Gå til innhold

Sun vs Linux PC

Anbefalte innlegg

Har kommet over en Unix maskin til salgs på QXL (SUN maskin)... er det noen som vet hvordan slike SUN maskiner er i fohold til Linux ? Er de noe vanskeligere å bruke, f.eks. hvis man skal partisjonere disker og installere programmer o.s.v...? Jeg har brukt Linux en stund nå og kjenner det godt, men kunne tenkt meg en annen type Unix maskin for å lære meg noe nytt.... men jeg har ingen kunnskaper om SUN hardware, er dette noe å satse på for "menigmann" ???

Technohead

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel,, jeg skjønner ikke hva du skal med en sun maskin da.. dersom du skal ha deg en extremt stabil server box så.. kanskje,, men ikke til å leke seg med hjemme.. sun maskinen (ultra spac, osv) har sun solaris oset instalert, det finnes for x86 (linux pc som du kaller det) oxo.

jeg vil anbefale deg å droppe det kjøpet, og heller ha x86 (vanlig pc, amd eller intel)

Lenke til kommentar
FreeBSD finnes også for sparc-64.

Men NetBSD har vert der "lengre". Alså NetBSD har laget til sparc-64 lengre enn FreeBSD og er laget spesielt for å fungere bra på andre systemer enn PC. Så finnes det jo OpenBSD verdens mest sikreste OS, i løpet av 7 år har den berre hatt en sikkerhets feil!! Dessuten er Solaris 9 gratis å laste ned viss du kjører sparc prossesor. Eg har ikke så mye erfaring med SUN men har hørt at det er ganske stabilt.

Alltid kjekt å prøve noe nytt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...