molna Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hei, jeg var og tok ICL-operasjon på venstre øye forrige uke og ønsker å dele min erfaring. Da jeg selv søkte info om slik operasjon fant jeg lite og de få erfaringene jeg fant var "skrekkhistorier", det er jo oftest dem som havner på nett (var mest fra USA, der de bruker narkose). Jeg håper andre som vurderer slik operasjon kan finne dette innlegget ICL er en synskorrigering der en linse blir operert inn i øyet bak regnbuehinnen. Operasjonen er reversibel og etterlater ingen varige arr slik laser gjør, men passer såvidt jeg vet kun de med noe sterk nærsynthet. Sted jeg ble operert. Fokus Øyeklinikk, Trondheim Nærsynthet: ca -10 på begge øyne Operasjonsdato venstre øye: 27. mai 2010 (høyre må vente til over sommeren i mitt tilfelle) Pris: ca 17.000 per øye Grunnet de få erfaringene jeg hadde funnet på nettet var jeg SKIKKELIG nervøs i tiden før operasjonen og gruet meg til den store dagen. På operasjonsdagen fikk jeg 1 valium, 2 paralgin forte og endel bedøvelsesdråper på øyet. Valiumet roet nervene og da jeg skulle inn var jeg egentlig ikke nervøs. Selve operasjonen varte i under 10 minutter og jeg kjente absolutt INGEN smerte, nei faktisk kjente jeg ingenting. Jeg bare så at de rotet litt på øyet mitt, lys som skiftet farge og det ble til og med helt mørkt et par ganger. Etter operasjonen måtte jeg sitte å hvile i ca 1 time. Allerede da jeg sto opp fra operasjonsstolen hadde jeg perfekt syn på det opererte øyet Jeg hadde litt blod på kinnet, men fortsatt ingen smerte. Det eneste jeg kjente var bittelitt av arrene hver gang jeg blunket. Dette gikk over allerede etter 4-5 timer. Altså, det var INGEN grunn til å være nervøs. Nå har det gått ca en uke og det eneste som irriterer meg er at jeg må vente til over sommeren med å ta det andre øyet, men jeg GLEDER meg til den operasjonen Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hvordan er det så med langvarig effekt? Grå eller grønn stær eller hva det nå er. Virker fristende men vil ikke sitte ned gjengrodde øyner om en 10års tid. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hvordan er det så med langvarig effekt? Grå eller grønn stær eller hva det nå er. Virker fristende men vil ikke sitte ned gjengrodde øyner om en 10års tid. Lenke til kommentar
molna Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Står endel om grønn/grå stær her: http://www.abc-sk.no/intraocular-contact-lent.74273.no.html Ser ut til at det ikke er noe problem med dagens linser. Før måtte man som oftest bruke lesebriller etter ICL-operasjon, men med de nyeste linsene ser man godt på nært hold også. Jeg ser helt bra inntil 10 cm fra øyet. Fikk innkalling for høyreøyet igår, må vente helt til 26. august. MEN, jeg gleder meg Lenke til kommentar
Gjest norunn Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hei, jeg var og tok ICL-operasjon på venstre øye forrige uke og ønsker å dele min erfaring. Da jeg selv søkte info om slik operasjon fant jeg lite og de få erfaringene jeg fant var "skrekkhistorier", det er jo oftest dem som havner på nett (var mest fra USA, der de bruker narkose). Jeg håper andre som vurderer slik operasjon kan finne dette innlegget ICL er en synskorrigering der en linse blir operert inn i øyet bak regnbuehinnen. Operasjonen er reversibel og etterlater ingen varige arr slik laser gjør, men passer såvidt jeg vet kun de med noe sterk nærsynthet. Sted jeg ble operert. Fokus Øyeklinikk, Trondheim Nærsynthet: ca -10 på begge øyne Operasjonsdato venstre øye: 27. mai 2010 (høyre må vente til over sommeren i mitt tilfelle) Pris: ca 17.000 per øye Grunnet de få erfaringene jeg hadde funnet på nettet var jeg SKIKKELIG nervøs i tiden før operasjonen og gruet meg til den store dagen. På operasjonsdagen fikk jeg 1 valium, 2 paralgin forte og endel bedøvelsesdråper på øyet. Valiumet roet nervene og da jeg skulle inn var jeg egentlig ikke nervøs. Selve operasjonen varte i under 10 minutter og jeg kjente absolutt INGEN smerte, nei faktisk kjente jeg ingenting. Jeg bare så at de rotet litt på øyet mitt, lys som skiftet farge og det ble til og med helt mørkt et par ganger. Etter operasjonen måtte jeg sitte å hvile i ca 1 time. Allerede da jeg sto opp fra operasjonsstolen hadde jeg perfekt syn på det opererte øyet Jeg hadde litt blod på kinnet, men fortsatt ingen smerte. Det eneste jeg kjente var bittelitt av arrene hver gang jeg blunket. Dette gikk over allerede etter 4-5 timer. Altså, det var INGEN grunn til å være nervøs. Nå har det gått ca en uke og det eneste som irriterer meg er at jeg må vente til over sommeren med å ta det andre øyet, men jeg GLEDER meg til den operasjonen Lenke til kommentar
Gjest norunn Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 hei! satt akkurat på nettet for å finne informasjon om ICL, så da var det hyggelig å lese en gladhistorie. som du sier er det mye som er skremmende å lese om dette, og jeg begynner nesten å skjelve av tanken på å gå igjennom operasjonen. har du operert det andre øyet nå? jeg har veldig skjeve hornhinner, og er veldig nærsynt i tillegg, og har brukt linser siden jeg var 16, er nå 31. i tillegg til alle utgiftene, er øynene blitt ganske slitne av linsene, virker det som, er mye tørr og irritert, og kan bare bruke linsene noen timer om gangen. alkohol og linser går overhodet ikke sammen. har prøvd mange forskjellige merker, og mange øyedråper, men ingeting hjelper. derfor begynner jeg å tenke på operasjon. men er redd for at f.eks tørrhet kan være en bivirkning, og da vil jeg jo være nesten like langt.. har du merket noe til tørrhet eller irritasjon? håper du er/blir like fornøyd med det andre øyet! norunn Lenke til kommentar
Vaktmester'n Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei folkens Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med ICL. Jeg har også hatt en slik operasjon på begge øynene iløpet av 2010. Jeg hadde MYE grå stær og ca -11 på begge øynene. Hadde medfødt grå stær så jeg var vant til å se dårlig, men den grå stæren ble verre etterhvert som jeg ble eldre. Til slutt begynte jeg å se delvis dobbelt på det ene øye. Jeg henvendte meg til fastlegen om problemmet og han henviste meg videre til spesialister. Da jeg fikk vite at jeg måtte opereres begynte jeg å føle meg ganske uvel fordi jeg er ekstremt følsom når det kommer til tanken på at noen skal tukle med øynene mine, men jeg hadde vel egentlig ikke noe valg Vel, operasjonsdagen kom fort nok. Jeg møtte opp på Ullevål sykehus og ble satt i en komfortabel stol og fikk et par beroligende piller. Satt i stolen en halvtimes tid og ble mer og mer fjern Klokka på veggen tikket veldig høyt og tror det var meningen. Virket beroligende. Så var det min tur og jeg reiste meg opp fra stolen og følte meg ganske chill, men så fort jeg kom inn på operasjonsrommet var jeg ikke så chill lengere hehe. Etter litt forbredelser satte de igang og jeg fikk beskjed om å se rett opp i lyset og ikke vike bort fra det. Dette var det verste for meg fordi grå stær gjør nemlig at man blir svært lysfølsom. Jeg lå med hendene knyttet over magen og beit tenna sammen og konsentrerte meg 110% på og stirre inn i lyset og ikke tenke på noe annet. Jeg var super anspent og begynte og puste å pese noe voldsomt. Legen spurte meg et par ganger om det gikk bra, men jeg klarte nesten ikke å svare for jeg var så konsentert om å ikke gjøre ufrivilige bevegelser. Operasjon til sammen med forbredelser tar ca 10 min. Selve inngrepet tar 6-8 min. eller no. Jeg var helt matt og utslitt da jeg var ferdig fordi jeg hadde vært så anspent, men fy så deilig det var når de skrudde av lyset og sa at de var ferdig Nå var jeg tilbake i venterommet og satt på en stol og legen skrev ting og tang på datan sin. Etter å ha drukket et par glass vann og fått roa meg ned litt begynte jeg å se forksjellen på det opererte øye. Fargene på dataskjermen var helt sinnsyke Når han var ferdig ble sendt hjem med taxi. De neste dagene var helt sprøe. Grå stær er et grått belegg på linsen og for første gang skjønte jeg faktisk hva grå stær er for no. Alle farger var nå ekstremt intense og detalje nivået var enormt for å ikke snakke om nyanser. Da jeg kom hjem så jeg kjøkkenskapet mitt som jeg trodde var hvit var gult og masse små flekker overalt. Det var støv og dritt overalt i huset. Begynte nesten umiddelbart og støvsuge og vaske kåken Var veldig forsiktig med å ikke overanstrenge meg da. Men for å oppsummere så var det ingen smerter ved operasjonen bortsett fra lysfølsomheten min. Etter operasjonen var det heller ikke noe særlig med smerter. Av og til fikk jeg en stikkende følelse i øye, men svært skjelden. Livet mitt er helt klart forandret. Aldri har det vært så distraherende å gå rundt i Oslo sentrum på sommeren (litt for mye fine damer å se på ) Vel, ble et langt innlegg dette her. Til slutt, her et et bildet jeg laget. Jeg opererte første det ene øye og jeg laget et bilde for å illustere forskjellen mellom det opererte øye og det som ikke var operert. 2 Lenke til kommentar
molna Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Hei Guest_norunn_* Jeg opererte det andre øyet i august og det gikk like greit som med det første. Har nå vært brille/linse-fri i 4 måneder og det er skikkelig godt. Slipper dugg på briller og styr med linser. Herlig! Jeg startet med linser da jeg var 14 år, men gikk over til briller rundt 25 fordi øynene ble så slitne av linsene. Etter det brukte jeg linser kun ved spesielle anledninger (fest osv). Slet mye med tørrhet jeg også. Etter operasjonen har jeg ikke opplevd tørrhet. Linsen ligger jo et stykke inn i øyet, så etter operasjon blir jo øyet fuktet like bra som når man bruker briller. Vaktmester'n: så flott at livet ditt har blitt såpass mye bedre da :-D Den stikkende følelsen kommer kanskje når du fokuserer på noe nærme? Jeg har opplevd dette ca 1 dag hver måned siden operasjonen, men føler ikke at det er plagsomt. Lenke til kommentar
molna Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2017 Hei, har gått 7 år siden jeg startet denne tråden nå så tenkte å komme med en liten oppdatering. Ingen problemer med øynene i det hele tatt, men synet er svekket bittelitt, jeg må myse for å lese tekst på TV med det ene øyet. Antar dette er naturlig pga aldring, nærmer meg 45 år. Skal ordne meg briller for bruk hjemme samt når jeg kjører bil osv. Dette var jeg forberedt på før jeg ble operert uansett 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Kult med oppfølgingsinnlegg etter så lang tid! Og det virker jo også om om resultatet fortsatt er bra! Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 molna skrev (På 12.10.2017 den 8.58): Hei, har gått 7 år siden jeg startet denne tråden nå så tenkte å komme med en liten oppdatering. Ingen problemer med øynene i det hele tatt, men synet er svekket bittelitt, jeg må myse for å lese tekst på TV med det ene øyet. Antar dette er naturlig pga aldring, nærmer meg 45 år. Skal ordne meg briller for bruk hjemme samt når jeg kjører bil osv. Dette var jeg forberedt på før jeg ble operert uansett Hei. Hva er ståa nå etter 12 år? Vurderer dette selv, er 33 år om noen dager. Er langsynt, men ikke veldig styrke å snakke om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå