Quick Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Du tenker da på denne og denne? Hvilken er best av de to? Asus'en siden den er dyrest? Agentspoon, mente du at det kom til å skje store prismessige endringer på de neste 2-3 månedene, eller ytelsesmessig? Selvfølgelig - teknologien har enorme fremskritt, men er det noe spesielt som kommer til å skje? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Slik det ser ut nå er det ikke mye "nytt" i bærbarmarkedet før årsskiftet, da kommer intel med oppdaterte prosessorer (dog ingenting revolusjonerende) og nvidia/amd er klar med nye grafikkort - men noen revolusjon har jeg ikke tro på der heller, ikke fra ati ihvertfall - der er det nok snakk om en "refresh". Nvidia er jeg usikker på, jeg tror/håper de kommer med noe helt nytt som ikke bygger på den gamle g92b kjernen til bærbare i mellomsegmentet, i toppsegmentet er allerede har nvidia allerede annonsert kort. Lenke til kommentar
Quick Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Det ser da kanskje ut til at Asus N61JA 16" HD er veien å gå... Hvodan er denne er sammenlignet med en Fujitsu Siemens XA 2528, da det er maskinen jeg kjører simulator på nå. Endret 4. juni 2010 av SaihtamG Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det ser da kanskje ut til at Asus N61JA 16" HD er veien å gå... Hvodan er denne er sammenlignet med en Fujitsu Siemens XA 2528, da det er maskinen jeg kjører simulator på nå. Denne? http://www.notebookcheck.net/Fujitsu-Siemens-Amilo-Xa2528.8512.0.html Eneste du kanskje? vil reagere på er at N61JA har lavere skjermoppløsning - noe som kan være uvant. Resten vil nok oppleves som ganske mye bedre. Lenke til kommentar
Quick Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Jepp, den, ja. Jeg er på ingen måte noen ekspert når det kommer til det tekniske med data, så beklager eventuelle "dumme" spørsmål. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Slik det ser ut nå er det ikke mye "nytt" i bærbarmarkedet før årsskiftet, da kommer intel med oppdaterte prosessorer (dog ingenting revolusjonerende) og nvidia/amd er klar med nye grafikkort - men noen revolusjon har jeg ikke tro på der heller, ikke fra ati ihvertfall - der er det nok snakk om en "refresh". Nvidia er jeg usikker på, jeg tror/håper de kommer med noe helt nytt som ikke bygger på den gamle g92b kjernen til bærbare i mellomsegmentet, i toppsegmentet er allerede har nvidia allerede annonsert kort. Bortsett fra neste generasjons CULV-bærbare da, som trolig vil dominere markedet fordi de har kurant ytelse uten å ofre noe annet som batteritid, støynivå eller vektforhold. Dersom det er en gjennomgått kraftig bærbar du ønsker, men uten spillforutsikter, så er det fortsatt lurt å vente de månedene. Det kommer hele tiden ut nye modeller som er hakket bedre enn forrige generasjon, og da handler det om å investere i øyeblikket du faktisk trenger produktet - ved skolestart. De bærbare som har blitt nevnt vil gjerne gå ned med over 1000 kroner (pluss eventuelle skoletilbud som gir sterke avslag). Det er liten grunn til å ikke vente, dersom du først har en maskin tilgjengelig som kan brukes inntil da. Lenke til kommentar
Quick Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Skal kanskje flytte for å gå VG2 flyfag til høsten. Da trenger jeg en skikkelig PC til privat bruk. Det er ikke dermed sagt at den ikke skal brukes til skolearbeid, med dette kommer jeg hovedsaklig til å ha egen skole-PC til. Den vil ikke bli brukt på skolen. Lenke til kommentar
Quick Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 ...Eller hva gjør jeg egentlig? Går nå VG1 elektro. Der har hver elev en HP 6735b, som vi "låner" av skolen - helt gratis. Vi har ikke administratortilgang, og PC'en blir vår egen først etter å ha betalt alle avdragene på Kr. 820 (som er dekt av utstyrsstipendet på Kr. 850 hvert år) over tre år. Neste år begynner jeg antakeligvis på en annen skole for å gå flyteknisk linje. Der kjører de et helt annet opplegg. Der eier elevene selv PC'ene, og kan selv velge hvilken PC de vil benytte seg av. Bakdelen er at når jeg begynner der som VG2-elev, bir ikke PC'en dekt av utstyrsstipendet, om jeg velger å kjøpe PC igjennom skolen. Alternativene: 1. Jeg betaler de to resterende avdragene på den bærbare skole-PC'en (slarkete og duger ikke til særlig mer enn tekstbehandling) jeg har nå, og bruker den som skole-PC de to neste årene. I tillegg kjøper jeg en skikkelig PC til privat bruk. 2. Jeg kjøper et av alternativene den nye skolen tilbyr, som vi har rabatt på her. I tillegg kjøper jeg en skikkelig PC for privat bruk. 3. Jeg kjøper kun en skikkelig PC, som jeg bruker både på skolen og privat (lite moro å slite ut en PC til 10K?) 4. Jeg kjøper en skikkelig PC til privat bruk, samt en skole-PC via f.eks. MPX som gir mye mer for pengene enn alternativene skolen tilbyr, til samme pris. Rimelig forvirret. Jeg har i alle fall et kriterie: Jeg skal sitte igjen med en skikkelig PC som ikke er utslitt etter to år. Om dere mener at en PC til 10K ikke blir utslitt av å taes ut av sekken opptil flere ganger pr. dag, samt brukes på fritiden, både til skolearbeid og annet privat, kan alternativ 3 være aktuelt? Takker meget for råd. Puh... Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Stasjonær PC til hjemmebruk + liten og lett bærbar til skolebruk. Det er nå min erfaring. Skulle jeg gått på skolen nå hadde jeg hatt en stasjonær PC hjemme og en Acer timelineX med ATI HD5650 skjermkort og 9 cellers batteri (fås fra 13,3" til 15,6") til skolebruk. Ved skolebruk hadde den holdt hele dagen på batteriet, og om jeg skulle innom kompiser og game litt eller game litt i fritimer så er HD5650 skjermkortet supert til det. Endret 5. juni 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
Quick Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Takker for svar. Ble litt sent når jeg skrev dette - håper dere skjønte hva jeg mente. Stasjonær til hjemmebruk er ikke aktuelt, da jeg kommer til å reise litt hjem osv. Ønsker da å ha med PC'en. Vil en bærbar til 10K bli utslitt etter to år om den brukes stort sett hele dagen (inn og ut av sekken opptil flere ganger)? Det er vel lite aktuelt å betale 5-8K for noe slik som dette? Endret 5. juni 2010 av SaihtamG Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Klart det er forskjeller i hvor bra en maskin motstår bruksslitasje, men det er ingen garanti for at en maskin til 10k er mer motstandsdyktig enn en maskin til 5k. De skolepc'ene er business maskiner som sikkert er solid bygd, men man får svært lite ytelse for pengene - om det er viktig. Om jeg skulle kjøpt en maskin hvor jeg skulle: 1: Bruke den på skolen 2: Bruke den hjemme (grei ytelse) 3: Ha den som en "bruksmaskin" som man ikke var så redd for at fikk riper osv - dvs ikke for dyr, så hadde det stått mellom disse to: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXPUU02021/acer-aspire-5551g http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATL65011R/toshiba-satellite-l650-11r Begge gir mye ytelse per krone, forskjellen er merke og prosessorleverandør. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Det er for å være ærlig en ganske hard nøtt å knekke. Acer Aspire 5741G har greie nok spesifikasjoner, men de sliter litt med at modellene deres må inn til reperasjon nå og da. Dette blir heldigvis dekket av garantien, så det er egentlig ikke et så stort minus. Høyttalerne og skjermen er så som så, men fullt brukbare. Den er ikke blant de letteste, og heller ikke blant de tyngste. Faktisk forblir den en evig allrounder på så og si alt, og det passer forsåvidt veldig bra til din versatile bruk. Den største konkurrenten tror jeg blir Dell Studio 15, som etter kupong koster cirka det samme. Den har en utrolig bra skjerm, men både høyttalerne og den fysiske formen på maskinen er utrolig dårlig utført. Så jeg holder en knapp på alternativ 3, og anbefaler deg å enten (A) vente til skolestart dersom behovet ikke er akutt eller (B) kjøpe Acer sin hvis du absolutt trenger en bærbar her og nå. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Acer aspire 5741G har dog et mye svakere skjermkort enn HD5650 som sitter i de to jeg linket til, så selv om CPU'en er kraftigere vil spillytelse være mye lavere. Lenke til kommentar
Quick Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Min erfaring med HP 6735b (som er noe av det samme som den nye skolen tilbyr), er at den tåler ekstremt lite, blir utrolig slarkete i skjermfestet og slår seg ofte vrang, slik at jeg må re-starte. Denne erfaringen deler jeg med de fleste som har denne laptop'en. Skjønner derfor ikke alt snakket om bedre byggekvalitet på disse modellene. Nå virker det kanskje som om alternativ 4 er det mest aktuelle(?) 4. Jeg kjøper en skikkelig PC til privat bruk, samt en skole-PC via f.eks. MPX som gir mye mer for pengene enn alternativene skolen tilbyr, til samme pris. Setter pris på deres meninger , Edit: Dere poster raskt her... Endret 5. juni 2010 av SaihtamG Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Acer aspire 5741G har dog et mye svakere skjermkort enn HD5650 som sitter i de to jeg linket til, så selv om CPU'en er kraftigere vil spillytelse være mye lavere. Jeg har fått det for meg at SaihtamG sa han ikke trengte så mye spillytelse, men det var kanskje i tilfelle han skulle ha to bærbare - en kraftig og en lettvekter (og referterte til denne)? Haha, dette gidder jeg snart ikke mer. Tror mitt siste ord får bli å vente til slutten av sommerferien, fordi det finnes knapt en idealmaskin som peker seg fram foran resten akkurat her og nå. Packard Bell Easynote TJ75 var den jeg pleide å anbefale, nettopp fordi den har slik overlegne spesifikasjoner i forhold til prisen. I følge Notebookreview er alt knallbra, men forumet har dessverre bevist at den er ustabil som fy. Venter derfor på en med lignende specs og pris, men fra Asus. De har som kjent veldig få feil på maskinene sine, og har attpåtil en del smarte løsninger og stilrent design. Anser sannsynligheten for at noe dukker opp i løpet av de neste månedene, som svært stor. Lenke til kommentar
Quick Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Grunnet manglende kompetanse innenfor PC-markedet, skal jeg ikke uttale meg noe særlig om forslagene som blir postet her. Ser at mange er uenige, så blir svært usikker på hvilke av forslagene som er innenfor mine kriterier - og omvendt. Det ser kanskje ut til at alternativ 4 er det beste... ...Enkelt og greit - ønsker en kraftig og rask maskin med god grafikk på rundt 15-16" (8-9K) til bruk hjemme. Jeg er ikke på utkikk en utpreget gamingmaskin. Siden det er litt kjipt å slite ut en maskin til 8-9K på to år, trenger jeg derfor også en god maskin nr. 2 til skolearbeid. Kravene til sistnevnte, er at den skal fungere fint til tekstbehandlig og andre skoleprogrammer, være solid og ha en grei pris. Det er lite aktuelt å bruke 5-8K på dritt-PC'ene skolen tilbyr... Enkelt og greit. Har PC, så jeg klarer meg i løpet av sommeren - kan defor vente, om du (Agentspoon), mener at det dukker opp noe særdeles spennende i løpet av de neste månedene. Takk, Lenke til kommentar
uracoin Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Takker for svar. Ble litt sent når jeg skrev dette - håper dere skjønte hva jeg mente. Stasjonær til hjemmebruk er ikke aktuelt, da jeg kommer til å reise litt hjem osv. Ønsker da å ha med PC'en. Vil en bærbar til 10K bli utslitt etter to år om den brukes stort sett hele dagen (inn og ut av sekken opptil flere ganger)? Det er vel lite aktuelt å betale 5-8K for noe slik som dette? den vil vel kanskje få litt ytre slitasjeskader om du velger en dålig bagg, eller behandler den dålig, men generelt sett skal vel en laptop klare seg gjennom i allefall 4-5 år med kontinuerlig bruk. eneste man bør være litt flink med er å finne fram boksen med trykkluft å blåse den ren for støv og dritt en gang i halvåret så den ikke går varm velger du å ha 2 maskiner kommer du til å ha 2 maskiner som forfaller i verdi hele veien, og i det lange løp tror jeg dette blir dyrere. synes du skal finne deg en maskin til 9-12 lapper, for å så selge den om 2 år, og så kjøpe deg noe nytt. på den måten holder du deg oppdatert. det eneste som kan by på problemer er jo da baterilevetid, men sist jeg sjekka hadde man da stikk-kontakter på skolene? edit* maskinene skolen tilbyr er utdaterte og generelt veldig dyre, med unntak av den 1årsmodellen til 2000kr. styr unna Endret 5. juni 2010 av uracoin Lenke til kommentar
Quick Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Takker for svar. Om du mener en slik PC holder i to år med mye bruk, går jeg for det! Om jeg da går for en kraftig og bra 15-16" kvalitetsmaskin til 9-12 høvdinger, er du sikker på at f.eks. skjermen ikke blir like slarkete som dritten til 7K jeg nå har hatt i knapt et år? Jeg er selvfølgelig nøye med vedlikehold, støvblåsing m.m. Skjermen er det likevel vanskelig å gjøre noe med, når den blir åpnet og klappet igjen 10-15 ganger i løpet av en dag på det meste. Batterilevetid skal ikke være noe problem, så lenge jeg har rundt 2 timer til disposisjon. Går jo også an å skaffe en ekstra batteripakke. Er det noe marked for to år gamle bærbare? Har du en anbefaling til en romslig og bra PC-sekk som rommer en 15-16"? På forhånd, takk, Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvordan er denne? Fin og kraftig kontormaskin, men et svært svakt skjermkort (GT310) som ikke duger til nye fps spill ihvertfall. Til eldre spill , og enkle strategispill bør det være greit nok. Som en sammenligning GT310 3dmark06: ca 3500 ATI HD5650 3dmark06: ca 7000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå