ilpostino Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 jeg skal besøke Roma i en langhelg (tor-søn) om et par uker. hvilke steder i Roma vil du anbefale at jeg besøker? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Er det nå man skal anbefale søkefunksjonen? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1221114 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 søkefunksjonen er oppskrytt Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 hva er du interessert i da? da jeg var i Roma besøkte vi mye rart. det sixtinske kapell i vatikanet er veldig fint Du får nok ikke tid til å gå rundt i hele vatikanet på en langhelg, men jeg anbefaler å få meg seg litt av det sixtinske kapell. Så var i å besøkte collosseum. Veldig kult å se det etter at man bare har sett det på bilder.. palatino-høyden ligger også likeved collosseum. du kan få dags-billett for begge stedene samtidig. Vi kom dit for sent da, så pass på å være der i god tid området der trevi-fontena er er veldig koselig. noen hyggelige restauranter, og er en shopping gate ikke så langt unna der og, om du interesserer deg for sånt xD ellers er det restauranter overralt.. Også er det et marked i Roma, bestående av sånne jalla-boder som jeg kaller det, pluss bruktmarked. Ligger ved san giovanni (ta metroen dit). vi prøvde å dra ut på byen i Roma, men vi fant bare en irsk pub som egentlig mest var en wannabe irsk pub Skal visst være flere fete utesteder der, men mange fine.. sånn.. du er stygg, du kommer ikke inn, liksom vi kjøpte en sånn roma-bok før vi dro, og den var veldig nyttig! Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Campo de’ Fiori er et fint torg som ligger ganske sentralt i Roma, husker vi besøkte det da vi var der for et par år siden, kjempehyggelig plass. Boder, gatemusikanter og små restauranter på rekke og rad. Besøkte også Spansketrappen, på toppen var det en liten bod hvor de hadde den beste isen jeg noen gang har smakt Vi hadde også med en bok om Roma. Rett på Roma tror jeg den het. Var full av kart og hadde anbefalinger på de fleste områder. Tror en slik bok kan være nyttig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Pfft Enhver med litt kjennskap til Roma veit at den beste isen er å få rett nord for Panteon. Tilogmed nevnt i lonely planet reiseguiden Noe av det kjekkeste med Roma er de forholdsvis små avstandene mellom ting og tang. For eksempel ligger Spansketrappen, Trevi fontenen, og Pantheon i en slags L fra metro stasjonen Spagna på linje A. Går du av på Spagna er du ved Spansketrappen, og kan "unnagjøre" denne. Hvis du fortsetter mot "sør"(sjekk dette ut med kart er du snill) så er du om kort tid ved Trevi fontenen. Derfra kan du velge å gå vestover mot panteon og videre vestover mot Piazza navona. Dette er gode stopp i som representrerer turistmagneten Roma. Ellers bør du seriøst vurdere Monti distriktet. http://en.wikipedia.org/wiki/Monti_(rione_of_Rome) Dette er heller ikke ulevelig i gå avstand fra de tidligere nevnte turistfellene. Jeg og frøkna var i Roma i fjor vår, og hadde riktignok en uke på oss, men vi tutla mye rundt på måfå også. Colosseum og Forum Romanum bør ihvertfall sees. Nå er det selvfølgelig slik at interessser varierer, så hva du vil se er på en måte vanskelig å gjette, men nå har jeg nevnt endel av de klassiske severdighetene og det beste av alt er at de ligger innenfor en radius på 2 km fra Termini. Tar du Metro A fire stopp fra Spagna eller 8 stopp fra Termini er du i nærheten av vatikanet og kan tusle dit og få med deg petersplassen og kjempekjerka også. Hvor skal du bo? EDIT: Her er reiseboka jeg og frøkna brukte http://kampanje.gyldendal.no/Kampanje/EuroBonus-Reiseguider/Gyldendals-reiseguider-Roma Det er 200 kr du fort sparer inn igjen bare ved å bruke tipsene. Endret 1. juni 2010 av Slettet+127836 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Pfft Enhver med litt kjennskap til Roma veit at den beste isen er å få rett nord for Panteon. Tilogmed nevnt i lonely planet reiseguiden Nærmeste sted nord for Panteon som selger is er en McDonald... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Sa jeg nærmeste? http://www.holiday-velvet.com/guide/2009/11/best-ice-cream-rome-pantheon/ Finnes ett utall!! Jeg skal sjekke opp hva den vi var på het, men de hadde INFERNALSK god is http://maps.google.no/maps?client=opera&rls=nb&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&q=mcdonalds+pantheon&fb=1&gl=no&hq=mcdonalds&hnear=pantheon&ei=0UkFTPmeMtbGOIeahIYF&sa=X&oi=local_group&ct=image&resnum=1&ved=0CCQQtgMwAA Ser ut som det kan selges is nærmere Pant(h)eon enn hva mcdonalds gjør. Endret 1. juni 2010 av Slettet+127836 Lenke til kommentar
anonymmmmmm Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Utruleg mykje fint i Roma. Anbefaler å gå alle trappetrinna opp til kuppelen på St. Peterskyrkja, det var ei fin oppleving. Om du går i staden for å ta heisa slepp du også forbi tidenes lengste kø. Det var ikkje så ille langt. Kjøp eit kart og gå litt rundt. Mange av attraksjonane ligg i fin gangavstand frå kvarandre, og om du er sliten er det ingen problem å ta metroen. Buss derimot kan opplevast som litt meir kaotisk. Skal du ta taxi, så pass på at du ikkje rotar deg bort i anna enn dei det står "Radio Taxi" på. Det er veldig fint å gå rundt i Roma, om du kjem deg vekk frå det værste bilkaoset. Ta deg tid til å sjå litt på folkelivet. Og, som nemnt tidlegare - kjøp is! Colosseum og Forum Romanum er verdt eit besøk. Kjende namn som Trevi-fontena, Spansketrappa og Pantheon var også stilig å sjå. Det finst utruleg mange flotte fotomotiv i Roma, så ta med kamera! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 når jeg leser alt dere har gjort der skulle jeg ønske jeg fikk mye mer der. jeg er ganske interisert i kulturhistorie så det blir nok mest gammel arkitektur og historie. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 I så fall drar du til rett by! Hva ble bygd i Norge for 1900 år siden? Ihvertfall ikke Colosseum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå