Gå til innhold

Førsteinntrykk: Starcraft II (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ingen som skal nevne de siste dagers raseri mot Battle.net 2.0?

 

Er det bare meg som stusser over hovedbildet i artikkelen? Røyker fyren sigar inni romhjelmen sin? Hvordan får han fyrt på den og kakket aske? Blir det ikke forferdelig tett inni der ganske kjapt? Hvis visiret er åpent, vil ikke de to "vindusviskerne" smelle rett i ansiktet på han?

Lenke til kommentar

Er det ingen som skal nevne de siste dagers raseri mot Battle.net 2.0?

 

Er det bare meg som stusser over hovedbildet i artikkelen? Røyker fyren sigar inni romhjelmen sin? Hvordan får han fyrt på den og kakket aske? Blir det ikke forferdelig tett inni der ganske kjapt? Hvis visiret er åpent, vil ikke de to "vindusviskerne" smelle rett i ansiktet på han?

 

Hehe, tror det er litt av morroa at han røyker inne i hjelmen, de gjorde det på en video på eneren også.

 

Ellers synes jeg også endel av den tilsynelatende relativt treffende kritikken mot bnet2.0 kunne vært nevnt.

 

Personlig tror jeg spillet blir lettere når det komemr til release, beta-gutta er nok i snitt mer hardcore enn den gjengse konsument. La oss håpe det ihvertfall, er jo greit for oss casuals å ikke bli voldtatt hver eneste gang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det bare meg som stusser over hovedbildet i artikkelen? Røyker fyren sigar inni romhjelmen sin? Hvordan får han fyrt på den og kakket aske? Blir det ikke forferdelig tett inni der ganske kjapt? Hvis visiret er åpent, vil ikke de to "vindusviskerne" smelle rett i ansiktet på han?

Ikke for å ødelegge moroa, men visiret er åpent. Sjekk ut slutten på cinematic trailer på http://eu.starcraft2.com/ så ser du det.

Lenke til kommentar

Er dette et rent online spill, eller finnes det en single-player campaign lignende sak i Starcraft? Har aldri spilt SC1, så jeg har null peiling på denne serien :)

How long is each of the campaigns?

 

StarCraft II's terran campaign will consist of approximately 26 to 30 missions, and each expansion set will include a similar number of missions. This means that the complete StarCraft II Trilogy will include as many as 90 single-player missions. This allows us to create a truly epic story experience with a great variety of unique missions and gameplay types.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Simen1 her, men det er jo ikke et ferdig produkt ennå. De har forandret mye i betaen, og kanskje skal det gjøres mer?

 

Jeg må si at de tingene som påpekes at er et problem ser ikke ut til å fikses med det første:

 

1) Mangel på chat, det skal implementeres noen gruppe- og klanchat etterhvert, men ikke ved release. For meg er det litt kjedelig at man må være venner med noen for å snakke med dem, og de må adde deg også. Problemet er at venne-listen blir skrekkelig lang og uoversiktlig. Jeg vil bare ha venner der, og ikke la det være en liste over folk jeg kan snakke med. Mtp at det ikke finnes kategorier av venner heller, kan det bli mye spam. Tenk deg om eneste formen for kommunikasjon på er som en MSN uten grupper, istedenfor IRC.

 

2) Manglende LAN-spilling. Det er for meg et mindre problem så lenge Blizzard tillater ubegrenset av tilkoblinger fra samme IP-område.

 

3) Begrensninger i størrelse på custom maps. Det er en god ny løsning BLizzard har med custom maps, men det kommer til å svi seg fordi det er begrensninger på størrelse, som kan bety at utviklere av store maps blir vingeklippet. Kanskje det finnes en egen løsning for det, men det er ikke uproblematisk.

 

4) Du kan kun spille med folk fra din region. De skylder på latency, men folk kunne jo velge selv region de skulle spille i ved innlogging i D2 og War3. Du må da eventuelt kjøpe en ny boks for hver region du skal spille, og det betyr flere installasjoner etc. Nå blir dette et såpass stort spill at det ikke blir noe stort problem, men det har litt med å gjøre at på nattestid er det bedre for europeere å finne games i USA, og motsatt om morgenen i USA. Turneringer blir også håpløst vanskelig.

 

 

 

 

Jeg kommer fortsatt til å spille SC2, men jeg synes at det er tilbakegang for Blizzard å slippe SC2 som det er nå. Kanskje ikke nr 2 er problem for alle, og er et nødvendig onde for å få bukt med Garena (fysj på alle som ikke kan ta seg råd til Warcraft 3 som spiller det aktivt på nettet). Kanskje nr 3 ikke blir noe problem grunnet gode løsninger i utgangspunktet, men med en editor som skal kunne lage omtrent alt, kan custom maps fort bli svært store. Kanskje nr 4 ikke blir noe problem pga. antall folk som spiller og for meg som ikke kjenner så mange i USA, men kan se for meg at det blir verre for andre. Men nr 1 er fortsatt en skandale, og Frank Pearce sa følgende:

 

Q: Another thing I thought you'd promised was chat rooms within Battle.net...

 

A: Nope. No plans for specific chat rooms at this time. You'll be able to open up chats direct with your friends, and when we add clans and groups there'll be chats for your clans and groups, but no specific plans for chat rooms right now. Do you really want chat rooms?

 

Kilde

 

 

Lenke til kommentar

"..men jeg tør påstå spillet kunne vært litt bedre balansert hva produksjonshastighet angår. Som nevnt har jeg stadig vekk opplevd å bli drept kjedelig fort, til tross for at jeg har vært brennsikker på at jeg har bygd så fort som mulig. Veteraner av serien vil antageligvis fortelle meg at jeg er en total idiot, og at Starcraft skal være sånn, men det føles likevel litt urettferdig at romvesene alltid har overtaket i spillets første minutter. Når det er sagt, det er tross alt en beta vi har prøvespilt."

 

Hvis dette hadde vært tilfellet, så ville ikke proffene kunne konkurert mot hverandre uten at alle valgte "romvesene". Hvem som helst kan holde unna et tidlig angrep, uansett rase. Det gjelder bare å scoute, og finne ut hva motstanderen planlegger.

 

Ved anmeldelse av et slikt spill, ville jeg vært veldig forsiktig med å i det hele tatt berøre balanse-delen, ettersom det er ekstremt komplekst. Det er stort sett kun toppspillerne som virkelig har innsikt nok til å kunne uttale seg om dette (jeg har ingen forutsetning for å felle noen dom). I tillegg jobber Blizzard kontinuerlig med balanse-delen.

Lenke til kommentar

"..men jeg tør påstå spillet kunne vært litt bedre balansert hva produksjonshastighet angår. Som nevnt har jeg stadig vekk opplevd å bli drept kjedelig fort, til tross for at jeg har vært brennsikker på at jeg har bygd så fort som mulig. Veteraner av serien vil antageligvis fortelle meg at jeg er en total idiot, og at Starcraft skal være sånn, men det føles likevel litt urettferdig at romvesene alltid har overtaket i spillets første minutter. Når det er sagt, det er tross alt en beta vi har prøvespilt."

 

Hvis dette hadde vært tilfellet, så ville ikke proffene kunne konkurert mot hverandre uten at alle valgte "romvesene". Hvem som helst kan holde unna et tidlig angrep, uansett rase. Det gjelder bare å scoute, og finne ut hva motstanderen planlegger.

 

Ved anmeldelse av et slikt spill, ville jeg vært veldig forsiktig med å i det hele tatt berøre balanse-delen, ettersom det er ekstremt komplekst. Det er stort sett kun toppspillerne som virkelig har innsikt nok til å kunne uttale seg om dette (jeg har ingen forutsetning for å felle noen dom). I tillegg jobber Blizzard kontinuerlig med balanse-delen.

 

Hvorfor er det bare toppspillere som kan uttale seg om dette? Er det ikke viktig at SC2 er balansert også for causuals, og ikke bare for toppspillere?`

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bare toppspillere som kan uttale seg om dette? Er det ikke viktig at SC2 er balansert også for causuals, og ikke bare for toppspillere?`

 

AtW

Joda, men ofte vil ikke casuals være klar over feilene som ble gjort, og hvilke enkle grep de kunne tatt for å gjøre det bedre. Folk med god kjennskap til spillmekanismene vil være bedre egnet til også å balansere for casuals.

 

Et eksempel kan være at en Terran-casual ikke tenker på at han kan bygge en mur av bygninger som stenger zerglings ute, og deretter klager på at zerglings er for sterke i starten av spillet. Dette er en taktikk som hvem som helst kan bruke, og er bare ett av mange eksempler på enkle mottiltak som er lette å utføre.

 

Problemet blir selvsagt når mikro-utførelser som er vanskelig å utføre forandrer styrken til en rase totalt, uten at motstanderne har tilsvarende vanskelige utførelser som kan stå i mot dette. En god forumtråd om dette finnes her.

Endret av Slikape
Lenke til kommentar

 

4) Du kan kun spille med folk fra din region. De skylder på latency, men folk kunne jo velge selv region de skulle spille i ved innlogging i D2 og War3. Du må da eventuelt kjøpe en ny boks for hver region du skal spille, og det betyr flere installasjoner etc. Nå blir dette et såpass stort spill at det ikke blir noe stort problem, men det har litt med å gjøre at på nattestid er det bedre for europeere å finne games i USA, og motsatt om morgenen i USA. Turneringer blir også håpløst vanskelig.

 

Enda dette bare er beta har jeg enda ikke hatt problemer med å finne games nesten uansett når tid på døgnet. Jeg er tildels enig med deg, men jeg skjønner problematikken med latency. Det er ingenting som er mer ødeleggende for gameplay og spillopplevelsen enn latency og DC.

 

Flisespikkeri om man sammenligner med de andre planene Activision/Blizzard skal implementere.

Lenke til kommentar

Dessuten er under 200 ms helt akseptabelt i et spill som SC2.

 

Har du prøvd?

 

Jeg har ikke, grunnet at jeg ikke har SC2 beta-key og at det RTS spillet (RA3) jeg driver med for tiden ikke har noe mål for ping in-game, ikke som jeg vet om ihvertfall. Jeg er skeptisk til ditt utsagn da mikro-kommandering av enheter er så absolutt en presisjons affære. =)

 

Kan derimot bekrefte at alt over 50ms er uaktuelt i FPS spill.

Lenke til kommentar

Dessuten er under 200 ms helt akseptabelt i et spill som SC2.

 

Har du prøvd?

 

Jeg har ikke, grunnet at jeg ikke har SC2 beta-key og at det RTS spillet (RA3) jeg driver med for tiden ikke har noe mål for ping in-game, ikke som jeg vet om ihvertfall. Jeg er skeptisk til ditt utsagn da mikro-kommandering av enheter er så absolutt en presisjons affære. =)

 

Kan derimot bekrefte at alt over 50ms er uaktuelt i FPS spill.

Ungdommen nå til dags. Så bortskjemt med Fiber og Adsl. I min tid tok vi til takke med ISDN og 56k :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...