Gå til innhold

prosesser i windows?

Anbefalte innlegg

jeg lurte på, hvis man avslutter en prosess i windows' oppgavebehandling (xp) blir den da startet på nytt igjen når jeg rebooter? og hvor i windows kan man bestemme hvem av disse prosessene som skal starte når windows starter?

Prosessene stjeler unødvendig mye ressurser tror jeg...

Takk for alle svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg lurte på, hvis man avslutter en prosess i windows' oppgavebehandling (xp) blir den da startet på nytt igjen når jeg rebooter?

Ja

hvor i windows kan man bestemme hvem av disse prosessene som skal starte når windows starter?

Hvis du går til Start -> All programs -> Administrative tools -> Component services -> Services

Så får du både en beskrivelse av hva de ulike prosessene gjør og mulighet til å velge hvilke prosesser som skal starte automatisk. Hvis du velger 'manual' start så startes de når de etterspørres av en annen prosess (dette er vel egentlig det beste valget for ting som du sjelden trenger). Hvis du disabler dem helt så startes de ikke i det hele tatt (selv om de måtte trenges) og det er vel ikke så smart tror jeg.

Lenke til kommentar

Gabriel_X: Sikker på at du nå ikke henger deg litt for mye opp i services da? Greit at en aktiv service vil opptre som en prosess, men en prosess trenger ikke være en service, og dermed er det heller ikke sikkert at den vil automatisk starte når maskinen rebootes. Det kommer jo helt an på prosessen, og hvis den er en service, så kommer det jo også an på hvilke instillinger denne service'n har.

Hvis man starter en service manuelt (som ikke auto-startes) for deretter å avsluttes ved å ende prosessen, vil den jo ikke automatisk restartes når maskinen rebootes.

En prosess kan også være f.eks. calc.exe , som definitivt ikke vil restartes ved reboot dersom man ender prosessen, uten at det er en annen grunn for det.

Så svaret er vel: Umulig å si. Det kommer helt an på evt oppstartsinstillinger tilknyttet denne prosessen.

Lenke til kommentar
Hvis man starter en service manuelt (som ikke auto-startes) for deretter å avsluttes ved å ende prosessen, vil den jo ikke automatisk restartes når maskinen rebootes.

Jeg så mer for meg at han sjekket prosessene rett etter en restart og ikke etter at han hadde kjørt ymse ting på PC'n som eventuelt drar igang ting etterhvert :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ja filene blir lastet på nytt når du rebooter så lenge de er i "oppstart "

du kan enkelt fjerne dem ved å klikke på kjør og så skriver du "msconfig"

så klikker du på "oppstart" og fjerner de filene du ikke vil skal startes

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det jeg prøver på er å frigjøre ram, for det er nemlig en drøss med Programmer/prosesser som går hele tiden dette vet jo dere alt om (men ikke jeg..) så jeg prøvde å avslutte noen det gikk greit. men så ble jeg litt bekymra for at de var nødvendige og at de kanskje ikke kom til å starte igjen. men det viste seg ikke å være et problem. problemet mitt er at jeg ikke vet hvilke forkortelser som er hva.

oversiken får man jo på Windows oppgavebehandling+Prosesser

og noen kan man avslutte fra msconfig...

Lenke til kommentar

De to plassene i registret som jeg viser til, der kan du trykt fjærne alt.

Selv har jeg ingenting der. Også "start/programmer/oppstart" plaseringen kan være tom.

Men dersom du vil frigjøre enda mer resurser, så kan du gå til "start/controlpanel/administrative tools/services" (eventuelt "run:compmgmt.msc") og gå løs på de som det står "started" bak. På alle disse er det en god forklaring på hva den gjør, og du bør ikke fjærne noe som du ikke vet hva er, eller dersom du ikke er sikker på om du trenger den eller ikke. For bedre forklaring på hvert element kan du kjøre et google søk på navnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...