Gjest undrer Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hei, I de sene nattestimer vender jeg meg til dere på forumet, til ettertanke. Saken er enkel, men samtidig vanskelig. Jeg tror jeg er i ferd med å utvikle et alkoholproblem, noe jeg ikke har innsett, men innser nå. Alderen min er ikke noe å skryte på seg, jeg er 18 år, blir snart 19. Frem til jeg var 18 år var jeg avholdsmann, men etter dagen har alkoholen rent i strie strømmer. Det har ikke vært en helg pause, og i russetiden tok det fullstendig av. Flatfyll hver eneste dag i uka tar på. Litt hasj hører også historien til, noe jeg i lengre tid har vært redd for har vært grunn til min psykiske helse. Alkohol prioriteres ofte bort for min del, da jeg tenker at det slettes ikke er så verst, ettersom det er lov og helt greit i Norges land. Selv om alkohol ikke har de samme psykiske påkjenningene som hasj kan ha, tror jeg i kvanta at det kan medføre mye det samme. Mulig jeg tar feil her, men det er nå så. Jeg har ikke røyka mye hasj, det har vært noen få ganger. Oftest i alkoholsammenkomster, med det som krydder. For tiden sliter jeg endel med angst, svimmelhet og depresjoner. Hasj har jeg vært fri for lenge. Jeg mistenker alkoholen for å være synderen. På dager der jeg ikke drikker alkohol er jeg rastløs og urolig, og merker at jeg har endel tendenser til skjelvninger i hendene. Vanskelig å holde dem i jo, og fingrene kan fort gå sin egen gang. Merkelig å ta opp, men jeg kan kjenne det. Det er ikke mer enn toppen noen måneder siden jeg var hos legen å sjekket alt, og da var det hele i beste orden. Tenker å ta et nytt besøk å prate med ham om mitt alkoholforbruk. Nå for tiden blir det somregel bare i helgene, men jeg tipper ofte over og tar en pils eller 5 en hverdagskveld - alene. Det er ikke slik det skal være. I forrige uke var jeg på fylla mandag, og føler meg tilsynelatende "normal" full, og gikk derfor til skolen. Det hele ble et heller morsomt enn tragisk utfall, men det setter fingeren på at jeg har et problem. Holdt også på å ta mitt eget liv tidligere i år, som følge av alkohol i eget selskap. Flere sosiale forhold merker jeg svekkes ytterligere av alkohol, og jevnaldrende venner uttrykker bekymring over inntaket mitt. Jeg tror jeg skal bli så mye bedre med alkohol, men sannheten er at jeg mister en del av meg selv. Jeg sier ikke jeg skal bli totalt avholds, men kanskje det er på tide med en real pause en stund? Jeg har i lengre tid vært i kontakt med helsevesenet, så jeg utgjør ingen risiko for eget liv. Jeg følges jevnlig opp for psykiske vansker, og er i svært tett dialog med fastlege. Tenkte å ta det opp med ham når døgnet atter en gang snur og solen skinner frem. Har jeg et alkoholproblem? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Ja, du har et alvorlig problem. Ta kontakt med fastlegen din om du ikke klarer å slutte å drikke på egen hånd. Lenke til kommentar
Gjest undrer Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Takk for kjapt svar! Jeg tror jeg greier å slutte på egenhånd, men jeg er uansett interessert i å komme i dialog med fastlegen min om problemet. Prøver å få en kjapp time idag. Jeg antar og håper fjernheten vil avta etter en viss periode med avholdenhet. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 tror du kan ha godt av å prate med legen eller enda bedre, dra på noen AA møter eller liknende (ja kan høres ekstremt ut) men kan være greit å prate med folk som er i samme båt og lære hvordan de håndterer alkoholen, sosialt liv uten alkohol (da alkohol er en katalysator som lar deg lett komme i kontakt med folk og spesielt i ungdomstia) og ja bare ha noen å prate med om saken da dette kan være tungt og de vet hva du går igjennom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå