thres93 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har veldig lyst til å lage flash games som er på 123spill.no etc. Og Lurte på hvilket programm jeg burde lære meg og om dere har noen brukbare guides jeg kan lese? Takker på forhand Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Hva kan du om programmering? Last ned Flash professional cs5 30 dagers trial fra adobe.com, og se etter noen tutorials som passer deg(husk at det er actionscript 3.0 du burde lære). Det er en del flash tutorials på youtube blant annet. http://www.it-2.no/topplenker/Appendix_AS.pdf Denne er ganske avansert om du er nybegynner, men den viser hvor mye som er bak ett helt enkelt spill som det som lages i den guiden. Endret 1. juni 2010 av datastol Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg kan html... ^^ Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg kan html... ^^ Det hjelper deg nok lite. Action Script som brukes av Flash er et objektorientert programmeringsspråk, HTML derimot er ikke et programmeringsspråk. Du må nesten bare kikke etter noen tutorials, men jeg er usikker på om Flash er riktig sted å starte med programmering, men kanskje du kan være et eksempel på at det er det ^^ Her er noen tutorials: http://www.actionscript.org/resources/categories/Tutorials/Flash/ Jeg regner med at du allerede har tilgang til Adobe Flash. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 ... men jeg er usikker på om Flash er riktig sted å starte med programmering.. Hvorfor det igrunn? Nå kan ikke jeg allverdens programmering, og jeg vet du kan veldig mye mer. Jeg startet med AS3, så gikk jeg over til C#/XNA, det var en veldig lett overgang. Teorien bak det å skrive logisk og effektiv kode er vell ganske universalt, OOP etc.? imellom C#, java og AS3 iallefall. Og Flash er jo veldig grafisk og brukervennlig, så skulle tro det var en god plass å begynne. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Vel, jeg ville ikke anbefalt ActionScript av samme grunn jeg ikke ville anbefalt UnrealScript som nybegynner språk: de har spesifikk funksjonalitet som ikke er nyttig i noen annen sammenheng enn akkurat ActionScript/UnrealScript, og som kanskje kan være forvirrende senere. State begrepet finnes for eksempel kun i UnrealScript og en kan ikke forvente å finne det noen andre språk. DSL er ikke egentlig et godt utgangspunkt etter min mening. Men hvis du bare har tenkt til å bruke flash, er jo det en grei sak. Det er bare min mening, og det er ikke alle som har samme interesse for programmering. Hvordan er debugging funksjonalitet i Flash? Jeg har ikke brukt det siden Flash MX. Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 ActionScript.... UnrealScript..... Flash MX..... Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Er ikke lenge siden jeg begynte med Flash (ActionScript 3.0), men til nå minner det ihvertfall veldig om Java.. var MittNummer:Number = 1; .. var MinTekst:String = "Tekst"; .. var MittObjekt:Objektet = new Object(); .. stage.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_MOVE, Funksjon1); .. Endret 1. juni 2010 av greygenic Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Ikke brukt CS5 så mye, men debugging ser ut til å være ganske lik visual C# express som jeg bruker til xna. ActionScript.... UnrealScript..... Flash MX..... Var det ett spørsmål? actinscript 3.0 er språket du bruker til å skrive koden til flash spill, og Flash MX er en veldig gammel versjon av flash professional(det er kommet fire nye versjoner etter det, nyest er CS5) Lenke til kommentar
Arti-Ravnos Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Til trådstarter: Du må vite hvilken måte du tror du lærer best på. Selv foretrekker jeg å lese bøker, men det kan være greit å starte med å prøve seg litt fram først. Noe av det første jeg lagde var f.eks. en knapp. Det er mulig å programmere uten å bruke flash (som koster masse penger), men det er litt vanskeligere, tar litt lengre tid og det er ikke så mange tutorials på internett som tar for seg dette. Uten flash trenger man å laste ned en kode-editor (anbefaler FlashDevelop hvis du bruker Windows) og adobe flex sdk (lastes ned gratis fra adobe sine sider). Jeg anbefaler uansett å starte med Flash (og ikke kode-editor + flex sdk) for å komme i gang. Kanskje du kan starte med å se på tutorialized eller kanskje du kan prøve deg å følge denne spillguiden som lærer deg å lage et "avoider-game" (anbefales, lærte selv mye av den). Det viktigste i starten er å leke i begynnelsen og etter hvert kan du gjerne kjøpe en bok (det fins flere bøker som forutsetter at du ikke kan noe som helst). --------------------------------------------------------------------------- Dersom man ønsker å bli god å programmere, så er kanskje ikke Actionscript 3 det beste språket å starte i fordi det nettopp er så begrenset og har en "spesifikk funksjonalitet" som GeirGrusom sier. Da er det bedre å lære et mer "generelt" språk som går mer i dybden. Jeg går ut i fra at det er relativt enkelt for en som er vant til f.eks. C-språk å lære seg Actionscript 3, men en som kan Actionscript 3 må nok begynne mer eller mindre fra bunnen av dersom man har tenkt å lære seg et "skikkelig" språk. Dersom du ønsker å lage spill i Flash og har lyst til å bli god i det, så er det ingen grunn til å bruke mye tid på å lære seg et relativt "tungt" språk, som krever mye mer omfattende rutiner, som du ikke kommer til å få bruk for uansett. Jeg begynte med flash høsten 2006 (da Actionscript 2, som ikke var noe skikkelig programmeringsspråk) og lærte meg AS3 for første gang i høst. Etter bare de første ukene med AS3 kunne jeg aldri tenke meg å gå tilbake til AS2 (husker knapt as2). Det som er bra med å starte med AS3 er at du ser resultater raskt, fordi flash og AS3 først og fremst handler kun om grafisk brukergrensesnitt. Dessuten er det enkelt (sett i forhold til tyngre språk). Alt kan gjøres med mye mindre kode enn i et annet "tyngre språk". Dersom du vil lage flash spill er det ingen vits å gjøre det tyngre enn det som trengs. AS3 er ikke noe anbefalt springbrett til et tyngre språk (da er det like greit å kaste seg inn i det med en gang), men dersom du vil lage spill/applikasjoner som lages i Flash, er det greit å begynne med. Personlig kan jeg kun programmere i Actionscript 3, men jeg er fornøyd med det og er klar over begrensningene språket gir. Endret 2. juni 2010 av Arti-Ravnos 1 Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Takker for alle hjelpfulle kommentarer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå