Gå til innhold

Skal fornye garderoben - budsjett 10 000,-. Hjelp en uvitende stakkar :).


Anbefalte innlegg

Nå som ferie og skattepengene dukker opp etterhvert har jeg funnet ut at det er på tide med en real fornying av garderoben min. Jeg liker å kle meg "Pent", men har en håpløs garderobe opp mot dette, jeg -hater- nemlig å bruke penger på klær, og har handlet veldig lite klær siste årene.

 

Jeg ønsker ikke nødvendigvis en ny stil eller lignende, men jeg vil ha basisklær som enhver velkledd herre "bør ha i skapet". I dag er jeg en type som går i jeans, tskjorter, enkle ensfargede bomullsgensere osv. Relativt kjedelig rett og slett.

 

Viktig for meg:

- Value for money framfor eksklusive merker.

- Klærne må ha god kvalitet, ikke feks bli ødelagt i sømmen i armhulen etter kort tid.

- Jeg er rimelig "nybegynner", så ikke ta helt av, gi meg no basice tips her.

- Jeg har en lederstilling på min arbeidsplass, og trenger ofte å kle meg "smart"/"smart casual" på seminarer, kurs o.l. Dette er jeg ikke i nærheten av å få til i dag, så her jeg føler det bør oppgraderes :).

- Jeg veier dessverre ca 10 kilo for mye til å passe smal-rundt-livet-type klær, så dette må være klær som passer både nå og om jeg skulle få det for meg at jeg bør veie mindre :p

- Jeg har litt lyst til å holde meg unna Dressmann.

 

Hva jeg har tenkt å handle (i prioritert rekkefølge):

- En helt ny dress. Vil bli brukt i julebord, høytider osv, men også på møter i jobbsammenheng. Hvilken farge bør den være? Evt andre ting?

- En jakke. Ikke fan av store frakker o.l, men en enkel pen jakke som kan gå til skjorter, fine stilrene gensere osv. Må kunne brukes stort sett året rundt, om mulig.

- 2 par sko. 1 par robuste pensko, som skal tåle bruk, og 1 par fine vår, sommer og høst-sko som kan gå bra med det meste av klær. NB: Jeg trenger sko med god lufting (dessverre), så de må ikke være klamme. Og viktigst med kvalitet og komfort framfor design og merker.

- 2 bukser. 1 som kan gå fint sammen med skjorte + slips, og 1 jeans.

- 2 Belter.

- Nye gensere, skjorter, tskjorter o.l.

- Annet tilbehør man burde ha? Til dressen?

 

Budsjettet er som nevnt 10 000,-. Jeg er usikker på om dette er nok, men vil gjøre et forsøk på å få det til.

 

Så, noen som føler seg i form til å gi meg tips her? Dere må bare spørre om det er noe man lurer på forresten.

 

PS: Det er lov å fortelle meg at jeg er helt på bærtur i skauen om jeg skulle være det. Jeg er her for råd og hjelp på ting jeg egentlig ikke har peil på.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg har tenkt å handle (i prioritert rekkefølge):

- En helt ny dress. Vil bli brukt i julebord, høytider osv, men også på møter i jobbsammenheng. Hvilken farge bør den være? Evt andre ting?

Dress anbefaler jeg fra de svenske merkene (som jeg alltid gjør), om du ikke finner noe annet fra dyrere designere på tilbud. En dress bør koste litt, med tanke på at denne vil vare veldig lenge om du bruker den riktig. Om du har veldig stramt budsjett, og ikke prioriterer dress like høyt (ser du gjør det, men i tilfelle) så har House of Singles helt greie dresser ser det ut til. Sjekk ut hjemmesiden. Om dette blir den eneste dressen din hadde valgt kullgrå, noe jeg gjorde selv, og senere utvide til andre farger, som for eksempel marineblå. Det viktigste med dressen er at den sitter! Den bør sitte ca slik http://www.klikk.no/mote/formenn/article370826.ece

- En jakke. Ikke fan av store frakker o.l, men en enkel pen jakke som kan gå til skjorter, fine stilrene gensere osv. Må kunne brukes stort sett året rundt, om mulig.

Trenchcoat kan kanskje være noe. Vel, det er en "frakk", men er ikke like formell som vanlige frakker. Eventuelt en militærinspirert jakke. Om vinteren bør du tenke på peacoat, som jeg mener ser bra ut.

- 2 par sko. 1 par robuste pensko, som skal tåle bruk, og 1 par fine vår, sommer og høst-sko som kan gå bra med det meste av klær. NB: Jeg trenger sko med god lufting (dessverre), så de må ikke være klamme. Og viktigst med kvalitet og komfort framfor design og merker. Pensko ville jeg ha bestilt fra nettet, fra for eksempel http://herringshoes.co.uk/. Her har du god kvalitet som varer! Sommersko kan enten være et par loafers, som går til det meste, eller enkle tøysko som plimsolles.

- 2 bukser. 1 som kan gå fint sammen med skjorte + slips, og 1 jeans. Fin bukse hadde jeg sjekket opp i designerbutikker, men du kan til nøds finne noe på H&M som kan se greit ut. Jeans får jeg aldri anbefalt nok svenske merker som Acne og J.Lindeberg, passformen er super og kvalitet er ingen ting å si på. Bukser som holder! Prisen er rundt tusenlappen

- 2 Belter.Tiger of Sweden har enkle og fine belter

- Nye gensere, skjorter, tskjorter o.l.Gensere kjøper jeg fra merker som Acne,J.Lindeberg, Lyle & Scott, Lacoste osv, som du kan sjekke ut, alle har selvfølgelig god kvalitet, men har også noen gensere fra H&M, som sitter utrolig bra og holder greit. Har et par som har revnet opp i armhullen da. Man får for det man betaler :)Skjorter kan jeg anbefale fra Tailorstore, med tanke på at de syr etter mål.

- Annet tilbehør man burde ha? Til dressen?Slips, bowtie, pocketsquare, slipsnål og mansjettknapper

 

Bare å si ifra om det er noe du lurer på :)

Endret av Bebeluv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- En helt ny dress. Vil bli brukt i julebord, høytider osv, men også på møter i jobbsammenheng. Hvilken farge bør den være? Evt andre ting?

Dressen burde være navy eller mørkegrå. Dette er helt opp til deg! Selv ville jeg valgt en navy. Sort er kun til begravelser og veldig formelle anledninger, så det faller utenfor ditt bruksområde. Du trenger ikke bekymre deg nevnvendig for størrelsen med tanke på kilo, så lenge den passer i skuldrene. En skredder vil kunne legge ut/inn dressen(innen rimelighetens grenser selvsagt). Jeg kjøpte selv en navy fra House of Singles, men outlet one i Ski har også et godt utvalg. Kavinsky her kjøpte seg en navy fra Sir of Sweden til en rimelig penge.

 

Uansett hvilken dress du velger prøv å husk at jakken kan brukes som blazer hvis den har et 'slim' snitt. Både sort og navy jakke går fint å bruke som 'blazer' til et par grå bomullsbukser. Det er også veldig greit til anledninger du ikke skal ha dress, men likevel må være 'business smart'.

 

På outlet kan du finne en dress i god kvalitet til 2500,-

Jeg betalte 3800,- for min med litt skredderjobb osv

 

- En jakke. Ikke fan av store frakker o.l, men en enkel pen jakke som kan gå til skjorter, fine stilrene gensere osv. Må kunne brukes stort sett året rundt, om mulig.

Jeg ville valgt en lettere jakke til vår/sommer bruk og en litt varmere jakke du kan budsjettere inn til senhøst og vinter. Til senhøst og vinter ville jeg helt klart vurdert en lett 3/4 frakk(stopper ca midt på låret). Den kan lett dresses opp eller ned med jeans og v-hals eller bomullsbukse og skjorte, evt dress. Til sommeren burde en enkel, pen windbreaker fungere fint.

 

- 2 par sko. 1 par robuste pensko, som skal tåle bruk, og 1 par fine vår, sommer og høst-sko som kan gå bra med det meste av klær. NB: Jeg trenger sko med god lufting (dessverre), så de må ikke være klamme. Og viktigst med kvalitet og komfort framfor design og merker.

Det er greit å ha i bakhodet at pensko og robust blir et paradoks, men at de skal vare lenge er en annen sak!

Av pensko anbefaler jeg Loake (www.herringshoes.co.uk) som et britisk kvalitetsmerke der du får mye for pengene. Hvis du skulle gå for en navy dress, vil du automatisk måtte bruke brune sko. Selv foretrekker jeg mørkebrune. Det er også viktig å huske på at gode skinnsko helst ikke skal brukes mer enn 2 dager på rad før de må hvile, slik at skinnet ikke blir ødelagt grunnet fuktighet og slitasje. Til høst og vinter ville jeg sett på et par chealsea boots, slik at du har pensko som tåler vann og snø. Jeg kjøpte et par R M Williams fra bootsonline.com.au og er veldig fornøyd med kvalitet og service!

 

For både Loake og R.M williams burde du vel regne med ca 3000,-

men 2 par skinnsko i veldig god kvalitet for 3k er ikke så ille.

 

- 2 bukser. 1 som kan gå fint sammen med skjorte + slips, og 1 jeans.

1x mørke enkle jeans. hvis du ikke er komfortabel med slim burde et par straight leg passe fint. minimalt med 'design'.

1x grå bomullsbukser. Grå bomullsbukser går fint sammen med brune sko også. Jeg postet et eksempel på det i bildetråden. Der ser du forsåvidt et par brune sko fra Loake også :)

 

jeans burde du få for 1000,-

bomullsbukse/penbukse er litt vanskelig å si. alt fra 600 til 1400. kommer an på hvor du handler

 

- 2 Belter.

1x brunt belte i samme nyanse som skoene hvis du skulle velge brune

1x sort belte

begge to burde ha en veldig enkel og nøytral beltespenne. beltet skal "binde sammen" antrekket, ikke tiltrekke seg oppmerksomhet.

 

- Nye gensere, skjorter, tskjorter o.l.

1x sort v-hals

1x navy v-hals

1x grå v-hals

 

på ralphlauren.com kan du gjøre veldig gode kupp på gensere. du finner gode forklaringer på bruk av jetcarrier her på MoV. Anbefaler virkelig v-halsene i merinoull. du kan alltids prøve i butikk og bestille på nettet når anledningen byr seg.

jeg tror jeg ga ca 400 for hver genser når det var salg.

 

skjorter i første omgang (utgangspunkt i navy dress)

hvit

lyseblå (oransje slips er fint til). har sett mye av det fra britisk valgkamp på tv.

 

www.tailorstore.com får god kritikk på MoV. Få noen til å hjelpe deg med målene(det er mange), og bestill en. Hvis den sitter bra kan du bestille fler, og hvis ikke gjør noen justeringer. de billigste koster ikke mye, og du får mye for pengene.

 

- Annet tilbehør man burde ha? Til dressen?

til dress

hvis du ønsker franske mansjetter på skjorta kan du eksperimentere litt med hva som matcher slips osv når du er komfortabel med det.

lommetørkler er også et must. et hvit enkelt et er safe og viser at du er hakket mer gjennomtenkt enn gjennomsnitts nordmannen. tenk james bond når du skal brette det.

 

 

slips 400 ish

lommetørkle 50,- for enkle, hvite. så går prisen oppover når du skal ha i silke

 

edit. glemte å legge til at passform er det absolutt viktigste uansett hva du kjøper!

GQ.com har en del guider som forklarer hvordan ting(spesielt penklær) skal sitte. Det er mange der ute som prakker på deg alt mulig å sier det ser bra ut.

dette er artikler som du burde lese

http://www.gq.com/ho...suit-your-shape

http://www.gq.com/ho...w-to-buy-a-suit

http://www.gq.com/ho...r-trek-raincoat

http://www.gq.com/ho...siness-wardrobe

http://www.gq.com/st...r-dressing-well

 

må bare legge til noe selv om du ikke har spurt om det. klærne og passformen din kan være så stilig som den bare vil, men kommer du drassende med en ryggsekk eller en annen form for styggedom hjelper det fint lite. derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en fin messengerbag til hverdags. saddleback leather har mye fint, men en stiv pris. geil tror jeg det var har kjøpt en bag derfra, og jeg kommer til å gjøre det samme når jeg kan prioritere det inn i budsjettet.

Endret av thrice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som det aller meste er dekket. Men angående dressen må jeg si meg mer enig med Bebeluv, mørkegrå/koksgrå har en tendens til å se litt stiligere ut enn mørkeblått, i tillegg til at svart tilbehør da tar seg bedre ut, og det kan jo være en fordel... Om du sliter med at sømmene revner på steder med mye slitasje kan det lønne seg å skaffe litt erfaring med søm/stopping, da kan du, uten at det synes, reparere tøyet for småskrammer, og garderoben vil vare lenger.

Lenke til kommentar

Faktisk litt usikker. Men sorte sko til mørk dress er vell konservativt? I forhold til brune? Man kan alltids utvide garderoben mer ettersom man begynner å få sansen for mote.

 

Bare å ha pengene klare Alastor, for du kommer nok til å svi av mer enn du trur, skal du se :p

Lenke til kommentar

Imo er den mest anvendelige dressfargen grå. Navy er ikke særlig pent med sort, mens grå passer til det aller meste. En mørk gråfarge vil også være formelt nok til å kunne brukes i begravelser, selv om det ikke er helt optimalt.

Lenke til kommentar

Men sorte sko er så "kjedelig" crying.gif

 

Sant nok, men i visse anledninger er sorte sko det eneste akseptable. Personlig ville jeg dog gått for en navy dress, for man er ikke akkurat sååå ofte i begravelse. Til stort sett alt annet er navy/brun en perfekt kombo.

Lenke til kommentar

Jøss, ivrig gjeng her :).

 

Kan jo legge til at jeg setter pris på bildeeksempler på hva som menes med trenchcoat, peacoat osv. Og hvilken farge koksgrå er.

 

Og at jeg er basert i Trondheim, så butikker i Osloområdet blir vrient :). I tillegg tror jeg at jeg vil foretrekke å handle i vanlig butikk, men mindre det er bankers at noe passer.

 

Tror mørk grå dress er det som høres mest interessant ut dresswise, og sorte sko..evt mørkebrune. Ikke fan av lysebrune ting.

 

EDIT: Med robust mente jeg selvfølgelig holdbare, at sålen ikke krøller seg lett osv.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jøss, ivrig gjeng her :).

 

Kan jo legge til at jeg setter pris på bildeeksempler på hva som menes med trenchcoat, peacoat osv. Og hvilken farge koksgrå er.

 

Og at jeg er basert i Trondheim, så butikker i Osloområdet blir vrient :). I tillegg tror jeg at jeg vil foretrekke å handle i vanlig butikk, men mindre det er bankers at noe passer.

 

Trenchcoat og andre lette jakker og regnjakker finner du i den 3 GQ-linken jeg postet.

 

 

peacoat er på godt norsk kalt losjakke.

kors-felt-peacoat.jpg veldig fin, men kan ikke brukes med dress. derfor jeg anbefalte 3/4 frakk

 

dette er koksgrå, også forklart som en veldig mørk gråfarge.

dress_oslo_10_kolgr%C3%A5_viero_0370.jpg

 

og her er et eksempel på hvor bra navy dress kombinert med mørkebrune sko kan være

6028Ianweb.jpg

 

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Den navydressen minner meg på hvorfor jeg ikke kan velge den. Arbeidsuniformen er sort/mørk grå dressbukse og hvit skjorte. Den vil rett og slett ikke passe til hva jeg må ha på meg i de situasjonene jeg hadde tenkt å ha det på meg. (jada jada, krav til klær og farger er kjedelig, jeg vet :p)

 

Peacoat, yes, det var noe sånt jeg kunne tenkt meg. En lett utgave av det elnosånt. Dette er sikkert et idiotisk spørsmål, men hva gjør at jeg ikke kan bruke en sånn til "jobbuniformen" - altså sort dressbukse, hvit skjorte og et blått slips? Trenchcoat skal heller ikke brukes med dette eller?

 

Takk for tips om nettbutikker o.l., men jeg kan ikke være sikker på at skjorter passer meg før jeg har prøvd. Jeg har store brede skuldre, stor rygg, og mage, men har ganske kort kropp. Så det varierer på passform!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du kan godt bruke en peacaoat til dressbukse, skjorte og slips. Men det ser ikke bra ut med en dressjakke under, og jeg antok det var et krav :)

 

trench kan fint brukes med og uten jakke. greia er at hvis du skal bruke en dressjakke må du ha en ytterjakke som er lagd til det.

Lenke til kommentar

Ah, nei da var jeg uklar. Jakken skal brukes mer "til hverdags", dvs sammen med jobbuniform, til og fra jobb, ut på byen o.l.

 

Føler at jeg ikke har lommebok til å kjøpe en jakke/frakk o.l. til bruk utenpå dressjakka. Ikke i denne omgang iallefall :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...