Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 skriftlig eksamen vår 2010

Anbefalte innlegg

Hei!

Flere enn meg som har fått forberedelsesdel i dag for eksamen i morgen i faget samfunnsøkonomi?

Lager her en post hvor vi kan dele informasjon og lenker med hverandre...

Mine notes så langt:

”Hollandsk syke”

Eksportorientert industri må henge med i lønnsstigningen, før det blir for høye kostnader og blir utkonkurrert...

Økonomisk krise og krisehåndtering

Økonomisk vekst

Miljøpolitikk og energi

Lese kap. 9, 10, 14, 6, 7 og 8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hentet forberedelsesdelen. Har privatist eksamen i samnf. øk 2 i morgen.

Har notert meg de samme kapitlene du har, i tilleg til kap 15 Samfunnsstyring, i forbindelse med vedlegg 1.

Har du funnet frem noen kilder/lenker?

Lenke til kommentar

Hei..

Da var det på tide med eksamen i samf.øk..

Håper folk kan dele denne diskusjonen å få noen som er flinke til å skrive litt.

Oljepengene, generelt pengebruk i Norge, norsk økonomi og miljø/klima..

Linker ?

Hva tror dere vil bli mulige oppgaver ?

Lenke til kommentar

Jeg har også hentet forberedelsesdelen. Har privatist eksamen i samnf. øk 2 i morgen.

Har notert meg de samme kapitlene du har, i tilleg til kap 15 Samfunnsstyring, i forbindelse med vedlegg 1.

Du har notert deg kap 15. Hvilken lærebok har du?

Jeg har bare 14 kap i min bok, da jeg har Gyldendals Samfunnsøkonomi 2 bok fra 2008.

Endret av hanc
Lenke til kommentar

Du har notert deg kap 15. Hvilken lærebok har du?

Jeg har bare 14 kap i min bok, da jeg har Gyldendals Samfunnsøkonomi 2 bok fra 2008.

Samme her...

Mine lenker så langt:

http://no.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes

http://no.wikipedia.org/wiki/Hollandsk_syke

Endret av kennethaa
Lenke til kommentar

Jeg har også Gyldendal Samfunnsøkonomi 2, skrevet av Gunnar Bøhmer og Svein Hagen. Har muligens en litt eldre versjon.

Kapitlene jeg har notert meg er:

Kap. 9 Inflasjon og prisstabilitet

Kap. 10 Renter, pengepolitikk og valuta

Kap. 14 Velferdsstaten

Kap. 15 Samfunnsstyring

Kap. 6 Mål og virkemidler i miljøpolitikken

Kap. 7 Arbeidsledighet

Kap. 8 Prisnivå, strukturendringer og arbeidsledighet

Legg merke til at dette er et "grovuttak" jeg gjorde ved første øyekast på vedleggene, så kom gjerne med innspill om noen mener et eller flere av disse kapitlene er urelevant.

Lenke til kommentar

Jeg har også Gyldendal Samfunnsøkonomi 2, skrevet av Gunnar Bøhmer og Svein Hagen. Har muligens en litt eldre versjon.

Kapitlene jeg har notert meg er:

Kap. 9 Inflasjon og prisstabilitet

Kap. 10 Renter, pengepolitikk og valuta

Kap. 14 Velferdsstaten

Kap. 15 Samfunnsstyring

Kap. 6 Mål og virkemidler i miljøpolitikken

Kap. 7 Arbeidsledighet

Kap. 8 Prisnivå, strukturendringer og arbeidsledighet

Legg merke til at dette er et "grovuttak" jeg gjorde ved første øyekast på vedleggene, så kom gjerne med innspill om noen mener et eller flere av disse kapitlene er urelevant.

ok, skjønner! takk. Du har nok en eldre bok, siden kapitteltitlene dine ikke stemmer med mine.

Håper vi kan dele litt kilder og relevant stoff her utover dagen og kvelden!? :)

Er dere fornøyde med tema forresten?

Lenke til kommentar

Min bok fra 2008 har disse kap.:

6 Økonomisk vekst

7 Økonomi og miljø

8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken

9 Arbeidsledighet og konjunkturer

10 Konjunkturledigheten

14 Økonomisk utvikling i fattige land

EDIT:

Det var læreren min som anbefalte disse kapitlene...

Endret av kennethaa
Lenke til kommentar

Har nå gjort litt andre prioriteringer på kapitlene jeg skal gå i gjennom:

Kap 5. Økonomi og miljø

Kap 6. Mål og virkemidler i miljøpolitikken

Kap 7. Arbeidsledighet

Kap 8. Prisnivå, strukturendringer og arbeidsledighet

Kap 13. Økonomisk utvikling i fattige land

Kap 14. Velferdsstaten

Tror også kap 15. Samfunnsstyring kan bli relevant.

PS: Jeg har Gyldendal Samfunnsøkonomi 2 fra 2002

http://www.gyldendal.no/Videregaaende/Studieforberedende-og-fellesfag/Samfunnsoekonomi/Samfunnsoekonomi-24

Lenke til kommentar

Miljø er åpenbart det forberedelsedelen handler om. Personlig tror jeg at bruk av avgifter og subsidering blir et sentralt tema, samt at det blir diskusjon rundt hvilke virkemidler som skal brukes for å oppnå maksimal kostnadseffektivitet.Veiprising er da et eksempel på et slikt virkemiddel jeg tror kan bli lurt å trekke inn.

Jeg lurer på hvordan dere tolker vedleggene, med hensyn til:

- Hvilke tema som er aktuelle?

- Hvilke problemstillinger som er aktuelle?

- Hvilke modeller man bør bruke?

- Modellenes forutsetninger?

- Hvilke figurer en kan få bruk for?

Har blitt anbefalt å bruke følgende kilder av lærer:

- http://www.norges-bank.no/templates/article____76182.aspx

- Grafene på Samfunnsøkonmi 2 hjemmesiden (Gyldendal)

Lenke til kommentar

På skolen kom vi frem til at oppgave 1 muligens handler om bruken av en kontraktiv finanspolitikk, og måten den bidrar til at industrien bedrer seg. Her brukte vi diagrammet "makroøkonomisk modell for variabelt prisnivå". Videre diskuterte vi at prisnivået blir lavere, noe som fører til at Norges Bank holder rentenivået lav (ikke nedgang!). Deretter ville for eksempel dollar styrke seg, og flere utlendinger kjøper norske industrivarer.

Men så kom vi til miljøinnlegget. Vi kom frem til uendelig mange oppgaver som kunne være relevant. Læreren vår sa at vi ikke må forvente en stor oppgave her. Her tippet vi at vi skulle ta for oss fritt marked vs. styring av markedet. Hva som var best for miljø og økonomi.

Håper på flere forslag.

Lenke til kommentar

Eksamen har alltid 2 oppgaver der begge skal ha like mye å si, så det er ingen grunn til å kun fokusere på miljø, slik som det har blitt anbefalt tidligere i denne tråden.

Del 1:

Handler helt klart om finanspolitikk og når vi skal redusere størrelsen på den ekspansive finanspolitikken (altså redusere kostnadene). Det er ikke snakk om å bruke kontraktiv finanspolitikk fordi økonomien er fortsatt i lavkonjunktur. Ut fra teksten og fra læreren min har jeg kommet fram til at jeg skal jobbe med:

- Stabiliseringspolitikk (finans- og pengepolitikk)

- Kjennetegn ved lavkonjunktur og "press" på økonomien (følger av dette)

- Automatisk stabilisering (i lav konjunktur)

- Handlingsregelen og Hollandsk syke

Del 2:

Handler om miljø, subsidier, avgifter osv. Litt mindre konkret denne i forhold til den første artikkelen, men tenker jeg skal jobbe med:

- Bærekraftig utvikling

- Global oppvarming (konsekvenser for samfunnet)

- Subsidier

- Avgifter og miljøavgifter

Fant noen greie artikler på E24 ang. Handlingsregelen og situasjonen i 2009/ 2010:

http://e24.no/makro-og-politikk/article3633537.ece

http://e24.no/makro-og-politikk/article3395145.ece

• Liker 3
Lenke til kommentar

Genial tråd for oss som kom opp i dette faget. :) Ser også at de fleste her har samme bok som meg, og det er jo en klar fordel. Min lærer anbefalte bare kap. 6, 7 og 8, men ser at de kapitlene dere anbefalte også inneholder relevant stoff. Keep it coming! :)

Lenke til kommentar

Del 2:

Handler om miljø, subsidier, avgifter osv. Litt mindre konkret denne i forhold til den første artikkelen, men tenker jeg skal jobbe med:

- Bærekraftig utvikling

- Global oppvarming (konsekvenser for samfunnet)

- Subsidier

- Avgifter og miljøavgifter

Del 2 handler også om naturlig monopol(kraftverk), dvs. hva som skjer dersom det blir konkurranse mellom kraftselskapene, om det faktisk er mulig osv..

Lenke til kommentar

Eksamen har alltid 2 oppgaver der begge skal ha like mye å si, så det er ingen grunn til å kun fokusere på miljø, slik som det har blitt anbefalt tidligere i denne tråden.

Del 1:

Handler helt klart om finanspolitikk og når vi skal redusere størrelsen på den ekspansive finanspolitikken (altså redusere kostnadene). Det er ikke snakk om å bruke kontraktiv finanspolitikk fordi økonomien er fortsatt i lavkonjunktur. Ut fra teksten og fra læreren min har jeg kommet fram til at jeg skal jobbe med:

- Stabiliseringspolitikk (finans- og pengepolitikk)

- Kjennetegn ved lavkonjunktur og "press" på økonomien (følger av dette)

- Automatisk stabilisering (i lav konjunktur)

- Handlingsregelen og Hollandsk syke

Merker at jeg har en eldre lærebok enn andre her.. Hva legger du i lavkonjunktur og "press" på økonomien?

Lenke til kommentar

Vi hadde om akkuratt dette på tentamen i vår. De emnene jeg og klassen min fikk ut av forbredelsesdelen var finanspolitikk og klima og miljøpolitikk.

vi holder et fokus på Keynes, multiplikatorvirkningen, konkurranseutsatte næringer, høg/lav konjuktur, oljepenger og hollandsk syke når det kommer til finanspolitikken. Her er regjeringen.no en veldig bra kilde å ta i bruk.

Gode kilder:

www.ungokonomi.no

www.statsbudsjettet.no

www.regjeringen.no

www.ssb.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...