Gå til innhold

Jeg skal kjøpe mini pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva innebærer det? Har kjøpt "B-varer" på Elkjøp med varierende utfall, så tror ikke jeg tar sjansen på fjernkjøp, med alt stress det blir med sending fram og tilbake. Er verdt et forsøk hvis det er i Elkjøp-, Lefdal-, Elprice-, Expert- eller Sibabutikken i Stavangerområdet.

Lenke til kommentar

Det er varer som av ulike grunner selges til nedsatt pris, noen av grunnene kan være f. eks:

- Testet av butikken

- Utstillingsvare

- Skadet emballasje

- Reparert av leverandør

- Retur på angrefrist

- lånt bort for testing( f. eks en pc som hardware.no har lånt for å teste også levert tilbake)

""- Har jeg fortsatt 14 dagers angrerett på demovarer?

Ja, angreretten ved kjøp over internett gjelder fortsatt.

- Gjelder fortsatt kjøpslovens bestemmelser om reklamasjonsrett ved kjøp av demovarer?

Ja, du har akkurat samme rettigheter som hvis du kjøpte et nytt produkt..

""

utdrag fra www.demovarer.no

vis du er villig til det kan du får f. eks en "Acer Aspire One A110 (512 MB)" til rundt 1500 kr :)

Lenke til kommentar

du kan søke i prisguiden her på pc-en jeg nevne i det forige svaret mitt og da vill du få opp 1 til 1500 og en til 1600 ca :)

vis ikke kan du ta en hvilken som helst av de pc modellene du hadde i linken på emne beskrivelsen og ta den og søke navnet på pc-en + demovare eller noe sånnt i en prisguide som f. eks www.kelkoo.no

Eksempel er "Asus eee 1000 demo- /vare/versjon :p

Endret av torbis93
Lenke til kommentar

men over 3200 er ganske dyrt for en minipc, det er omnetrent like dyrt som å bygge en stasjonær som er 6 ganger så kraftig... så med mindre byredyre har et intenst behov for å nyte youtube i HD kvalitet blir nokk dette litt overkill :)

Lenke til kommentar

Hvor viktig er MHz og RPM i forhold til brukervennlighet på disse? Tenker spesielt på at surfingen ikke henger seg opp.

EDIT. Fungerer linken?

Disse:

http://www.elkjop.no/product/data/mini-pc/HP2101022EO/hp-210-1022eo

http://www.elkjop.no/product/data/mini-pc/ASONEAO532HBL/acer-aspire-one

http://www.elkjop.no/product/data/mini-pc/SAMNPN150BLK/samsung-n150

Endret av byredyre
Lenke til kommentar

Selve surfingen bør gå fint, har nå gått glatt på min mini pc.

Jo høyere rpm på harddisken, jo raskere vil loadingen bli, men det går fort nok med 5400rpm på en mini pc.

Men det kan være en god fordel å laste ned Google Chrome som nettleser da og ikke bruke Internet Explorer hvis du bruker det nå.

De 3 pcene du linket til der er alle like når det gjelder prosessor hastighet og harddisk. Så er blir det å se etter den med best batteri, gjerne trådløst N-nettverk, best oppløsning ( evt. design )

Skulle jeg valgt noen av de tre, så hadde jeg gått for Samsung N150 pga. trådløst n, noe som de andre pcene ikke har. Ellers var de veldig like.

Ser det er Windows Starter på disse maskinene, noe som vil si at du ikke kan kjøre mer enn 3 programmer samtidig hvis jeg ikke tar feil?

Her er en enda billigere og like bra i spesifikasjoner, utenom batteritid : http://www.elkjop.no/product/data/mini-pc/ASLUSAL0B037/acer-aspire-one-532h?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Endret av tranbaer
Lenke til kommentar

Skal jeg være ærlig ville jeg si at samsungen har en fordel pga trådløs N men for ditt enkle bruk kan du egentlig bare velge den dataen som er billigst/ har finest design( vis du bryr deg om det)

oh jeg støtter Tran på det at chrome er det raskeste, Dette kommer i hovedsak av simpelhet og ingen tøysete verktøylinjer og adds men vil si at firefox fungerer helt greit! Bare ikke bruke IE 7-8 ;)

Lenke til kommentar

Nei alle pc-ene har nettverks kort som støtter trådløs oppkobling, vis de ikke hadde hatt det hadde jo hele konseptet med mobilitet blitt ødelagt siden du hadde måtte vært stasjonert ved ruteren hele tiden for å gjøre noe ;)

hva den andre fyren mener med Trådløs N vet jeg ikke :S tenkte på noe anna da jeg svarte forrige gang... beklager :)

bare gå på specs'ene på dataene å se etter nettverkskort og trådløst grensesnitt og du vil vell få opp noe i nærheten av dette

Type nettverkskort 10/100

Trådløst grensesnitt 802.11b/g/n

da støtter dataen trådløsnett, vis det er en rød X bak disse to er det ikke trådløs støtte, men det tror jeg ikke du vil finne på en Mini-pc

Endret av torbis93
Lenke til kommentar

MHz OG RPM har ingenting å si så lenge du bare skal bruke helt vanelig browser og E-post, kun vis du skal spille litt mer krevende nettspill kan du merke forskjell men det er ikke verdt å gå opp 1000 kr bare for det :)

Det kan hende at windows 7 belaster litt mer, men til ditt bruk kan jeg ikke tenke med at dette er noe du kommer til å legge merke til så her kan du rett å slett velge den du vil ;)

Endret av torbis93
Lenke til kommentar

Så lenge MHz og RPM er av liten betydning (hvertfall for mitt bruk), og 160GB er nok lagringskapasitet, tror jeg dette er vinneren. Den er billigst og den har Windows 7. Det er vel en fordel i forhold til XP som denne 2. billigste har?

alle netbooks er ufattelig treige. men gjør deg selv en tjeneste og kjøp 2gig minne med en gang, da blir

det ihvertfall mulig å ha flere programmer oppe samtidig uten at os'et begynner å swappe. spesielt viktig med windows 7. windows 7 er langt bedre enn windows xp på netbooks, restart fra disk er ok og robust,

ikoner og shortcuts for å endre størrelse på vinduer også bedre. har selv brukt en samsung n210 mye i jobbsammenheng de siste ukene og den fungerer meget bra. koster ca 3000. robust byggekvalitet og fin design, og en meget god batterilevetid. holder for skriving på møter dagen lang.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke belaster en Minipc/ netbook for mye er den ikke automatisk ufattelig treig!

har du oppe et par browser vinduer skal Os'et holde seg fint og stabilt, du (helgea) har kansje opplevd sånn problemer pga krevende server systemer som er på jobben f. eks fisbabsis i militæret.

jeg har hatt/ langtids testet 3 forskjelige mini-pc'er hvorav alle har hatt 1GB arbeidsminne (RAM) og har kunnet brukt 2 Browsere (Firefox) og word, exel eller begge deler samtidig uten problemer

SÅ byredyre, så lenge du bare skal bruke denne pc-en til browsing, E-post og kansje litt tekstbehandling er 2 GB ram absolutt ikke en nødvendighet

MERK: et veldig tungt antivirus program (f. eks Norton eller kaspersky) kan være veldig belastende for en mini-pc, dette kan også ha skapt problemer for helgea :) Gode alternativer vis du ikke skal være innpå mange tvilsomme sider er "microsoft essentials" som er en stor oppgradering av Windows defender. Dette er lite krevende, det er litt tregere enn de andre gratis programene men også det som er mest nøye! Det andre er AVG som generelt er et godt alternativ selv om gratis versjonen av AVG ikke like god som Microsoft essentials ;)

- Thorbjørn

Endret av torbis93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...