MrLee Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 hei, mine specs er som i sig, jeg sitter å lurer kraftig på å oppgradere PC'en min i disse skattepenge og feriepenge dager jeg tenkte på NF7-2.0 +Barton XP2500+ + 2x512MB twinmos med Winbond men, med tanke på hva jeg har fra før, er det mer vits å oppgradere skjermkort? jeg heller mest mot CPU/HK/minne (for da kan jeg kjøpe en stor SATA disk også ) hva mener dere? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 god plan!!! gpu holder en stund til Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Enig med deg så lenge det er hardisk du føler du har brukt for.Du kan jo også koble på en hardisk til.Det vil bli billigere.Ellers synes ikke jeg det er på tide å oppgradere Pc en din ennå.Den bør holde ut litt til.Noen kjempestor ytelseforbedring vil du heller ikke få med den oppgraderinga. Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Det systemet der holder nok en stund til skal du se. Hadde jg vært deg så hadde jeg venta til vinteren/høsten. siden det er jo da man bruker pcen mye... :wink: det sk-et holder i massevis, men du får kanskje ikke kjørt AA og AF og sånn, men det klarer man seg uten :wink: så vent på athlon64/prescott ;o) Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg synes PCen din så meget bra ut jeg! Selvsagt går det an å finne en litt raskere CPU, men å bytte HK + CPU tjener du lite på nå. Du kan jo ev bytte til en XP2400 som ditt HK lett skulle tåle og selge den gamle CPU brukt. Det er aldri lurt økonomisk å bytte bare for å bytte, du bør jo føle at det er noe som du ikke får til med ditt eksisterende oppsett, f.eks. at et spill går for tregt eller lign. Siden systemet ditt er såpass bra, vil det gi deg svært lite å bytte det ut. Ev. bortsett fra CPU og manko på harddisk plass, så ville jeg ventet til vinteren med oppgraderinger. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Må si meg enig med dere. Å oppgradere pcen din MrLee er nesten meningsløst. Med mindre du driver mye med videoredigering, lager divx filmer og andre meget krevende oppgaver tviler jeg på at du vil merke noen særlig forskjell. Har selv på tre måneder hatt (jada, vet det er litt sprøtt) 3 hovedkort. 2 P4 kort; Abit BH7 med P4 1,8ghz og 2,4ghz, Epox 4SDA5+ med de samme cpu'ene og nå bruker jeg EPox 8RDA3+ med en XP1800. Denne klokker jeg til 2,3ghz, men hvis jeg er ærlig så kan jeg ikke si at jeg merker noen særlig forskjell. Annbefaler deg med å vente å oppgradere. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Vel, diskplass kan det jo godt hende du har bruk for. Ser du bare har 40GB. HK og CPU, derimot, klarer seg i utgangspunktet litt til Men hvis du driver med noe der du føler det går for treigt - oppgradèr. Skal man vente på noe nytt først, kommer man aldri til å få kjøpt noe. Kommer jo noe nytt hele tiden Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 urk, var ikke akkurat disse svarene jeg "ville" ha da...jaja, får være fornuftig da... ny disk vil jeg jo ha, men kan ikke kjøp SATA...kiiipt.... tenke, tenke.... pokker at dere må være så fornuftige da! Lenke til kommentar
Screamer Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Tror du kan tjene mye på å oppgradere cpu + hk! Du kan jo f.eks kjøpe deg Abit Nf7-s v2.0 + Xp2500+ det blir jo ikke mer en ca 1800 kr Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Tror du kan tjene mye på å oppgradere cpu + hk! Du kan jo f.eks kjøpe deg Abit Nf7-s v2.0 + Xp2500+ det blir jo ikke mer en ca 1800 kr yup, har du kvalitets ram så er ikke det noe prob Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har nesten samme system som deg (Athlon XP1800+ palomino, MSI KT3 Ultra, 512MB PC2100 ram, Geforce 4 Ti 4200) men mener at det ikke er så mye vits i å oppgradere ennå. Dvs. Jeg har vurdert en stund å kjøpe en Athlon XP 2500+ selv om hovedkortet offisiellt ikke skal støtte det, bare prisen kommer lavt nok. Dette vil nok øke CPU-ytelsen med ca 30-40% i forhold til i dag. En slik ytelseøkning synes jeg er verd ca 500-700kr så da bestiller jeg nok en barton snart. Hovedkort (Nforce2) og ram (1GB PC3200) koster ca 2500-3000kr og vil gi en økning i ytelse på rundt 10-30%. Denne oppgraderingen synes jeg ikke er verd pengene. Å oppgradere til Geforce FX 5600 vil ikke gi meg noe bedre grafikkytelse. Tvert i mot slår faktisk et Grfroce 4 Ti 4200 et Geforce FX 5600 i de fleste testene jeg har sett. Radeon 9500 pro er et bedre valg, og vil gi veldig rundt regnet 50% bedre ytelse. Det koster fra ca 1500kr og kan være vært en oppgradering dersom man spiller mye. Personlig vil jeg vente en stund til. Konklusjon: Vurder en barton til det hovedkortet du har nå, og bruk heller resten av pengene på andre ting i sommer. (øl, båttur, biltur, ,restplass til syden med venner, ferie og annet gøy) Til høsten kommer Athlon 64. Det kan være verd å vente på. Hvis den blir skuffende har vi jo prescott (Pentium 5). Begge deler kommer sikkert til å koste en del, siden det sansynligvis er best å kjøpe både CPU, ram, kjøler og hovedkort samtidig. Jeg har omentrent samme system som deg, og dette er i hvertfall planene og vurderingene mine. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 veeel, nå var det ingen som snakket om FX5600 heller da (vik fra meg, o onde vesen!) men jeg hadde da tenkt å overklokke den CPU'en litt da, det er derfor jeg vil ha den XP 1800 pal er jo ikke akkurat noe yndet overklokkings CPU da og med overklokking trengs det NF2 og kvalitetsram (les Twinmos med winbond)... cpu kjøler utenom regner jeg med en 700 kr utenom, muligens pluss frakt... Athlon64 tror jeg ikke jeg vil vente på, den blir sannsynligvis sååå dyr ved introduksjon, og jeg tror heller jeg venter på at 2 generasjon skal komme, slik at jeg ikke går på en sånn willamette/northwood tabbe så, dette er det jeg muligens skal kjøpe Abit NF7 rev. 2.0 AMD XP2500 2x512MB Twinmos PC3200 m/winbond evt. en Seagate Barracuda V SATA 120GB... skjermkort tror jeg jeg gir blanke i...trenger ikke AA/AF enda da den rammen jeg har fra før er en 512MB "noname" Twinmos brikke på PC2700...riktignok har jeg klart å kjøre den på cas 2, så den er ikke helt gåen, men jeg tror jeg setter den i serveren, sammen med det KT3+XP1800 HK jeg plutselig har til overs da...noen som vil kjøpe en duron 1.2 + 256+128MB SD-ram+atx HK med "alt" integrert? (ja jeg veit det ikke er et bruktmarked ) edit: PS jeg har seriøs pollen alergi, så jeg kommer til å bruke PC'en like mye i sommer som i vinter... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Man MÅ ikke ha nforce2 for å overklokke, du får overklokket en god del selv på det gamle kortet. En barton bruker ikke særlig mye mer strøm en den gamle palominoen din så stabiliteten skal være ca like bra. Bruk multiplieren aktivt under overklokkinga og du får den sikkert opp i samme antall MHz som på et Nforce2-kort. Båndbredden til ram vil vil begrense seg med FSB til ca 2,667GByte/s. (FSB=166MHz) mot ca 3520Gbyte/s (FSB=220MHz) på et Nforce2. FSB'en er altså 32% bedre på et nforce2, men det betyr ikke at ytelsen er 32% bedre, CPU og mange andre faktorer spiller inn, og det er ikke sikkert forskjellen blir mer enn ca 10% på det overklokkede nforce2-systemet i forhold til et overklokket KT333-system med barton. Så det spørs jo om du vil bruker penger "for å mekke", "for skrytefaktoren" eller for "ytelsen selv". Hvis det hovedsakelig er sistnevnte så synes ikke jeg de ca 10%'ene er verd 2500-3000kr. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 veeel, for det første, KT3 støtter ikke 166Mhz FSB...så jeg må lissom underklokke CPU noe grønhjaevlig hvis jeg skal bruke en Barton på den... for det andre...veel det var lissom ikke noe annet poeng det er vel mekke faktoren som spiller litt inn her ja og, låser andre kort enn nForce2 brikkesett opp multiplier da? trodde ikke det? dessuten, så tviler jeg på at jeg får en barton opp i XP3000 hastighet på et KT3 Ultra uansett... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 veeel, for det første, KT3 støtter ikke 166Mhz FSB...så jeg må lissom underklokke CPU noe grønhjaevlig hvis jeg skal bruke en Barton på den... for det andre...veel det var lissom ikke noe annet poeng det er vel mekke faktoren som spiller litt inn her ja og, låser andre kort enn nForce2 brikkesett opp multiplier da? trodde ikke det? dessuten, så tviler jeg på at jeg får en barton opp i XP3000 hastighet på et KT3 Ultra uansett... Unskyld at jeg vil kverulere litt her.. * Du trenger ikke underklokke for å bruke en barton på det. 166MHz buss skal gå grei, selv om det ikke støttes offisiellt. Overklokking gjør du med multiplieren. Bare bruk blyantstrek-trikset så har du "låst opp" CPU'en og du kan velge alle de multiplierene du vil i biosen. (Hvis du husker tilbake til før nforce2 så var jo overklokking fullt mulig da også ) * Spenningsstabilisatorene på KT3 Ultra er vel neppe noe merkbart dårligere enn på nforce2 og en overklokket barton 2500+ trekker ca like mye effekt som overklokket palomino 1800+. Dermed ser jeg ingen grunn til at du ikke skal få CPU'en opp til ca samme antall GHz. Ok, mekkefaktoren: Jeg gir meg helt på den. Jeg betaler gjerne noen grunker selv for litt mekke-morro. PS. Siden du neppe nøyer deg med noe dårligere enn nforce2 nå som feriepengene brenner i lomma, så vil jeg skifte anbefaling: Kjøp det nforce2-systemet du har så lyst på, MEN kjøp en barton 2500+ EKSTRA, som du kan putte inn sammen med KT3-ultra kortet i nr.2 PC'n din. Da får du utnyttet det gamle hovedkortet max til en billige penge, du får mer å mekke på, du får testet ut forskjellen i overklokkingsevne på de to kortene (det er jo et mekke-prosjekt i seg selv det ), og du får to CPU'er å velge mellom slik at du kan putte den mest overklokkbare i ny-systemet. Uansett: Lykke til! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 hehe, du går altså fra ULTRA spare prosjekt, til UBER "sløsing"? I Like! menneh, trodde den nye "innpakningen" til AMD (overflaten av CPU) gjorde det umulig å bruke blyant trikset? det var iallefall en artikkel om det på The Inquirer tidligere, etter hva jeg husker... hehe, tror ikke folket vil se lyst på det om jeg har TRE store beist innpå soverommet da...i tillegg til TV, kjøleskap, vifte, STC++ jeg har to maskiner fra før, plus laptop...skal jeg virkelig kjøpe ett til kabinett, sånn at jeg kan bruke det gamle KT3 kortet videre? jeg har jo en server i et mini-tower med en duron 1.2 + SDram stående...tenkte vel egentlig å kvitte meg med innmaten i den, stikke KT3 inn i den, og kjøre serveren videre med KT3 og xp1800...rimelig oppegående filserver det eller skal jeg virkelig kjøpe et nytt kabbis...og ha TO servere??!! jisus det må bli så mye elektromagnetisk stråling der inne at jeg får kreft svulst før jul da! eeeeeelller, skal jeg kjøpe to XP2500, og et ekstra kabbis, sette den ene inn i det nye systemet, den andre inn på KT3 kortet, og XP1800'ern i SD-ram hovedkortet, og bruke Duron'en som nøkkelknippe? dette blir fort dyrt...men feriepenger+skattepenger....sukk...skal jo jobbe mye i ferien da, så litt penger utenom blir det....argh! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 hehe, du går altså fra ULTRA spare prosjekt, til UBER "sløsing"? I Like! Vel, vel.. UBER "sløsing" er nå dine ord.. eeeeeelller, skal jeg kjøpe to XP2500, og et ekstra kabbis, sette den ene inn i det nye systemet, den andre inn på KT3 kortet, og XP1800'ern i SD-ram hovedkortet, og bruke Duron'en som nøkkelknippe? Det hørtes ut som en meget god plan!Et gammelt system med en XP1800+ kan sikkert selges for noen tusenlapper.. og da har du til og med finansiert server-oppgraderingen din OG litt av oppgraderingen til ny-maskinen. Yess, her begynner vi å snakke! PS. Det går fint å låse opp barton. Det er kun 1 bro som skal tegnes rundt (ikke over "gapet"). Søk litt og du finner nok en guide Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 hey, jeg tenkte ikke på å selge noe da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 hey, jeg tenkte ikke på å selge noe da Trodde du hadde nok med en server og en bruks-maskin... men det er klart, har du bruk for tre bokser så gå gjerne for det! Hvis ikke så synes jeg det er litt bortkastet å bare la den ene stå og støve ned. (Bedre å ha et par tusenlapper å svi av på nye ting.) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 ærlig talt, hvor mye tror du jeg får for en boks med en XP1800, 256+128SD-RAM, og et hovedkort med "alt" integrert"+ evt en harddisk på 40GB og en CD rom på 24X? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå