Spritfire Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hei Jeg har nå en 80% stilling, ønsker å ta en ekstrajobb. Dette konflikterer ikke med arbeidstiden i hovedjobben. Står ingenting i kontrakten hos hovedarbeidsgiver at jeg ikke kan ta ekstrajobb. Arbeidsgiver kom i dag til meg og sa at dette ville være ulovlig i følge norsk lov. noe jeg da er ganske sikker på ikke stemmer. Kan arbeidsgiver nekte meg en ekstrajobb når det ikke står i kontrakten? Noen som kan belyse dette? eventuelt komme med noen paragrafer som jeg kan ta med på jobb? Er ikke konkurerende bedrift ( kantine hovedjobb, restaurant ekstra jobb ) På forhånd takk! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Bare tull. Be sjefen din om å framvise den påståtte lova. Det er ikkje nokon lover vi kan kome med som sei spesifikt at du har lov til å ha meir enn ein jobb, men det er heller ingen lov som sei at du ikkje har lov. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Tror ikke at det finnes en slik lov. Likevel kan arbeidsgiver selvfølgelig nekte deg en ekstra jobb dersom det går ut over jobb a. Vet ikke om slikt må være kontraktfestet, i min kontrakt står det bare skrevet om engasjement i konkurrerende bedrifter. Sett deg i arbeidsgivers situasjon, en ansatt er alltid trøtt på jobb og du vet at den ansatte har en nattevaktstilling på en bensinstasjon i tillegg til sin 8-16 jobb. Hva gjør du? Edit: skriveleif Endret 1. juni 2010 av Kaktuz Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Nei, arbeidsgivar har ingen lovpålagt rett til å nekte deg ein ekstrajobb, det h*n kan gjer er å sei deg opp dersom h*n er misfornøgd med arbeidsinnsatsen. Lenke til kommentar
Spritfire Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Nei, arbeidsgivar har ingen lovpålagt rett til å nekte deg ein ekstrajobb, det h*n kan gjer er å sei deg opp dersom h*n er misfornøgd med arbeidsinnsatsen. Finnes det noen plass jeg kan dokumentere dette? Hadde jo gjort alt så mye enklere. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Som med de fleste ting så står ikke alt som er lov i lovboka Men AML regulerer ikke hvor mange arbeidsforhold du kan ha. Esso sine interne regler derimot, kan det. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Nei, arbeidsgivar har ingen lovpålagt rett til å nekte deg ein ekstrajobb, det h*n kan gjer er å sei deg opp dersom h*n er misfornøgd med arbeidsinnsatsen. Finnes det noen plass jeg kan dokumentere dette? Hadde jo gjort alt så mye enklere. Dette gjør du veldig enkelt. Krev dokumentasjon på sjefens påstand i form av en lov. "Jeg skal selvfølelig respektere det du sier, hvis det står i loven. Du må derimot legge frem loven du sikter til, hvis ikke ser jeg bort i fra det du har sagt". Det er ikke du som må bevise at du kan skaffe deg ekstrajobb. Det er han som må bevise at du ikke har lov til det. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hvis ekstrajobben ikke er innenfor en konkurrerende næring (For Esso, andre bensinstasjoner) så har ikke arbeidsgiver noen hjemmel til å nekte deg å påta deg en ekstrajobb med de forbehold som er stipulert. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det følger av arbeidsavtalen at du plikter å stille din arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver i arbeidstiden. Dersom du ved å inneha en ekstra stilling gjør at arbeidsgiver får mindre ut av arbeidskraften din vil dette kunne være kontraktsbrudd, noe som kan være saklig grunn for oppsigelse. Dersom tilleggsjobben er innenfor et konkurrerende firma vil den alminnelige lojalitetsplikten være tilstrekkelig hjemmel. Den som konsekvent påstår at man skal vise frem noe som står i loven kommer til å bli utrolig skuffet den dagen han nekter å gjøre noe som faller inn under arbeidsgivers styringsrett (for eksempel). Lenke til kommentar
Spritfire Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Det følger av arbeidsavtalen at du plikter å stille din arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver i arbeidstiden. Dersom du ved å inneha en ekstra stilling gjør at arbeidsgiver får mindre ut av arbeidskraften din vil dette kunne være kontraktsbrudd, noe som kan være saklig grunn for oppsigelse. Dersom tilleggsjobben er innenfor et konkurrerende firma vil den alminnelige lojalitetsplikten være tilstrekkelig hjemmel. Den som konsekvent påstår at man skal vise frem noe som står i loven kommer til å bli utrolig skuffet den dagen han nekter å gjøre noe som faller inn under arbeidsgivers styringsrett (for eksempel). Så det du her sier er da at arbeidsgiver må bevise at jeg kommer til å gjøre en vesentlig dårligere jobb etter enn før? Kan ikke regne det som konkurerende bedrift akkurat, da en kantine har sine faste gjester basert på arbeidsplassene rundt som kjøper seg inn der. En restaurant har jo alt mulig, ikke akkurat kantine drift Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det følger av arbeidsavtalen at du plikter å stille din arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver i arbeidstiden. Dersom du ved å inneha en ekstra stilling gjør at arbeidsgiver får mindre ut av arbeidskraften din vil dette kunne være kontraktsbrudd, noe som kan være saklig grunn for oppsigelse. Dersom tilleggsjobben er innenfor et konkurrerende firma vil den alminnelige lojalitetsplikten være tilstrekkelig hjemmel. Den som konsekvent påstår at man skal vise frem noe som står i loven kommer til å bli utrolig skuffet den dagen han nekter å gjøre noe som faller inn under arbeidsgivers styringsrett (for eksempel). Så det du her sier er da at arbeidsgiver må bevise at jeg kommer til å gjøre en vesentlig dårligere jobb etter enn før? Det spørs på hva du mener med 'bevis', gitt. Alt som er 51% sannsynlig er bevist i sivilrettslig forstand. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det finnes ingen generelle lov- eller forskriftsbestemmelser rettet mot arbeidstakers bierverv. Men, det kan være egne regler i f eks tariffavtale eller personalreglement. F eks heter det i hovedtariffavtalen i staten pkt. 1.1.4. «Arbeidstakere må ikke inneha bistillinger, bierverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tillatelse.» Du må derfor sjekke eventuelle tariffavtaler eller personalreglement der du jobber. Det skal uansett mye til for å kunne nekte deg en ekstra jobb, særlig når du "bare" jobber 80 %. Det er klart at hvis du jobber hver kveld på en resturant, kan det stilles spørsmål ved om du er istand til å jobbe fullt ut også på dagtid. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg vet av egen arbeidskontrakt og at bla offshore-arbeidere ikke har lov (fra arbeidsgiver) å ta en ekstrajobb utenom arbeidstid fordi denne tiden skal brukes på restutisjon mellom arbeid (altså fritid). Men dette stammer fra arbeidstidsavtaler, ikke lovverk. Jeg foreslår at du setter deg inn i arbeidstidsavtalene på jobben, evt rådfører deg med en tillitsvalgt. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg vet av egen arbeidskontrakt og at bla offshore-arbeidere ikke har lov (fra arbeidsgiver) å ta en ekstrajobb utenom arbeidstid fordi denne tiden skal brukes på restutisjon mellom arbeid (altså fritid). Gjelder dette også når en kun er i deltidsstilling? Hadde det vært 100% stilling så hadde jeg forstått det. Men TS er i 80% stilling. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg vet av egen arbeidskontrakt og at bla offshore-arbeidere ikke har lov (fra arbeidsgiver) å ta en ekstrajobb utenom arbeidstid fordi denne tiden skal brukes på restutisjon mellom arbeid (altså fritid). Gjelder dette også når en kun er i deltidsstilling? Hadde det vært 100% stilling så hadde jeg forstått det. Men TS er i 80% stilling. Som sagt, dette står gjerne i særavtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, oftest der arbeidsgiver har interesse av at arbeidstaker kan stille 100% uthvilt på jobb (som turnus og shiftarbeid). Hvorvidt lovverk tar stilling til dette vet jeg ikke, utover maksgrensene for arbeidstimer ihht arbeidsmiljøloven. Lenke til kommentar
Tina1006 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Nei, arbeidsgiver kan, som det allerede er sagt i tråden, ikke nekte deg å ta på deg en ekstrajobb. Unntaket er dersom ekstrajobben vil gå ut over den jobben du allerede har, eller at dere har avtalt noe om dette ved kontraktsinngåelse. (jfr tidligere innlegg med utdrag fra AML). Det er også helt riktig at det er arbeidsgiver som må fremlegge bevis for at du ikke har lov til det - ikke at du må fremvise bevis for at du skal få lov. (selv om jeg forstår at dette er litt vanskelig i praksis når sjefen står over deg og krever bevis.) Dersom det hjelper noe så hadde vi på jobben min en lignende sak, og etter samtaler med hovedkontoret så fikk arbeidsgiver (sjefen) beskjed om at han hadde tatt feil, og at man ikke kan nekte noen å ta en jobb dersom dette ikke er avtalt og det ikke går ut over jobben du allerede har. Stå på ditt! du har ting på din side Edit: Skrivefeil Endret 14. juni 2010 av Tina1006 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå