Ubrilium Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hei! Har tenkt meg å prøve meg litt på havfiske. artene jeg skal jakte etter er torsk, sei, brosme, hyse, lange, kveite o.l. Jeg har både stang og snelle, men mangler utstyr i enden av snøre. planen er å bruke agn. men hvordan gjør jeg dette, hvordan skal jeg henge makrellen foreksempel, hvilken type kroker, og hvilken type lodd? noen som har noen tips? og forresten, noen som har erfaring med ESCA? trenger hjelp til "oppsettet" i ende av snøret... takk på forhånd! Lenke til kommentar
RIP Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Fiske i båt eller på land? Dypt eller grunt vann? 1 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Bruk ubåt! - helst russisk! Fisketur Lenke til kommentar
Ubrilium Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Fra Båt selvfølgelig, og rundt 150 - 50 meter...vet ikke om 150 regnes for dypt for dere havfiskere Lenke til kommentar
le639 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 150 er langt i fra dypt, de større fiskene holder seg som regel på dypet (ca 100-400m) Spørs selfølgelig hva DU legger i ordet havfiske, og hvor langt du vil la denne galskapen gå. Etter raskt søk på google: http://www.sotrahavfiske.no/tips.php?id=80 http://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/havfiske/149-etter-skjeggebasser-pypet-brosme-og-lange http://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/havfiske/715-havfisketakkel-brosme-a-lange Lenke til kommentar
Ubrilium Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) problemet er at jeg bare har litt over 200 meter gøtt, og har ikke tenkt til å investere i noe bedre på en god stund. men med tiden så vil jeg nok fiske litt dypere... men er det noen så har noen GODE forslag på hvordan jeg skal gjøre det i enden av snøre? Endret 1. juni 2010 av eple65 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Bruk en større sluk, gjerne over 400-500gr med flere opphengere, dvs. gummimarker eller annet. bruk gjerne agn, som fersk sild, reker, eller andre fiskebiter. Senere kan du bytte til mere moderne line uten minne, får mere føling med hva som skjer på dypet da. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Ikke glem at kysttorsk er rødlista, Lange er diskutabelt men sannsynligvis overfisket, og kveita er også rødlistet. Se http://blog.induplo.net/index.php?entry=entry100523-093708 Sei er undervurdert! Lenke til kommentar
Ubrilium Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) er det ikke minstemål på kysttorsk? Sei er er helt klart undervurdert Endret 7. juni 2010 av eple65 Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 bind makrellen fast til kroken med sytråd. Det finnes kroker med led lys på biltema, de er super på store dyp der fisken ser dårlig. Du kan ikke fiske med en sluk fra båt, bruk heller de lys greiene de har på biltema eller tilsvarende. Ikke bruk mer enn en pilk på 500 gram nederst og maks 2 kroker/mark/blekksprut som oppheng. Hvis ikke kan du får så mye fisk at du ikke får dratt opp senere. Hvis du ikke har råd til 300 meter med mulifilament som er et must, kan du kjøpe 150 meter nylon og ha innerst på snellen. Det beste er å søke på nettet etter tips. Lenke til kommentar
Aksel114 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Bruk en større sluk, gjerne over 400-500gr med flere opphengere, dvs. gummimarker eller annet. bruk gjerne agn, som fersk sild, reker, eller andre fiskebiter. ANBEFALES! men ikke bruk så stor/tung sluk viss du fisker på 50 meter jeg bruker selv 150-250Gr med opphengere (gummimarker) på 50-120 meters dyp. SKITT FISKE! Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei. Her er det optimale for enkelt havfiske i fra båt. Jukse Svenskepilk med gummimarker etter ca 1,5-2 meter imellom markene. Noe annet fancy utstyr trengs ikke. Makrell og reker er bare tull. Vel kommer nok ann på hvor i Norge du fisker da. Men er du på det jeg kaller havet (ikke indre Oslofjord) så er dette det du trenger. Lenke til kommentar
Ubrilium Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 sånn svenskepilk har jeg Lenke til kommentar
le639 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Glavalavala, jeg tror du hadde slitt med å få opp en fisk på over 6kg på det der. Og hvor er dette "havet" som du snakker om? Kommer an på hva stang/snelle du har, men agnfiske med paternoster eller bom er verdt å prøve. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 For torsk, sei, brosme, hyse og lange kan du godt bruke den klassiske; 3 røde makkangler og en svenskpilk. Vekten på pilken kommer ann på dybde/strømforhold. Jeg fisker normalt torsk, sei og hyse fra 40-80m, og bruker pilk på 500-900g. Trenger ikke å fiske på 200m dyp for å få stor fisk. Torsk på 20-30kg på 50m er ikke uvanlig nord i landet, kveite på over 150 er heller ikke uvanlig på 10m dyp... Kveite: For det første; bruk skikkelig utstyr - altså stang, snelle, snøre, kobling (IKKE bruk "hurtigkobling", bruk splittring). Hvis du får ei kveite på 150kg, så brude du ha utstyr som holder ut... Kveite får du normalt fra 3m til 60m på sommeren (i allefall i nord-norge). Et lite tips: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=42145 Mer vil jeg ikke si... Men du burde vite at kveitefiske er litt for vidrekommende innen fiske, og så lenge du fisker etter torsk, sei, brosme, hyse og lange, er det relativt skjeldent å få kveite på kroken. Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Noe annet fancy utstyr trengs ikke. Makrell og reker er bare tull. Vel kommer nok ann på hvor i Norge du fisker da. Hei, eg ganske uenig i dette utsagnet. Ønsker du mye fisk, og stor fisk er Agnfiske veien å gå. Det er heller ikke noe vanskligere enn å fiske med sluk. Når du kommer ned på dypet blir det fort mørkt og en sluk får en ganske begrenset rekkevidde. Fiskene på dypet bruker gjerne luktesansen mer en synet for å finne mat, og du kan derfor øke dine sjangser betraktelig med å fiske med agn. Kunstig lys er også en fin ting til for å lokke fisken til kroken din. Kjøp deg litt tykk mono sene til å lage tacklene i, gjerne 0,90-1,20mm, kjøp også en havfiske bom( til å holde hoved lina og slepet fra å floke seg),et søkke(det kan være greit å kjøpe søkker i forskjellige størrelser slik at du har til forskjellige forhold, gjerne mellom 200-500g) og en stor krok(Det er flere typer kroker å velge mellom, blandt annet vanlige "J" kroker, sirkelkroker, samt diverse mellom ting. Jeg holder personlig en knapp på sirkel krok når jeg fisker dypt. 200m++) Bind deretter alt dette i sammen, pynt gjerne på slepet med perler, selvlysene slanger, blekkspruter, og knekklys eller blinke lys. Men det er absolutt ikke nødvendig, men det kan gjøre den lille forskjellen som gjør at stor fisken drar i snøret ditt + at det er altid morro å få fisk på dine egne kreasjoner:) Avhengig av krokstørrelse og hvor stor fisken du vil ha er i kjeften, bruk alt fra små biter av makrell eller sild, til hele fisken på kroken, men pass på at spissen på kroken henger godt utenfor og er "åpen" nok til å hekte fisk. legger også ved et lite bilde av et standar paternoster tackle som fungerer ypperlig. Bare husk å ikke lage for mange opphengere om det er stor fisk i området. Lenke til kommentar
Ubrilium Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Takker for et MEGET godt svar Erik Giske! Takk til alle andre som også har svart Lenke til kommentar
Ubrilium Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Noe annet fancy utstyr trengs ikke. Makrell og reker er bare tull. Vel kommer nok ann på hvor i Norge du fisker da. Hei, eg ganske uenig i dette utsagnet. Ønsker du mye fisk, og stor fisk er Agnfiske veien å gå. Det er heller ikke noe vanskligere enn å fiske med sluk. Når du kommer ned på dypet blir det fort mørkt og en sluk får en ganske begrenset rekkevidde. Fiskene på dypet bruker gjerne luktesansen mer en synet for å finne mat, og du kan derfor øke dine sjangser betraktelig med å fiske med agn. Kunstig lys er også en fin ting til for å lokke fisken til kroken din. Kjøp deg litt tykk mono sene til å lage tacklene i, gjerne 0,90-1,20mm, kjøp også en havfiske bom( til å holde hoved lina og slepet fra å floke seg),et søkke(det kan være greit å kjøpe søkker i forskjellige størrelser slik at du har til forskjellige forhold, gjerne mellom 200-500g) og en stor krok(Det er flere typer kroker å velge mellom, blandt annet vanlige "J" kroker, sirkelkroker, samt diverse mellom ting. Jeg holder personlig en knapp på sirkel krok når jeg fisker dypt. 200m++) Bind deretter alt dette i sammen, pynt gjerne på slepet med perler, selvlysene slanger, blekkspruter, og knekklys eller blinke lys. Men det er absolutt ikke nødvendig, men det kan gjøre den lille forskjellen som gjør at stor fisken drar i snøret ditt + at det er altid morro å få fisk på dine egne kreasjoner:) Avhengig av krokstørrelse og hvor stor fisken du vil ha er i kjeften, bruk alt fra små biter av makrell eller sild, til hele fisken på kroken, men pass på at spissen på kroken henger godt utenfor og er "åpen" nok til å hekte fisk. legger også ved et lite bilde av et standar paternoster tackle som fungerer ypperlig. Bare husk å ikke lage for mange opphengere om det er stor fisk i området. Takk og lov for dette forslaget! Perset med en 17 Kgs Lange og en fin 8,5 kg Torsk. Det største jeg har fått med sluk er en 3 kgs lange og en 5-6 kgs Torsk! Makrell som agn, og et par opphengere + søkke eller pilk(med makrell) fungerer ypperlig! Blir nokk flere turer fremover! Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jøss. Gratulerer. Du knuser jo alle mine rekorder her;) Skal opp å fiske i Sogn neste uke, så da har jeg et mål på minst 15 kilo;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå