Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juni 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TorVilde, veldig undereksponerte bilder? :hmm:

Dådyret var flott :)

 

Takk (det er en rådyrkalv :) ). Nå er det rimelig mørkt inni en slik skog, og kontrastene blir sterke når en får ned de få skarpe lysstrålene som klarer å finne seg et lite hull i taket. Og for å få bedre frem begge deler, både de hvite lysstrålene og tonene i de mørke omgivelsene, fargekontrastene, så bruker jeg ofte å undereksponere litt eller mer - og den mørkheten du opplever i bildene er den rette, dvs sålangt det er mulig for meg å komme (inklusiv etterkorrigering i DPP) mot den naturlig opplevde.

 

Tor

Lenke til kommentar

Såg ut som en fin plass det der TorVidle.

Stilieg bilder de siste der og!

 

Takk :)

 

Ja er en fantastisk skog, tett i vegger og tak - og ofte mørk som natten selv om dagen, men noen lysstråler finner frem og det blir som å vandre mellom tusener av spot'er i mange størrelser. Ganske krevende å fotografere når kontrastene er så sterke og markante (selv om de viste bildene ikke var de største utfordringene, men har noen hundre som jeg enda ikke har sett skikkelig igjennom.

 

Men nok et eldorado og for de som driver med makro når man f.eks kan få tynne lysstråler som kun lyser opp en blomst og omgivelsene ellers er nesten som natt.

 

Tor

Lenke til kommentar

TorVilde, veldig undereksponerte bilder? :hmm:

Dådyret var flott :)

Bildene er veldig mørke, på min håpløse skjerm her på jobben er det ikke mulig å se noe særlig på de mørkeste. men denne skjermen her er helt håpløs, så jeg vil se de hjemme før jeg kommenter.

 

Må være skjermen. Men det er mer eller mindre nesten et nattemiljø, man får aldri et normalt dagslysmiljø i en så tett skog. Selvsagt kan jeg lysne de, men da blir det feil i forhold til det naturlig opplevde.

 

Tor

Lenke til kommentar

Må være skjermen. Men det er mer eller mindre nesten et nattemiljø, man får aldri et normalt dagslysmiljø i en så tett skog. Selvsagt kan jeg lysne de, men da blir det feil i forhold til det naturlig opplevde.

 

Tor

Det er dine bilder, og da bestemmer du hvordan du vil presentere de.

 

Jeg sitter ihvertfall igjen med et inntrykk av fin tur i skogen, skal se mer på de når jeg kommer på den ordentlige skjermen.

Lenke til kommentar

Når på døgnet tar du disse bildene? :hmm:

Her hadde jeg en lukkertid på 1/15 sekund (i det området) og f/14, så det var ganske lyst (er jo bare noen timer siden). Hvis man havner på lukkertid som feks 1/4 må man stå å vente alt for lenge. Så det er viktig at det ikke er for sent eller for tidlig. Sola må være et stykke over horisonten. Jeg har brent meg på at jeg kom for sent til solnedgangen. Da er det like greit å bruke f/22 og iso 50.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...