Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny leilighet, takst sier "indikasjon på fukt". Krise?

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en perfekt 3-roms leilighet jeg gjerne vil kjøpe meg, i akkurat perfekt område i Oslo. Men når jeg saumfarer taksten finner jeg selvfølgelig noe negativt.

Innervegger:

Fliser i bad/wc. [...] Bad/wc er antagelig 15 til 20 år gammelt har noe slitasje. Fuktindikator er anvendt på flislagte overflater i våtsone ved dusj og det er påvist

indikasjoner på fukt i konstruksjonen. Installering av dusjkabinett

anbefales ved fortsatt bruk.

Dekker - Gulv og overflate:

Fliser med gulvvarme i bad/wc. [...] Bad/wc.: Sluk, røropplegg, og

gulvkonstruksjonen forøvrig er antagelig fra rehabilitering utført for 15 -

20 år siden og slitasje må påregnes p.g.a. alder.

Det er altså påvist "indikasjon på fukt i kontruksjonen". Fukt er jeg livredd, og jeg tror jeg har gode grunner til det, men jeg har egentlig ikke peiling. Nå er det såklart vanskelig å si noe konkret om dette, men hvor ille ser dette ut i taksten? Om jeg peiser inn et dusjkabinett (det har blitt dusjet rett på fliser), og planlegger en normal oppussing av badet i løpet av et år eller to, bør jeg uansett være überskeptisk her? Hva er "konstruksjonen"? Er det slik at "konstruksjonen" er noe som vil bli byttet ut uansett når man pusser opp og legger nytt gulv og vegger etter våtromsnorm? Eller vil dette kunne tørke tørke av seg selv med et dusjkabinett og gulvvarme, og ikke være noe problem?

Noen som har god peiling på dette?

Endret av Archeron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være vanskelig å tyde takstrapporter. Jeg har nylig vært på boligjakt selv og har sett mange takstrapporter der det er skrevet lignende - spesielt hvis boligen er litt eldre type 70- / 80-tallet. Når du vurderer å kjøpe må du spørre deg selv: "har jeg råd til en ekstra utgift på opptil 150 000 hvis dette er ett kjempe problem" - gjør en vurdering på om leiligheten er verdt risikoen.

Når en takstmann har brukt fuktindikator på veggen og skrevet det så har han fått noen utslag som har vært over normalverdien, men det en fuktindikator gir ikke nøyaktig resultat. Det trenger ikke nødvendigvis være noe problem. Takstmenn skriver alltid taksten slik at de er "helgardert". Den eneste måten å finne ut om det er noe problem slik jeg ser det er å få en fagmann til å gjøre en ordentlig fuktmåling med sonder inn i veggen - men det spørs om selger går med på det før boligen er solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...