Gå til innhold

Hvordan får jeg frem magemusklene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Situps er da ingen ryggdreper.. Det må du vel nesten prøve deg frem på selv? Får du vondt i ryggen etter 30 situps har du aldri drevet med noe fysisk, rett og slett!

Det er ikkje snakk om å få øyeblikkeleg vondt i ryggen, men om å opparbeide seg ein langvarig skade. Får du vondt i ryggen etter 30 sit-ups tyder heller på at du allereie har ein ryggskade.

Situps er ikke bra for ryggen nei. Det er fakta inntil det motsatte er bevist.

Skal du kome med faktapåstandar må du nesten kome med kjelder ;) Eg anser ikkje sit-ups som ein reell fare for dei fleste, men sia det finnast betre alternativ både mtp. treningseffekt og redusert skadepotensial gir eg alltid den anbefalinga.

Lenke til kommentar

Orka ikke å finne noen kilder der og da, men det har jo blitt nevnt å mange ganger før, mener jeg å huske.

But here we go:

Sit-ups gir deg svært dårlig holdning og belaster ryggraden på en svært ugunstig måte. Situps involverer fleksjon av ryggraden - noe som over tid kan bygge seg opp til å bli et ryggproblem.

http://fitnessblogge...tups-treningen/

Fra MyR forumet, vedlagt studien:

Man får fleksjon i korsryggen under utførelsen, noe som setter skivene i korsryggen under ganske kraftige skjærekrefter. Du kan jo lese igjennom studiene Stuart Mcgill gjorde på endel forkskjellige mageøvelser der de målte skjærekrefter og kompresjonskrefter i korsryggen

PDF

Øvelser som sit-ups, liggende rygghev og rygghev hvor du ruller ryggen opp gir stor belastning på ryggen, en god del av oss har rygger som over tid takler slike øvelser dårlig. Visste du at en sit-up belaster korsryggen ca like mye i kompresjon som det å løfte 50 kg i markløft med så krum rygg som du greier? Eller at skjæringskreftene er like store som korrekt utført markløft med 60 kg. Tror ikke mange tør utsette ryggen for 60 kg i markløft 50 repetisjoner på tross av god teknikk. Tenk på det neste gang du tar 50 sit-ups

I styrketrening bruker mange av oss øvelser som sit-ups, liggende rygghev, rygghev hvor man ruller opp ryggen osv. Disse øvelsene skaper store kompresjonskrefter (krefter som presser sammen ryggen) og skjæringskrefter (krefter som virker på tvers av ryggen og prøver å få den til å krumme). Grenseverdien for gjentatt belastning er ifølge NIOSH (National institue of occupational safety and health) 3300 N i kompresjon, en sit-up gir belastning på 3500 N. En liggende rygghev gir til sammenlinging opptil 6000 N i kompresjon. Sideplanken på knærne gir en kompresjon på 2500 N.

Man bør ikke overstige skjæringskrefter på 1000 Newton. Et praktisk eksempel her er det å løfte 136 kg i markløft med henholdsvist strak og krum rygg. Når man løfter vekta med strak rygg ligger skjæringskreftene på ca 700 N, altså godt under grenseverdien. Når man løfter med skikkelig krum rygg ligger skjæringskreftene på ca 3800 N! 2) Altså nesten 4 ganger så høyt som hva ryggen bør utsettes for! Er det rart endel av oss får vondt i korsryggen når vi løfter mark?

http://www.iform.no/...art.php?id=1339

Edit: Legg også merke til at jeg skreiv "ikke bra for ryggen", sa ikke at det var direkte skadlig for ryggen! ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Eg sa deg ikkje imot ang. at sit-ups er ein elendig øvelse, eg kommenterar det alltid dersom nokon tar sit-ups. Poenget var bare at påstanden din var ein smule bastant, noko eg sannsynlegvis reagerar på fordi eg tilbringer alt for mykje tid på å skrive og analysere essays og forskningsrapportar.

Edit: Kilden frå fitnessblogg er verdilaus og pdfen får eg ikkje åpna.

Legger til eit smilefjes til slutt i tilfelle eg høyrast i overkant streng/anklagande ut. ;)

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Lagt til en quote til og fiksa lenka til PDF'en.

Kan du fortelle meg hva som gjør kilden til fitnessbloggen verdiløs? Mangler refferanser eller hva?

Tolka det ikke som at du sa i mot meg, men måtte bare bevise at jeg ikke plukka ned påstander fra løse lufta. Mulig påstanden min var litt bastant ja, men man kan heller ikke nekte for at den er sann, med mindre man har kilder på det motsatte. Har ikke hørt at situps ER BRA for ryggen før heller. Mulig jeg tar feil.

Det jeg sa om at "det er fakta inntil det motsatte er bevist" mente jeg egentlig for min del, i mitt hode :p

Vil ikke si posten jeg først kommenterte hang helt på greip heller...

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten update med bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Er jeg på riktig spor? Noe forskell fra bildene på side 1 og 2?

Tror jeg ligger på rundt 1500-2000 kcal om dagen, selv om jeg ikke teller kcal for tiden. Har trent ca 2 timer hver dag, enten fotball, løping eller styrketrening.

Endret av Kranjcar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spis meir! Det der byrjar å gå mot nivået der nokon bør kontakte helsevesenet.

Enig. På bildene er du veldig tynn, og det er ikke kult med "pingle sixpack". Du får heller trene styrke og spise mye i vinter, for så å kvitte deg med fettet mot neste sommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, synes ikke selv jeg er såå tynn, men.

Hva anbefaler dere meg å spise da? Noe jeg BØR spise og noe jeg bør unngå?

Og hvor mye styrke trengs? Har 2 vekststenger, masse vekter og benk hjemme her. Trener allerede knebøy, planken/crunches med vekter og vanlig benk (tar vel 65-70 kg :ohmy: )

Men samtidig som jeg spiller fotball så er jeg jo avhengig av god kondis da jeg er midtbanespiller, men bør jeg slutte å løpe utenom fotball-øktene da? Eller skal jeg bare spise mer de dagene jeg løper?

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Men det er du ;) - Du bør spise mye proteinrik mat som for eksempel kylling, tunfisk og egg. Drikk mye helmelk. Bare pass på å få i deg mye mat.

Du bør trene styrke minst 3 ganger i uken. Siden du tar 70kg i benkpress regner jeg med du har trent med lavreps (5x5)?

Jeg ville ha begynt med høgrep (10x3) for å få mer masse. Skaff deg et program, og vær seriøs med treningen!

Du trenger ikke å kutte ut løpingen så lenge du passer på å få i deg litt ekstra mat den dagen.

Lenke til kommentar

Liten update med bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Tror jeg ligger på rundt 1500-2000 kcal om dagen, selv om jeg ikke teller kcal for tiden. Har trent ca 2 timer hver dag, enten fotball, løping eller styrketrening.

Det ser ikke ut som du strammer magen, men bare suger den inn.

Dette er dessuten for kort tid til å få synlige resultater.

Lenke til kommentar

Liten update med bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Eg trur ikkje det er så mykje å stramme der :p

Lenke til kommentar

Liten update med bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Eg trur ikkje det er så mykje å stramme der :p

Hehe, ser kanskje ikke sånn ut, men strammer nok der. :blush:

Nettopp fullført ny økt med styrketrening (nattrening ftw :new_woot: )

Knebøy 5x5 (usikker på antall kilo, men er ganske gåen i beina)

Knebøy med ett bein 5x5

Crunches med vekter 15x3

Vektstang på benk 5x3

Planke/sideplanke tilsammen 5 min

Er det forresten sånn at jeg MÅ ligge i kcaloverskudd for å bygge muskler?

Lenke til kommentar

Hahaha, det er jo ikke antydning til magemuskler en gang på bildene.

Spis rikelig med proteinrik mat hver dag, og fortsett å trene musklene. Og da alle musklene du har på kroppen. Få det et skikkelig program. Gjør øvelsene korrekt og optimalt. Om et halvt år vil du kanskje kunne få fram litt magemuskler. Og tydelig om et års tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...