asbjohorpua Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Til å begynne med vil jeg si at jeg er nybegynner i det å begynne å tenke vitenskapelig på fremtiden, og det å prøve å følge med på hvordan klimaet og miljøet fungerer og oppfører seg. Det er ikke ukjent at gjennom de fleste medier har klima og miljø vært veldig aktuelle tema, og det er sjelden det ikke er en artikkel i en avis som ikke omhandler noe med klima eller miljø eller relatert. Den siste uken har det gått opp for meg det med drivhuseffekt, global oppvarming, forbrukersamfunnet, fornybare energikilder, ressursutnyttelse og bærekraftig utvikling er kjernebegreper i denne sammenhengen. Dette har fått meg til å lure - Hvordan ser livsbetingelsene på planeten tellus ut for kommende generasjoner?. Fra mitt synspunkt var det første jeg begynte å tenke på miljø. Mennesker påvirker miljøet, det er ingen nyhet. Det jeg ikke tror på, er at mennesker har stor innflytelse på klima. Dette fikk meg til å tenke på det jeg nevnte litt ovenfor her, det jeg hadde tenkt på den siste uken. En annen ting er det med mennesker på jorden. Det bor for mange mennesker på jorden i dag, og med tanke på utviklingen av tallet på verdensborgere, og at dette vil doble seg flere ganger i løpet av noen tiår så vil til slutt verdenssamfunnet kollapse. Dagens teknologi klarer ikke å kompensere for det økende tallet på verdensborgere. Man kan allerede i dag se at dette ikke fungerer, med tanke på all fattigdom og elendighet - selv om imperialismen har stor skyld i dette også. Kall meg gjerne ignorant. Om jeg er helt på jordet, og er ignorant, så setter jeg pris på en rettelse her. Jeg prøver å få i gang en diskusjon her, mye pga. interesse og ren nysgjerrighet på hvordan levevilkårene, livsbetingelsene, vil være på Tellus (Jorden) i fremtiden. Dette er også et spørsmål jeg føler det er viktig blir tatt opp, og at folk deler sine synspunkt slik at vi rundt kan utvide og se klarere. Nå gjentar jeg spørsmålet: Hvordan ser livsbetingelsene på planeten tellus ut for kommende generasjoner?. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Er ikke enig i at teknologien ikke klarer å kompensere for økt befolkning. Mener at den økte befolkningen nettopp er et tegn på at vi har det bedre. Dette er et system som regulerer seg selv veldig fint, og at det er så mange mennesker på jorda tyder på at det foreløpig er nok ressurser. Tror ikke befolkningen kommer til å kollapse uten at noe uforutsett skjer, men heller vil flate ut. og holde seg relativt konstant. Fram til en ny revolusjon som eventuelt gjør at vi kan dyrke mat mer effektivt. Mennesker har ikke stor påvirkning på klimaet, men det er et følsomt system, og selv små påvirkninger kan ha store effekter, og der ligger problemet. Jeg tror det skal noe utenommenneskelig til (naturkatastrofe ol.) for at mennesker i fremtiden ikke har det bedre enn i dag. Vitenskap og teknologiutvikling er til for at folk skal ha det bedre, ikke verre. Hvis det ikke hadde vært fordelaktig for menneskeheten, hadde vi ikke utviklet oss. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Hvorfor tror du planeten har vært gjennom så mange forskjellige globale "klimatyper" opp gjennom de millionene av år som forskerne har kartlagt? Deler av svaret er og finne i at jordkloden er innhyllet i gasser som har meget stor innvirkning på klimaet vårt. Små endringer i måten gassene/partiklene rundt kloden reflekterer og isolerer energien fra solen fører til relativt store globale konsekvenser. Klima er uhyre komplisert så jeg hevder ikke å kunne så mye om dette selv, men jeg tror det er lurt og lytte til det ekspertene sier. Edit: Det impliserer at jeg tror vi vil få en global oppvarming, røffere vær enkelte steder, og havet vil stige litt. Dette påvirker menneskene svært forskjellig rundt om på kloden. Noen vil få gunstigere klima, mens andre vil slite. For menneskeheten som rase vil dette ikke føre til en direkte trussel, men vi må ikke glemme indirekte effekter som kan komme. Nød kan drive folk i krig for eksempel. Endret 1. juni 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Om man skal søke på det her kan det fort bli vanskelig å skille mellom seriøse forskere, og profeter som skriker dommedag bare for å få økt sponsing og publisitet. Skal man se i store trekk så var det en liten kuldeperiode i middelalderen, og så har det gått opp siden da, det ser ut til at det skal bli noe varmere i fremtiden, men etter hva jeg har sett, ikke så veldig store forskjeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå