Boneraw Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Har nå i det siste sett på ulike deler til å bygge ny PC med i7 og diverse annet. Har da sett på varer i ulike nettbutikker. Kommet fram til at flere av nettbutikkene har relativt lave priser. Bortsett fra en. Mamoz priser seg helt ut, og ligger omtrent 30% høyere i pris på en god del varer. (bortsett fra tilbudsvarer.) CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 GIGABYTE GA-X58A-UD3R X58 S-1366 ATX SAPPHIRE RADEON HD4670 512MB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT (1599 NOK hos MAMOZ, sjekk de andre!) 2x WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/300 32MB INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 2x FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 140MM 9DBA RETAIL FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 120MM 15DBA RETAIL FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 BLACK PEARL INTEL X25-M 2,5# 80GB SSD SATA/300 MLC 34NM + TOOLKIT CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V Dette kostet henholdsvis ABBO : 11993 NOK Dustin Home: 12071 NOK Komplett: 12954 NOK MAMOZ: 16786 NOK Hvordan er dette mulig? Mer enn 30% over "de andre" nettbutikkene. Tenkte bare å dele min lille Reasearch med andre prisbevisste forbrukere! -BR/DJ Endret 1. juni 2010 av boneraw Lenke til kommentar
oddi Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg hadde gått for komplett pga god kundeservice. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Det er greit nok, men tviler på at kundeservice hos Mamoz er SÅ bra, hvis man kun skal måle kundeservice etter nettbutikkens prisnivå... Lenke til kommentar
Kraaketaer Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Om man ser nærmere etter er ikke dette så rart. Punkt 1: Mamoz er ikke i hovedsak en nettbutikk, det er en (relativt liten) butikkjede som også opererer med webshop. De konkurrerer ikke med Abbo eller Amentio på samme grunnlag, da de bl.a. tilbyr avhenting av bestillingsvarer fraktfritt i butikk og fri kundeservice i butikken. Amentios kundeservice er et 815-nr, noe som gjerne koster en del. Punkt 2: mange av varene du velger er ikke på lager hos Mamoz. Lagerførte varer har alltid lavere pris enn bestillingsvarer, da ingen forhandler frem gode priser for varer de ikke kjøper inn. Komplett har gode priser da de er et forbrukerledd for Norek og dermed får gode priser gjennom dem, Amentio og Abbo skraper marginene til beinet for å være billige, og tjener penger på volumsalg. Om du bytter ut minnet med KHX1600C9D3K3/6GX, skjermkortet med GV-R467ZL-1GI, 120mm vifte med D12SL-12 BW og PSU med Nexus RX-6300, og skaffer 140mm-viftene fra en annen kilde, ender du på langt hyggeligere 13 468,- hos Mamoz. Det er ikke mer enn 500.- mer enn Komplett. Om man leter riktig er det langt fra dyrt, men noe påslag må man regne med for gratis kundeservice og eget verksted. 1 Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Hva med å bare kjøpe en bærbar isteden? Hva med å bytte ut huset ditt med en bobil? Disse prisene kan uansett ikke forsvares, produktene kan heller ikke sammenlignes i kvalitetet og support, og i forhold til hvor mange som har disse produktene, ditto hvor mange som kan hjelpe deg på nett/forum slik som dette. I følge brukermassens erfaringer ligger i tillegg Mamoz langt nede på ANBEFALTE NETTBUTIKKER på prisguide.no. "Gratis" kundeservice er det stort sett flere steder. Hvem har nevnt noe om Amentios dyre 815 nr, ingen av de nevnt ovenfor har dette? https://prisguiden.no/butikker/mamoz EDIT: la til lenke. Endret 1. juni 2010 av boneraw Lenke til kommentar
Kraaketaer Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Vel, med tanke på at butikken har fått 9 kommentarer på prisguide de siste to årene kan jeg ikke se for meg at det er et særlig representativt utvalg. produktene kan heller ikke sammenlignes i kvalitetet og support Hva mener du her? At Kingston og Gigabyte er "dårligere" produsenter enn Corsair og Sapphire, og derfor ikke kan sammenlignes? I min erfaring er det veldig mye hipp som happ hvilke merker man velger på PC-komponenter, da det meste er produsert av samme OEMs likevel. Og jeg forsvarer ikke de høye prisene; jeg sier at de har tilsvarende produkter fra andre produsenter og leverandører som er priset langt hyggeligere. Det er alltid sånn at forskjellige butikker har forskjellige avtaler med forskjellige merker og leverandører. Prisene svinger. Komplett har agentur (de er eneimportør og forhandler) for 90% av alle skjermkortprodusenter i Norge. Dermed kan de konkurrere med f.eks. Amentio og Abbo, som holder seg på samme nivå da de ikke har fortjenestemarginer å snakke om. Til sammenligning så er Mamoz en relativt liten butikk, og om den skal sidestilles med en annen kjede er det vel egentlig bare Datakjeden i Norge som har et lignende konsept. Og sammenligner man Mamoz og Datakjeden på pris, utvalg og service, så vil jeg påstå det er en ganske stor forskjell. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Mamoz er vel også ganske nylig slått sammen med AR-data, og når du nå sier ca 30% over i pris så er vel det omtrent en forbedring for jeg tipper AR lå 50% over. Dessverre eneste databutikk i Ålesunds-området så i en desperasjonssituasjon måtte jeg kjøpe en dvd-brenner der. Den kostet ca 100% over det hadde betalt for å vente et par dager på pakke fra Komplett, PS eller noen av de andre. Ellers regner jeg med at folk flest ikke er klare over prisforskjellene på de skikkelige nettbutikkene og lokale jallasjapper som reklamerer med "knall-PC til knallpris" for møkkamaskiner, som AR gjør. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg hadde gått for komplett pga god kundeservice. blir vel som og kjøpe lada for bra bil. Lenke til kommentar
Kraaketaer Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 lokale jallasjapper som reklamerer med "knall-PC til knallpris" for møkkamaskiner, som AR gjør. Sist tilbudsavis jeg fikk fra AR/Mamoz hadde f.eks. HP G62 (komplett) billigere enn Komplett, en Acer 4820TG til konkurransedyktig pris med komplett (en litt annen modell enn det de har i sitt sortiment), og de selger HP DM3-1070 2000 kroner billigere enn Komplett (Mamoz mot Komplett). Etter min erfaring har prisene til Mamoz/AR bedret seg kraftig etter sammenslåingen. Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg hadde gått for komplett pga god kundeservice. Jeg hadde gått for Dustin Home pga bedre kundeservice Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg hadde gått for et par øreklokker i samme slengen... og et bedre skjermkort dersom det skal brukes i spill... Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg hadde gått for et par øreklokker i samme slengen... og et bedre skjermkort dersom det skal brukes i spill... Hodetelefoner har jeg nok av, AKG 271 og 171... så det trenger jeg nok ikke. Skal brukes til Musikkredigering og programmering, så nei et bedre skjermkort trengs ikke Da skal det være så stille som mulig, derfor et skjermkort med Heatsink istedenfor vifte! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Skrev ØREKLOKKER med tanke på alle viftene... men for all del - sikkert diskene og CPU som vil gi mest lyd fra seg uansett. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Nei, andre har bygget tilsvarende system, og det bråker minimalt. (uten å gå "vannveien".) Viftene fra fractal er også meget stillegående, (9 og 15 db.) Noctua'en er også relativt stillegående! Og diskene det samme, etter andre jeg har sett brukt dem. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Enkelte butikker oppdaterer ikke prisene på varer de normalt ikke har på lager uansett. Det kan være at Mamoz har glemt å fjerne en eller flere komponenter som de vanligvis ikke fører, og dermed står prisen igjen på samme nivå som den var da varen var helt ny. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Enkelte butikker oppdaterer ikke prisene på varer de normalt ikke har på lager uansett. Det kan være at Mamoz har glemt å fjerne en eller flere komponenter som de vanligvis ikke fører, og dermed står prisen igjen på samme nivå som den var da varen var helt ny. Det er godt mulig:) Men da er det en smule sløvt av mamoz og fortsatt la det ligge der. Produktene er fortsatt høyt aktuelle for veldig mange forbrukere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Blir ikke dette omtrent som å si at "oi... jeg oppdaget at kjøttdeigen koster 15 kr mer hos centra enn hos rema 1000"? Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Blir ikke dette omtrent som å si at "oi... jeg oppdaget at kjøttdeigen koster 15 kr mer hos centra enn hos rema 1000"? Hvis kjøttdeigen hadde kostet mer en 1k. Jo, da skal jeg si meg enig i den uttalelsen der. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 mamoz er en mindre kjede enn komplett, amentio, dustin, ps osv.. dermed vil de ikke få like store rabatter når de kjøper større kvanta og de vil heller ikke ha plass til å ha et like velassortert lager. mamoz er også hovedsaklig på salg over disk/henting av bestilte varer. jeg vet også at de importerer varer direkte fra gigabyte og ikke via noen mellomledd og etter som at de da får gunstige priser hos de så selger de andre produsenter sine varer dyrere etter som at de tjener bedre på gigabyte hardware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå