Inc Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Ett sånn bilde må ha hatt noen skikkelig heftige innstillinger.. Tipper f459, iso 1 @ 1.2mm Selv om du synes det er tull kan du respektere andre brukere av forumet og oppføre deg som en ansvarlig Akamist. En av retningslinjene her anbefaler at postere gjerne legger ved exif. "Legg gjerne ved EXIF-informasjon, slik at andre brukere slipper å sjekke ut dette selv." Kan ikke vært meg som skrev det, må ha vært en annen Men beklager på vegne av han "andre" hvis noe føler seg støtt. Med noen promille innabords tenker en ikke alltid helt rett. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er lett å forkaste ønsket om EXIF info som irrelevant, og si at informasjonen som finnes der er uten nytte; men jeg er ikke enig i det. For de som eri startgropa, så er det veldig mye å ta tak i. Og som kan være nyttig å bygge på. Vi som har erfaring har ofte litt for lett å si at dette sier seg selv. Jeg er rett og slett uenig i at det er særlig mye å lære fra en exif. Nettopp fordi det er så mye å ta tak i for en nybegynner, så bør de styres riktig vei. Om jeg går ut av døren nå, og kopierer "innstilingene" til Ventles bilde, så får jeg bare søppel ut, selv om jeg drar til eksakt samme sted og kopierer hver eneste bevegelse han gjorde. Selvsagt har de uike variablene i eksponeringen noe å si, men det er perspektivet (ikke 12 kontra 13mm brennvidde, men "vidt nok") og mest av alt lyset som er viktig. Å spørre etter exif på et bilde som dette er en total blindgate, og da er det vel bare å gjøre nybegynneren en tjeneste å påpeke det? Å lære seg å fotografere handler primært om å lære seg å se. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Flere småkryp jeg ikke vet navnet på: Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Flere småkryp jeg ikke vet navnet på: Det var fint, det var litt vanskelig vinkel på de til å bestemme de, men den grønne kan være en Acanthosoma haemorrhoidale (Rognetege) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er lett å forkaste ønsket om EXIF info som irrelevant, og si at informasjonen som finnes der er uten nytte; men jeg er ikke enig i det. For de som eri startgropa, så er det veldig mye å ta tak i. Og som kan være nyttig å bygge på. Vi som har erfaring har ofte litt for lett å si at dette sier seg selv. Jeg er rett og slett uenig i at det er særlig mye å lære fra en exif. Nettopp fordi det er så mye å ta tak i for en nybegynner, så bør de styres riktig vei. Om jeg går ut av døren nå, og kopierer "innstilingene" til Ventles bilde, så får jeg bare søppel ut, selv om jeg drar til eksakt samme sted og kopierer hver eneste bevegelse han gjorde. Selvsagt har de uike variablene i eksponeringen noe å si, men det er perspektivet (ikke 12 kontra 13mm brennvidde, men "vidt nok") og mest av alt lyset som er viktig. Å spørre etter exif på et bilde som dette er en total blindgate, og da er det vel bare å gjøre nybegynneren en tjeneste å påpeke det? Å lære seg å fotografere handler primært om å lære seg å se. Helt enig med siste taler. Et mer interessant spørsmål for nybegynnere vil være hvorfor de spesifikke innstillingene ble valgt, og hvilken effekt de hadde på resultatet. Alternativt kan man spørre hvordan fotografen gikk frem for å oppnå en bestemt effekt; noen ganger vil exif være en del av svaret, andre ganger ikke. Dette er ikke på noen måte ment for å henge ut de som spør om exif, men man kan ofte ha stor glede av å spørre seg selv hva man vil oppnå med svaret man får, før man spør. Ofte kan man bli positivt overrasket over hvor mye man kan lære av et gjennomtenkt og godt stilt spørsmål (gjelder ikke bare fotografi) Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 En søt liten jerv jeg traff på her om dagen. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Et par redigerte bilder fra forrige onsdags studio-shoot. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-) Sa!"#tan. Hadde jeg ikke vist bedre ville jeg sagt du var en sommerfugl også. Damn det derre var close up Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-) Sa!"#tan. Hadde jeg ikke vist bedre ville jeg sagt du var en sommerfugl også. Damn det derre var close up He he, takk skal du ha:-) 50mm 1.8D med Kenko 20 og 36mm mellomringer.... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-) Du verden, imponerende...hva du bruker for utstyr nå da..du kunne jo hatt disse fine i Junifesten, tror ikke du er med der denne gangen. Edit: nå så jeg utstyret ja...mellomringer også, du må jo bruke stativ da, og hvordan komme så nær uten at den flyr, sitter den slik rolig da, eller injection med bedøvelse kanskje. Med 150mm trenger man ikke være så nært innpå insekter. Endret 13. juni 2010 av RandiA Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-) Du verden, imponerende...hva du bruker for utstyr nå da..du kunne jo hatt disse fine i Junifesten, tror ikke du er med der denne gangen. Edit: nå så jeg utstyret ja...mellomringer også, du må jo bruke stativ da, og hvordan komme så nær uten at den flyr, sitter den slik rolig da, eller injection med bedøvelse kanskje. Med 150mm trenger man ikke være så nært innpå insekter. God gammel 50mm med mellomringer:-) Fikk med meg Junifesten litt for seint til å melde meg på:-( Lenke til kommentar
CFM Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Den andre Airbus A340'n som noengang lander her på Sola Og en albino Boeing 767 som heller ikke er hverdagskost her: Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 hadde shoot med denne riesen i dag, ikke ofte jeg tar bilder av dyr . Disse er fra etter shooten. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er egentlig ganske mye gult/oransje her på Galgeberg/Kampen. Dette f.eks.: Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Folkens, selv om dere syns et spørsmål er dumt trengere dere ikke være elitistiske. Forstått? Fint, da slipper vi å snakke mer om det. (Denne delen av innlegget mitt skal ikke siteres.) - Rune Johansen var her i dag. Heeeeeeeerlig mann og en rå fotograf. Og faenmeg den mest naturlige personen siden, uhm, hvem vet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Herlig portrett, Simon. Var i Horten i dag, og fikk da med åpningen av den nye Robert Adams utstillingen. Her er noen bilder fra eventen: Utstillingen ble åpnet av fotograf Dag Alveng, sammen med Gunilla Knape (Hasselblad Foundation). Herren i bilde #3, er en Akamist/linselus Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Takk Tom, flotte bilder, kunne kanskje gjort seg med litt selektiv kurvebruk på #2, ansiktet er litt for mørkt i mine øyne, og siden det er tatt på ISO100 er det ikke noe problem å løfte trynet heller. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Har ikke vært noen veldig fine solnedganger hittil, men tar nå bilder likevel. Og så et insekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå