Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tverrfaglig eksamen Vg2 Elenergi. Tema: Automatisering


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har noen oppgaver som må løses før muntlig/praktisk eksamen i elektrofag. Det er automatiseringsystemer som eg sliter med her, og oppgaven lyder som følger:

 

Du skal planlegge, installere, kontrollere og dokumentere en installasjon for trefase asynkron motor med to hastigheter. (Dahlanderkopling). Denne installasjonen skal brukes på et transportband slik at den kan gå i to hastigheter.

På merkeskiltet er følgene oppgitt:

 

U = 240V | I = 10,87/3,8A | Rpm = 1430/720 | Cos φ = 0,75/0,55

 

A. Vurder hvorfor man bruker en slik kopling som Dahlanderkopling i forbindelse men et transportband.

B. Tegn opp hovedstrømmen for koplingen og gi en forklaring på hvordan dette fungerer.

C. Lag en vurdering på hva slags metode man ellers kan bruke for å regulere hastigheten på et transportband.

 

Det å tegne opp hovedstrømmen for koplingen har eg gjort, men noen som har lyst til å prøve å hjelpe meg med resten? Er langt ifra den sterkeste i Auto-faget :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave C:

En annen måte og fartsregulere motoren på er ved og bruke en frekvens omformer.

Er jo mye bedre og bruke PLS og Frekvensomf. Da du kan regulere farten åssen du vill og ikke bare 2 forskjellige hastigheter. Er vell 1500 o/min og 3000 o/min med dahlander.

 

Tusen takk, noen som kan hjelpe med de andre oppgavene? :)

Lenke til kommentar

OPG:A

 

Fordi motorer med Dahlanderkopling har seriekoblede viklinger dermed blir det letter å få fartsregulering, når du tilfører motoren spenning kunn på U1 V1 W1 så får du 720 rpm. når du tilfører U2 V1 W2 spenning vill motoren yte 1430 rpm.

 

OPG:C

 

Du kan altids bruke en frekvensomformer som Captn Jack Yarr'ow nevte, du kan også bruke en trekant/stjerne kobling til å redusere hastigheten. Men det er som regel mest brukt på motorer med høy startstrøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...