Gå til innhold

Jeg skal kjøpe mini pc

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke belaster en Minipc/ netbook for mye er den ikke automatisk ufattelig treig!

jo. du kan feks prøve noe så lite prosessorintensivt som å kompilere et program med gcc,

en operasjon som går instantant på en 3ghz desktop tar sekunder på en netbook, selv om du har slått av alt du kan av bakgrunnsjobber. last inn en stor fil i emacs, og du ser hvordan atomprosessoren svetter. prøv å se en film på youtube med litt oppløsning, og det vil hakke lenge før du kan si 720p. steve jobs er ikke langt unna sannheten når han påstår netbooks ikke er spesielt gode til noe... firefox med adblock gjør surfing levelig så lenge man styrer unna flash sider. 2gig minne hjelper også betraktelig når man skal jobbe med minst mulig lag. en netbook som swapper er ubrukelig imo.

MERK: et veldig tungt antivirus program (f. eks Norton eller kaspersky) kan være veldig belastende for en mini-pc, dette kan også ha skapt problemer for helgea :)

kan anbefale Avira. det suger minst livskraft ut av netbooker av alle gratisløsninger jeg har prøvd. bruker halvparten av minnet ift microsofts gratisvirus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

""firefox med adblock gjør surfing levelig så lenge man styrer unna flash sider""

som han skrev i emne introen er dette det han skal bruke dataen til! så vis dette fungerer så hvorfor sette opp prisen med nesten en 1000 lapp for noe som ikke kommer til å bli utnytta uansett ?

å trekke inn ting som emacs er uaktuellt og egentlig veldig lite emne retta!

EDIT: ja du har rett i at avira trekker lite kraft når jeg tenker meg om :) selv om det kommer opp mye pop-upp vinduer med reklame.

Endret av torbis93
Lenke til kommentar

som han skrev i emne introen er dette det han skal bruke dataen til! så vis dette fungerer så hvorfor sette opp prisen med nesten en 1000 lapp for noe som ikke kommer til å bli utnytta uansett ?

1000? 2-300 tenker jeg vi sier.

https://prisguiden.no/produkt/90154

firefox med adblock gjør at sider lastes raskere, men minneforbruket går ikke ned. sitter man og surfer litt sluker en nettleser glatt hundrevis av megabyte. skal du ha ett annet program i bakgrunnen av samme type, og har windwows 7 som selv sluker hundrevis er 1gig ram helt på grensen. sier seg selv at turen til swapland er kort. sier ikke at det er umulig å bruke netbooks med 1gig, men at man i praksis har det langt mer behagelig med 2.

å trekke inn ting som emacs er uaktuellt og egentlig veldig lite emne retta!

overhodet ikke. emacs er avhengig av en lispinterpreter, den forteller raskt hva en cpu er god for. den forteller meg at atomprosessorene yter ca en fjerdedel av det min laptop fra 2003 klarer. det er tregt uansett hvilken vinkling man har. men det er billig og funker til turbruk. men når man bruker penger på utstyr, og vi skriver 2010, er hastighet noe man skal være klar over.

Lenke til kommentar

mange gode poenger her, men hele poenget mitt er at denne (som han sier i introen ikke skal brukes til noe anna en browsing og E-post) og da er det ikke noe poeng i å bruke mere penger på ekstra kraft når det ikke trengs ;)

som jeg sa så vet jeg at mini-er (i mitt tilfelle aspire one, HP sin mini og samsung ) og alle tre fungerte mer en bra nok til det! Skal sies at jeg ikke brukte de til annet en å lese aviser, høre på spotify og se på filmer på nette iblandt (gametrailers, cinemassacre osv) og messenger, Det gikk helt greit :)

tross alt må du huske, Du får det du betaler for! og her betaler du lite og da må du forvente å få noe som ikke er kraftig :p men i denne situasjonen trengs det ikke heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...