Gå til innhold

En eller to subwoofere?

Anbefalte innlegg

Hjemmekinoplanlegginga er i full gang og Dali Lektor 6 fronthøyttalere er allerede kjøpt inn. Forsterkeren er ikke kjøpt inn though så foreløpig står de til pynt. Jeg skal kjøpe en Onkyo reciever når lønninga tikker inn. Om det blir en 608 eller 708 får jeg se på, men disse recieverne støtter altså 7.2 oppsett... Jeg lurer da på om det bare holder med en Lektor-subwoofer eller om jeg skal kjøpe to? Ser jo rått ut da med en sub på hver side, men vil jeg få noe utav det sånn rent lydmessig? Litt mer drønn kanskje når granatene slår ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel heller kjøpt en større sub. B&W har noe skikkelige rakkere med kjempebra lyd.

Det vet jeg. Bowers & Wilkins var det jeg hadde tenkt å kjøpe hele tiden, men da jeg hørte på dem syntes jeg personlig at lektoren passet bedre til mitt foretrukne lydbilde. Men i og med at jeg har startet på Dali Lektor serien, så vil jeg gjerne ha alt i samme serie. Vil ikke har forskjellige høyttalere i forskjellige merker. Virker litt rotete da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Husk at det kan være veldig vanskelig å konfigurere to subwoofere til å spille bra. Jeg tenker her på at feil plassering kan føre til destruktiv interferens og svekke lyden enkelte steder, eller forsterke den på andre (upassende) steder.

Hvordan receiveren står i forhold til kalibrering av to subwoofere er kanskje verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Husk at det kan være veldig vanskelig å konfigurere to subwoofere til å spille bra. Jeg tenker her på at feil plassering kan føre til destruktiv interferens og svekke lyden enkelte steder, eller forsterke den på andre (upassende) steder.

Hvordan receiveren står i forhold til kalibrering av to subwoofere er kanskje verdt å ta en titt på.

Blir enten Onkyo TX-SR608 eller TX-SR708. Kanskje tilogmed 808 hvis jeg skal dra den skikkelig ut. Vet ikke hvordan disse er i forhold til lydkalibrering. Subbene kommer til å stå på hver side ved høyttalerne, omtrent rett foran sofaen, så jeg får jo lyden rett på... Men siden subben ikke er blant de heftigste på markedet, så trodde jeg de ville egne seg bedre som et par...? Her er ihvertfall modellen jeg skal ha:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/subwoofer/dali_lektor_sub_subwoofer_lys_valnoett.htm

Og eventuelt recieveren:

http://www.resonans-web.no/produkter/?cid=6&id=20 ( 608 eller 708 som ikke har kommet på butikk enda )

Lenke til kommentar

Noder får du uansett med en sub, fordelen med to subber er jo nettopp at man minsker dette med noder, mao får man færre slikke topper og bunner. Plasser en sub midt på hver vegg mot hverandre så er man sånn passe safe.

2 Subber er et lydkvalitetsmessig tiltak i mine øyne, du orker ikke å kjøpe to subber for en ganske liten økning i lydtrykk (3-6 db avhengig av plassering), men jeg hadde vurdert noe romkorreksjon som støtter 2 subber.

AtW

Lenke til kommentar

Noder får du uansett med en sub, fordelen med to subber er jo nettopp at man minsker dette med noder, mao får man færre slikke topper og bunner. Plasser en sub midt på hver vegg mot hverandre så er man sånn passe safe.

2 Subber er et lydkvalitetsmessig tiltak i mine øyne, du orker ikke å kjøpe to subber for en ganske liten økning i lydtrykk (3-6 db avhengig av plassering), men jeg hadde vurdert noe romkorreksjon som støtter 2 subber.

AtW

Ender nok opp med 2 subber, både for lyd og utseende. Blir ihvertfall awsome når det står ferdig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...