sakke Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Jeg har en Dell Inspiron 530 som har funket fint og greit opp i gjennom. Den er nå ca 2 og et halvt år gammel og jeg vurderer egentlig å kjøpe meg en ny før SørLan(for de av dere som har hørt om det ;-) ). Jeg har allikevel lyst å ta vare på denne pcen og bruke den feks til server eller noe. I alle fall, plutselig da etter at jeg hadde restartet dataen starter den opp med 6 "beep" lyder, som loopes med 2-3 sekunder mellomrom. Jeg sjekket dette opp i manualen og det skal være en så kalt "Video BIOS Test Failure". Legger ved link til manualen her: Manualen Det har skjedd et par ganger før også, men da har det vært nok å starte dataen på nytt. Skjermen går foresten aldri på da jeg starter opp dataen og den "beeper". Jeg prøvde å koble opp skjermen på det integrete skjermkortet og fikk da opp følgende melding Attention: Unsopported Video configuration Detected Action is Required This computer has an add-in grahphics card, but the monitor cable is plugged into the integrated video connector. To attach the monitor cable to the addd-in graphics card: 1. Shut down the computer 2. Plug the monitor cable into the add-in graphics card connector. This may require a video adapter or video adapter cable. (proivided with the system) 3. Turn on the computer This message should not appear after completing these steps. For more information or help, please refer to the system documentation. Diskette drive 0 seek failure Press F1 to continue, F2 to enter SETUP Nå skreiv jeg ned hele skjermen da, den Diskette drive 0 seek failure har jeg hatt i over 1 år, men om jeg ikke tar feil er det fordi dataen tror jeg skal ha en diskett leser, men ikke har det eller noe? Etter denne feilen får jeg opp enda en feil som sier at det ikke er noen boot enhet tilgjengelig Diskette read failureNo boot device available, Press ENTER key to retry SATA-0: Installed SATA-1: Installed SATA-4: None SATA-5: None _______________________________________________________________________ Så en liten oppsummering av alle feilen: 1. Seks "Beeps", såkalt "Video BIOS Test Failure" i følge manualen 2. No boot device available ( 3. Diskette drive 0 seek failure ) _______________________________________________________________________ Noen tips om hva jeg kan gjøre? Endret 1. juni 2010 av sakke Lenke til kommentar
sakke Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Ingen som er erfarne nok til dette problemet ? seriøst ? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Høres jo ut som om grafikkortet enten sitter løst eller er gåent. Det står i hvert fall det. Lenke til kommentar
sakke Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Høres jo ut som om grafikkortet enten sitter løst eller er gåent. Det står i hvert fall det. så ditt forslag er at jeg rett og slett sjekker at det henger godt fast i hovedkortet? Du har ingen forslag for hvorfor jeg får beskjed om at det ikke er noen boot device tilgjengelig da det helt klart er det? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Høres jo ut som om grafikkortet enten sitter løst eller er gåent. Det står i hvert fall det. så ditt forslag er at jeg rett og slett sjekker at det henger godt fast i hovedkortet? Du har ingen forslag for hvorfor jeg får beskjed om at det ikke er noen boot device tilgjengelig da det helt klart er det? Eller ødelagt. Flere feil kan tyde på at hovedkortet holder på å gå i stykker, evt strømforsyning. Selv hadde jeg kontaktet dell og krevd at de skulle fikse den på reklamasjon. Lenke til kommentar
sakke Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Høres jo ut som om grafikkortet enten sitter løst eller er gåent. Det står i hvert fall det. så ditt forslag er at jeg rett og slett sjekker at det henger godt fast i hovedkortet? Du har ingen forslag for hvorfor jeg får beskjed om at det ikke er noen boot device tilgjengelig da det helt klart er det? Eller ødelagt. Flere feil kan tyde på at hovedkortet holder på å gå i stykker, evt strømforsyning. Selv hadde jeg kontaktet dell og krevd at de skulle fikse den på reklamasjon. har dårlig erfarigner med kundeservicen til dell, men får vel prøve da. Takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå