Gå til innhold

Kjøpe bolig nå, er det trygt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kamerat er på utkikk i boligmakedet nå. Har sett en leilgihet til 2,4 mill. Den har 4 sov, altså 5-roms. Tenker å ta 50% lån hver på 1,2 mill. Da eier vi 50% hver. Hvordan er boligmarkedet nå? Lønner deg seg å slå til? Renta kan vel ikke gå så mye mer oppover nå etter hvordan verdensøkonomien er i dag. Planen er å ha den i 4/5 år. Er snakk om Trondheim, det er vel et ganske safe marked? Vi kommer til å leie ut 2 av rommene, så får jo inntekter derfra.

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dere har en litt langsiktig tidshorisont så burde det ikke være noe problem å kjøpe nå, bare sørg for å regne over at dere kan betjene lånene selv om renta stiger noen prosent og om dere ikke får leid ut rommene på en stund slik at dere ikke blir avhengige av leieinntekter og lav rente for å betjene lånene deres.

Er nok også en fordel å ha en skriftlig avtale på eierforholdet dere i mellom og hva man skal gjøre dersom en ønsker å kvitte seg med sin andel før den andre feks. Jo mer dere har avklart skriftlig på forhånd desto mindre er sannsynligheten for at det blir bråk dere i mellom senere angående leiligheten.

Lenke til kommentar

4-5 år er etter mitt syn litt i det korteste laget (er det snakk om for et studieløp ville jeg også lagt en betydelig vekt på muligheten til å være fleksibel -- hva med utveksling, forhold som oppstår og gjør det mindre artig å bo med en kamerat etc.?). Det kanskje viktigste er hva dere har tenkt til å eie av bolig etter disse 5 årene; om markedet faller, men prisen på denne boligen faller tilsvarende er det jo ikke noen stor greie hvis verdifallet er noenlunde tilsvarende for de to boligene. Gjør man dette som en investering blir saken en ganske annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...