redbaron Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei! Jeg jobber på en bensinstasjon i Oslo (Esso) og fikk i dag tilbudet om å si opp eller å bli avskjediget på grunn av grove uregelmessigheter. Disse grove uregelmessighetene var visst et overdrevent bruk av loyalitetskortet 'Coop medlemsrabatt' på jobb som jeg har kun brukt på mine egne varekjøp, og andre ansatte som ikke hadde kortet selv. Etter oppsigelsesmøtet fant jeg ut at den totale bonusen jeg har samlet er basert på kjøp for kr. 8800,- og gir en rabatt på kr. 7,62,-! Nå lurer jeg på om dette var et triks fra arbeidsgiver sin side for å få meg til å si opp. Virker dette som en rettferdig avgjørelse? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Vel, hvis du brøt arbeidsreglene for din egen vinnings skyld så teknisk sett er ikke beløpet som betyr noe. Jeg vil tro at bedriften har regler for bruk av bonuskort for dine og andre ansatte sine kjøp? Hvis du brøt disse så er det vanskelig å rettferdigjøre at du ikke burde miste jobben. Et lite tips er at hvis du tenker å søke stønad for arbeidsledighet etterpå så får man 2 måneder ventetid på dagpenger hvis man selv har sagt opp. Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 I kontrakten nevnes ikke bruk av medlemskortet, og hver gang kortet ble brukt var det ved kollegaens tilatelse. Hadde kortet blitt brukt på tilfeldige kunder hadde jeg forstått det beder, men det er ikke tilfelle. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Så hvis du ikke har brutt noen arbeidsregler, hva er det bedriften sier du har gjort galt? Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Det var visst coop som hadde ringt hovedkontoret, så hadde hovedkontoret informert min daglige leder om at jeg måtte gå, jeg synes alt virker som et plott sjefen har utført for å få meg vekk fra arbeidsplassen. Jeg tenkte å ringe coop i morra for å ta en nærmere kikk, men da igjen så er dette bare en deltidsjobb, og jeg er egentlig litt avhengig av å bli likt av mine kollegaer, så jeg hadde nok ikke gått tilbake selv om jeg hadde fått tilbudet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Har snakket en del med både eiere av bensinstasjoner og folk som har jobbet der og min konklusjon av det er egentlig at eierene er plaget med at enkelte ansatte driver utspekulert aktivitet / svindel for egen vinning og da blir de følsomme på å plukke opp sånt tidlig og statuere eksempler. Jeg skal ikke dømme på noen som helst måte, men medlemskortet er vel definert som personlig i vedtektene. Mulig de ser igjennom det hvis en familie har et kort på deling, men når det er ansatte som bruker det kreativt så skiller de vel ikke på kompisbruk og kundebruk og derfor sanksjonerer de deg. Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Snakket med coop i dag, de har ingen informasjon på saken, videre fikk jeg vite at med tilatelse fra venner så er det fullt lovlig å bruke coop-kortet på de. Jeg fikk også lov til å bestille et tilleggskort som jeg kunne dele med de nærmeste som kunne gå til en felles konto, ikke bare familie. Nå har jeg sendt et brev til hovedkontoret i bedriften, fordi dette virker som at den daglige lederen har rett og slett funnet på en grunn for å få meg vekk fra arbeidsstedet. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Virker dette som en rettferdig avgjørelse? Dette virker som en rettferdig avgjørelse, ja. At du har problemer med å se dette forundrer meg, for her har du virkelig blandet kortene. Radlekatt Endret 1. juni 2010 av radlekatt Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Avskjedigelse kan KUN forekomme ved underslag eller GROV uforstand i tjenesten. Kan ikke forstå at du har gjort noen av delene... Lukter litt feig daglig leder av dette ja... Lenke til kommentar
magneman Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Virker tvilsomt. I underkant av 8 kroner virker som en dårlig unnskyldning til å si opp en arbeidstaker, spesielt med tanke på hvor sterkt arbeidstakere står rettslig sett i Norge. Har du fått oppsigelsesbrev nå? Det skal legges til rette for, i så stor grad som mulig at arbeidstaker og arbeidsgiver skal drøfte oppsigelse før den skjer. Synes du bør lese kapittel 15 i Arbeidsmiljøloven, slik at du kan se litt nærmere på situasjonen selv. Legg spesielt merke til §§: 15-1: drøfting før beslutning om oppsigelse 15-3: oppsigelsesfrister 15-4: formkrav ved oppsigelse (om du blir oppsagt, så sjekk om formkravene er fylt. Er de ikke det, er ikke oppsigelsen gyldig!) 15-5: virkninger av formfeil ved oppsigelse 15-7: vern mot usaklig oppsigelse 15-11: retten til å fortsette i stillingen 15-14: avskjed http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html Slik jeg har forstått det, stiller bensinstasjonen seg rettslig sett dårlig, og om du blir oppsagt/avskjediget burde du vurdere å følge opp saken. Endret 1. juni 2010 av magneman Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Det er i slike tilfeller det lønner seg å være organisert. Har du ikke en forening på jobben som du kan spørre om hjelp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå