Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alternativ tollbehandling ved bilimport

Anbefalte innlegg

Tollvesenet gir jo mulighet for alternativ metode for beregning av bruksfradrag ved import av bil.

Hvis jeg ønsker å importere en Nissan Maxima 1994 med 3 liter og 170hk så er ordinær avgift på nesten 65 000,- og bilen koster 15 000,-..

Ved alternativ metode er avgiftene "kun" ca 25 000,- noe jeg kunne levd med.

Men utifra det jeg kan lese på toll.no så er det noe som må søkes om, og det virker som man må betale ordinær avgift først, så søke, og kanskje få godkjent alternativ metode, stemmer det?

Men jeg er ikke veldig lysten på å kanskje ende opp med å ha betalt 4x bilens verdi i avgifter, så hvis noen har kjennskap til hvordan dette fungerer så vil jeg gjerne ha noen tilbakemeldinger.

Spurte hos tollvesenet, men fikk da bare et generelt svar at de ikke svarte på spesifikke henvendelser og et klipp/lim fra siden deres ang. alternativ metode..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tollvesenet sier ikke nei til alternativ fortolling (jeg mener dog å ha lest at bilens alder må være minst 7år)), det er et valg du har - bare vær obs på at om du velger alternativ fortolling er det et bindende valg.

Du må uansett betale avgifter utifra den vanlige fortollingen for så å få evt. for mye innbetalt tilbakeført i etterkant.

Alternativ fortolling kan også slå ut helt feil for deg som kunde, slik at du må betale mye mer enn ved vanlig fortolling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...