AndyPanda Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Vel, olympiatoppen har også blitt kritisert for akkurat det samme av de samma folka Lenke til kommentar
Zevs2k Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Vel, olympiatoppen har også blitt kritisert for akkurat det samme av de samma folka De samme folka? Utdyp Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 MyRevolution's forum, og brukerene der inkl Børge selv (en av de beste i Norge og kanskje også i skandinavia på dette området imo). Mange av brukerene der er forøvrig på et høyt nivå. Har lest flere ganger at olympiatoppen ikke favoritten der i gården, da de har en tendens til å spre en del tullball. De fremlegger proteinpulver som om det var et farlig stoff, og mener det er dyrere enn vanlig mat (noe det ikke er) pluss at de er for brødmat, noe som egentlig ikke er noe særlig bra. Greit nok at vanlige folk kan spise brød, men toppidrettsutøvere og olympiatoppen!? Noen eksempler jeg kom på i farta. Lenke til kommentar
Zevs2k Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 MyRevolution's forum, og brukerene der inkl Børge selv (en av de beste i Norge og kanskje også i skandinavia på dette området imo). Mange av brukerene der er forøvrig på et høyt nivå. Har lest flere ganger at olympiatoppen ikke favoritten der i gården, da de har en tendens til å spre en del tullball. De fremlegger proteinpulver som om det var et farlig stoff, og mener det er dyrere enn vanlig mat (noe det ikke er) pluss at de er for brødmat, noe som egentlig ikke er noe særlig bra. Greit nok at vanlige folk kan spise brød, men toppidrettsutøvere og olympiatoppen!? Noen eksempler jeg kom på i farta. Som du selv uttalte tidligere i tråden: dette er en tynn kilde. Å kritiserere Olympiatoppen på den måten anser jeg som ingenting annet enn useriøst. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 (endret) De fremlegger proteinpulver som om det var et farlig stoff, og mener det er dyrere enn vanlig mat (noe det ikke er) pluss at de er for brødmat, noe som egentlig ikke er noe særlig bra. Greit nok at vanlige folk kan spise brød, men toppidrettsutøvere og olympiatoppen!? Noen eksempler jeg kom på i farta. Toppidrettsutøvere spiser ofte både lyst og grovt brød... Endret 3. august 2010 av Kranjcar Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Brød blir ikke noe sunnere selv om toppidrettsutøvere spiser det. Kjenner mange selv som både trener aktivt og røyker. Lenke til kommentar
Zevs2k Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 De fremlegger proteinpulver som om det var et farlig stoff, og mener det er dyrere enn vanlig mat (noe det ikke er) pluss at de er for brødmat, noe som egentlig ikke er noe særlig bra. Greit nok at vanlige folk kan spise brød, men toppidrettsutøvere og olympiatoppen!? Noen eksempler jeg kom på i farta. Dette har ingenting med antall reps å gjøre. Kosthold er noe helt annet Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Har og hadde desverre ikke tid til å grave frem mer solide kilder, fant bare frem noen eksempler jeg huska i farta. Men de kan da umulig være idioter på kosthold og perfekte på trening? Ulogisk spør du meg. Om du vil stole blindt på olympiatoppen og den generelle læreboka di, får være opp til deg. Sier ikke at det ikke funker, du vil nok sikkert utvikle muskler og ha en viss fremgang også med de metodene du velger. Jeg, på den andre siden velger å ikke stole på disse kildene, da det jeg har lest tidligere tilsier noe annet. Har lest mye rart det siste året fra mange forskjellige kilder, og klarer nå å skille mellom gode og dårlige kilder. Det er MYE motstridende informasjon om emnet ute i verden, så det kan være vanskelig å luke ut det som faktisk er solid. Det finnes flere veier til samme mål, noen er bedre enn andre. Hvem vei du velger er opp til deg. Jeg gidder hvertfall ikke å velge de dårligste veiene. Prøvde å leite frem noen artikler om dette i går, men fant dem ikke igjen. Baserer ikke påstandene mine kun på en kilde, hvis det virka sånn Btw, så vil jeg tørre å påstå at Børge Fagerli (MyRevolution) alene er en mer solid kilde enn hele olympiatoppen og læreboka di til sammen! edit: la til et litt vesentlig ord jeg hadde glemt der. Endret 3. august 2010 av Sir-Andy 1 Lenke til kommentar
Zevs2k Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Har og hadde desverre ikke tid til å grave frem mer solide kilder, fant bare frem noen eksempler jeg huska i farta. Men de kan da umulig være idioter på kosthold og perfekte på trening? Ulogisk spør du meg. Om du vil stole blindt på olympiatoppen og den generelle læreboka di, får være opp til deg. Sier ikke at det funker, du vil nok sikkert utvikle muskler og ha en viss fremgang også med de metodene du velger. Jeg, på den andre siden velger å ikke stole på disse kildene, da det jeg har lest tidligere tilsier noe annet. Har lest mye rart det siste året fra mange forskjellige kilder, og klarer nå å skille mellom gode og dårlige kilder. Det er MYE motstridende informasjon om emnet ute i verden, så det kan være vanskelig å luke ut det som faktisk er solid. Det finnes flere veier til samme mål, noen er bedre enn andre. Hvem vei du velger er opp til deg. Jeg gidder hvertfall ikke å velge de dårligste veiene. Prøvde å leite frem noen artikler om dette i går, men fant dem ikke igjen. Baserer ikke påstandene mine kun på en kilde, hvis det virka sånn Btw, så vil jeg tørre å påstå at Børge Fagerli (MyRevolution) alene er en mer solid kilde enn hele olympiatoppen og læreboka di til sammen! Nå var det jo ikke jeg som henviste til den læreboka, men det er da så. At de er idoter på kosthold, er vel nok en hard påstand. Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt meg enig i det. Grunnen til at jeg reagerte på dette med antall reps. er hovedsaklig, fordi jeg selv trener på et treningssenter hvor det finnes flere utøvere på brukbart nivå. Her snakker vi type 200+ på både bøy, mark og press. En av disse gutta driver med kickboksing, og ønsker av den grunn å ikke bli for stor, da hans idrett stiller store krav til smidighet, hurtighet etc. Han trener derfor konsekvent 3 x 3 reps, fordi han mener dette fører til at han ikke bygger for mye muskler. Dette stemmer jo godt med det "skjønneringenting" (hva faen er det for et navn? ) sier angående sprintlandslagets styrketrening. Vil forøvrig presisere at flere av disse gutta mener at mange, spesielt unge gutter, er altfor opptatt av protein. Karbohydrater og fett er viktig også. 3 proteinshaker daglig + et proteinrikt kosthold holder i massevis i følge dem. Når det er sagt har jeg ingen problemer med at andre personer har andre synspunkter enn det jeg har. Det finnes flere veier til Rom Endret 3. august 2010 av Zevs2k Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Så for å ta en oppsummering: Sir-Andy mener mine kilder bare er tull og tøys, mens hans egen "forumveileder" derimot har større peiling enn noen på denne jord. For det første; treningslære (brukes av elever ved idrettsgymnas) er visstnok bare svada i følge Sir-Andy, til tross for at han ikke har lest den. "De store gutta" på forumet hans har imidlertid en generell skepsis til bøker, så derfor kan vi forkaste alle teorier i boka; treningslære. Olympiatoppen, som har det operative ansvar og myndighet til å utvikle norsk toppidrett, og et helhetlig ansvar for resultatene i norsk toppidrett, har heller ikke peiling på trening what so ever, fordi de uttaler flere ting som ikke faller i smak hos enkelte kroppsbyggere angående kosthold, skal vi tro Sir-Andy. Mulig noen ser tegninga etter hvert nå... Endret 3. august 2010 av skjønneringenting 1 Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Alt etter Post #158 her har bare blitt tullete synes jeg. Fra alle parter i grunn. Tar litt selvkritikk på postene fra 2. august på denne siden. Gjorde også en litt vesentlig endring på forrige post hvor jeg hadde glemt et ord. Diskusjonen gikk i hovedsak rundt at "skjønneringenting" bastant påstod at for å øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 2 og 12 repetisjoner var FEIL. Dette er noe fagfolk med lang erfaring og oppdaterte og nye forskningsrapporter i ryggen verden rundt har funnet ut av, så vil han motbevise dette med læreboka fra skolen som om det var en fasit på alt om trening i verden. Når er denne boka skrevet? Mine erfaringer med skolebøker er at noen er alt for gamle, eller baserer seg på for gammel forskning, og dermed ikke alltid er like riktig med hva som menes i dag. Det står hverken hvem som har skrevet den eller når den er utgitt og hva den baserer seg på. Posten over her klarer jeg ikke så ta seriøst. Her har du bare dratt ting langt ut av sammenheng og satt det helt på spissen. Gjør et søk på denne "forumveilederen", finn ut hva han driver med til vanlig, hvilken bakgrunn han har, hva han har vært med på, hvem han samarbeider og kommuniserer med, kunnskapen hans, hvikle kilder han bruker, hvor mye erfaring han har og hva han skriver i artiklene sine. Og finn ut hvilke utøvere han jobber med. Sikkert ikke til å stole på. Jeg holder meg hvertfall til lave reps til vanlig, men kan bruke 8-12 reps på støtteøvelser og isolasjonsøvelser. Om du vil bygge styrke eller volum på et 5x5 program kan bestemmes utifra pausene og hvordan du utfører repsa. Rart at dem kaller det "Treningsprogram for styrke & muskelvekst" hvis man ikke får muskelvekst av det da. Det er jo direkte misvisende? Endret 3. august 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Forumveilederen har vel så vidt jeg vet hjulpet en gjennombola strongman til å ikke vinne NSM ... 1 Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Du øker en hel del muskelmasse med 5x5, det er det ingen tvil om, men også et program der du kjører 6-12 reps over omtrent 3-5 serier vil stimulere til god muskelvekst. Det har jeg i stor grad erfart selv. Det er snakk om nyanseforskjeller her. Den ene metoden fungerer helt sikkert bedre en den andre, men jeg kan ikke si hvilken. Jeg har heller ikke tro på at det er en stor forskjell. 5x5 vil føre til maksimalt sterkere muskler enn det andre alternativet though... Endret 3. august 2010 av Tapetfjes Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Diskusjonen gikk i hovedsak rundt at "skjønneringenting" bastant påstod at for å øke muskelmassen bør en helst ligge mellom 2 og 12 repetisjoner var FEIL. Dette er noe fagfolk med lang erfaring og oppdaterte og nye forskningsrapporter i ryggen verden rundt har funnet ut av, så vil han motbevise dette med læreboka fra skolen som om det var en fasit på alt om trening i verden. Når er denne boka skrevet? Mine erfaringer med skolebøker er at noen er alt for gamle, eller baserer seg på for gammel forskning, og dermed ikke alltid er like riktig med hva som menes i dag. Det står hverken hvem som har skrevet den eller når den er utgitt og hva den baserer seg på. Litt mer informerende: Treningslære Kort oppsummering: Boka ble utgitt i 2006. Temmelig ny mao. Skrevet av Asbjørn Gjerset; Kjell Haugen; Per Holmstad; m.fl Omtale Boka dekker programfaget treningslære etter læreplanen for idrettsfag i den videregående skolen. Den gir innføring i en rekke forhold som det er viktig å ha kunnskaper om i forbindelse med trening. Konkretisering og eksempler fra praksissituasjoner er en viktig del i denne boka. Boka kan kan også benyttes på høgskoler og i den frivillige trenerutdanningen på forskjellige nivåer. Fra bokomslaget Teori og praksis Treningslære gir kunnskap om hvordan kroppen er bygd opp og fungerer, hvordan kosthold og livsstil spiller inn på vår funksjonsevne og betydningen av god treningsplanlegging med tanke på å utvikle ferdigheter i idrett og helsefremmende aktivitet. I Treningslære får man kunnskap fra mange fagfelt som gir gode forutsetninger til å integrere teori og praksis. Kompetanse i dette faget får man gjennom aktivitet i idrett kombinert med kunnskapene denne boka gir om treningsprinsipper, treningsformer og treningsmetoder. Treningslære dekker programfaget treningslære etter den nye læreplanen for idrettsfag. Levert av © DnBB AS Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Posten over her klarer jeg ikke så ta seriøst. Her har du bare dratt ting langt ut av sammenheng og satt det helt på spissen. Gjør et søk på denne "forumveilederen", finn ut hva han driver med til vanlig, hvilken bakgrunn han har, hva han har vært med på, hvem han samarbeider og kommuniserer med, kunnskapen hans, hvikle kilder han bruker, hvor mye erfaring han har og hva han skriver i artiklene sine. Og finn ut hvilke utøvere han jobber med. Sikkert ikke til å stole på. Gjør et søk på Olympiatoppen, finn ut hva de driver med til vanlig, hvilken bakgrunn de har, hva de har vært med på, hvem de samarbeider og kommuniserer med, kunnskapen deres, hvilke kilder de bruker, hvor mye erfaring de har og hva de skriver i artiklene sine. Og finn ut hvilke utøvere de jobber med. Sikkert ikke til å stole på. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Sist jeg hørte fra en toppidrettsutøver som trente på olympiatoppen var at de skulle trene utfall kontra knebøy fordi det var så stor sjanse for å få skader i knebøy. De mener også at man ikke bør begynner med styrketrening før i 17-års alderen. Det jeg sier er at du ikke skal stole blindt på dem. Spør du meg er det bedre å stole på noen som ikke har direkte tilknytning til ett statlig treningsorgan ettersom de som regel er livredde for å prøve noe nytt og oppdatere seg på styrketreningsfronten. Det samme gjelder læreboka. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Brød blir ikke noe sunnere selv om toppidrettsutøvere spiser det. Kjenner mange selv som både trener aktivt og røyker. Bare MÅ legge til at Erik Mykland da han spilte fotball røykte 20 om dagen og drakk en 6er pils på kvelden. Hvordan han har overlevd fotball er et under til dags dato, men det er på en syk syk måte litt kult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå