Gå til innhold

Hva gjør jeg, masse regninger og ingen jobb

salah

Anbefalte innlegg

Ok, for å gjøre lang historie kort. Jeg kommer fra en svært fattig familie, og har derfor i sponset dem med bredbånd og forsikring til 2 biler og et hus, totalt på 16 000 kr for begge deler. Dette skulle bli ordnet da jeg trodde jeg skulle motta nesten 16680 kroner i feriepenger, men jeg har bommet på dette. Jeg fikk 7 000 kr nå igår, og 5 000 hadde jeg fått tidligere betalt som jeg først så nå etter å ha forsket meg fram til lønnsslipper.

Til sommer får jeg en ganske bra betalt jobb, men jeg regner med jeg får en veldig liten sum i juli. Men regningene er allerede på randen av å gå ut på dato, og jeg har jobbet og slitt i to sommere nå og nekter å la det gå enda et år fram til jeg får meg en endelig ferie. Jeg er fysisk og psykisk nedslitt etter alle år på skole og jobbing 4-5 dager i uken i tillegg. Jeg har holdt motet oppe og prøver å se lyset i tunnellen, men før jeg kommer ut av den tunnellen er jeg plutselig på starten og må gå hele strekningen på nytt. Og nå er jeg sliten, jeg merker at jeg begynner å miste motet, klarer ikke mer snart og er redd for å bryte sammen i en alder av 20 år.

Dessuten har jeg en familie jeg må hjelpe, og mitt bidrag er forsikring og bredbånd (mor kan ikke bidra grunnet sukkersyke, ødelagt rygg, nevropati, deprisjoner og migrene. Og far er .. ja, en idiot). Vi er ellers for det meste småsøsken.

Nå har altså også en venn spandert Danmarktur til meg, og jeg må ha den ferien. Spørsmålet da er ut i fra min situasjon, bør jeg ta opp et kredittkortlån?

Det er det eneste alternativet jeg ser, men jeg har allerede et annet kredittkort på - 10 000 kroner. Hva hadde dere gjort i en sånn situasjon slik jeg er i?

Bare sånn at det er klart: jeg stikker ikke av fra familien min, eller blåser langt i dem. De er fullstendig avhengig av meg og når mor klarte å oppdra meg og være flyktning i nå 20 år, må jeg klare å hjelpe hun tilbake i 2 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor dere har 2 biler hvis dere sliter med dårlig økonomi(?) Hvis dette er år/halvårs avgiften på forsikringen du skal betale, så ville jeg kontaktet forsikrings selskapet og be om utsettelse til neste lønning (som blir om 1 mnd hvis jeg forstår rett..?)

Ta opp kredittkortlån er ofte en dårlig ide, tror det faktisk blir billigere å betale purregebyret.

Det at du er sliten og slikt er greit nok, men vil ikke påstå at du har det fælt. Det er 4 år siden jeg siste hadde mer enn en 2 dager + helg sammenhengende fri. Ikke noe gøy, men det går helt greit :)

Lenke til kommentar

Kontakt dem du skal betale penger til, så snart som mulig, og forklar at du ikke klarer å betale alt nå. Tilby å betale det du klarer nå og fortell når du kan betale resten, gi dem en plan. Det går vanligvis veldig bra. De fleste private selskaper vil bare ha betalt det de skal ha. Om du bruker noen måneder på det spiller for dem mindre rolle. Virker også for meg som at du betaler hele forsikringen i en sum? Denne kan du betale per måned i stedet dersom det er enklere for deg.

Uansett, kontakt selskapene og forklar at du ønsker å betale, men ikke har alle pengene for hånden her og nå og om dere kan bli enig om en løsning.

Lenke til kommentar

Hei Salah.

Det du ikke burde gjøre er å ta opp kredittkort gjeld. Dette er siste løsning og forutesetter at du har en sikker inntekt som kommer innen alt for lenge slik at du kan kvitte deg med kortsiktig gjeld.

Som Invisible_Elf sier. Kontakt kreditorer og be om betalingsutsettelse. Det er utrolig hvor fleksible folk er så lenge man viser betalingsvilje. Ta tak i dette med en gang, før purringer etc, og se hvilke som kan utsettes og hvilke som må prioriteres.

I tillegg ville jeg bedt om et møte med banken din. Hør med dem hva de kan være behjelplige med. Igjen så er det lettere å få hjelp om du viser initiativ og betalingsvilje nå fremfor purringer og inkassovarsel senere.

Jeg håper alt ordner seg for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar

Ring alle kreditorer og få utsatt eller delt opp regningene, de aller fleste er imøtekommende til slike ordninger.

Har du lån så kan du be om rentefritak i x antall måneder ved å kontakte banken.

Forklar situasjonen når du snakker med kreditorene. Som sagt, de aller fleste vil være imøtekommende når du forklarer situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...