusflatene på langsiden. Jeg går rundt bilen og leter etter en vinkel som kombinerer bilens linjer og de refleksjoner det er mulig å få i lakken. Her har jeg satt meg på huk for å komme lavt nok. Når det gjelder etterbehandling: Nøkkelen er et utgangspunkt med en mest mulig gjennomsnittlig eksponering, skutt i RAW (her er det faktisk avgjørende med RAW, vil jeg påstå) Sørg for mest mulig korrekt hvitbalanse med en gang! I Lightroom, bruk Adjustment Brush med stor, myk pensel og lysne de mørkeste partiene (positiv exposure). Gjør det samme for å mørkne de lyseste partiene (negativ exposure). Du kan også eksperimentere med både brightness og contrast. Om du bruker Photoshop heter verktøyene dodge og burn, de gjør nesten samme susen. Jeg har mørknet asfalten ganske kraftig (exposure ca -0,75) for å virkelig få frem glansen etter regnet samt skape kontrast til bilen. Har brukt ToneCurve og endret til "Strong contrast" for å virkelig få litt mer smell. Ellers handler det meste om å eksperimentere med Adjustment Brush for å finne noe som funker. Håper dette kan være til hjelp. Om noen har andre triks å dele, er jeg lutter øre Endret 8. juni 2010 av Slettet+789234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå