Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Jeg på min side støtter hverken Israel eller Palestina, de er like håpløse, trangsynte, og uforskammede begge landene og de tar seg til rette langt over landegrensene, de skriker og syter og skylder på den andre uten å ofre en tanke til sine egne feil.

 

Palestina: med sine raketter over grensa for å terge Israel til å hevn, de sender barna ut i skuddlinjen for å kaste stein på de militære, i Norge arangerer de protestmasjer hvor de herper butikkvinduer, tagger ned universitetsplassen med "boikott Israel, de har folkevalgt terrororganisasjonen Hamas som aktivt lærer opp selvmordsbombere til å styre landet, deres partiprogram legitimerer indoktrinering av barn, og de arrangerer sommerleir hvor barnene blir hjernevasket, blir lært "å hate" og å bruke våpen.

 

og...

 

Israel: med invasjon av Palestina, sine raketter over grensa, ignorerer Palestina og bygger mur som deler inn landet etter grenser de mener de har krav på, bygger bosetninger på land hvor palestinere har bodd i årevis og nå blir forvist av Israel, sender Mossad-agenter til andre land (også NORGE) hvor de dreper hvem de vil.

 

Har noen glemt/ eller ikke har hørt om "Lillehammersaken?

Mossad dro til Lillehammer i 1973 og tok seg rett til å drepe en mann de trodde var en som hadde vært med på den kjente Münchenmassakren.

 

I virkeligheten skøt de og drap en helt uskyldig mann som var på vei hjem fra kino sammen med sin gravide norske kone.

 

Omtale av saken Store Norske Leksikon

Omtale av saken Wikipedia

 

Som jeg skrev over, begge tar seg til rette, selv i andre land! Det kommer aldri til å bli fred mellom dem, og spør dem om ikke også det er guds vilje?!

Endret av JLord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ganske håpløs tilnærming til Israel-palestina-debatten å si at de fikk "tildelt" land og så bare tok ekstra mye land fordi de visste de hadde ryggdekning av USA. Den ryggdekningen var ikke så mye å skryte av i begynnelsen, skal jeg tro en historiker som hadde forelesning om emnet ifjor. Amerikanernes bidrag kom ikke før langt senere. Utover det så tok de land da araberene angrep, håper du ikke utelukker hele den delen av historien? Håper ikke du utelukker det faktumet at araberene nektet å godta noe avtale når man ville opprette staten (en avtale som var temmelig 50-50). For å ikke nevne at idag så er de fleste aktørene involvert i den konflikten temmelig like lite produktive når det gjelder å arbeide mot fred.

 

Når det er snakk om jødenes gener generelt, nei, de er en etnoreligiøs gruppe, det gjør at skiller seg ut som en gruppe. Men jeg lurer fortsatt på hvilke jøder utenom Israel som misbruker makten sin, og er de noe annerledes enn andre individer som misbruker makten sin? For kommentarer som "jøder misbruker makten sin" lukter det temmelig brunt av for å være ærlig.

 

Godt poeng, JLord. Men ikke glem at det Israel opplever kun er en konsekvens av deres egne handlinger og mord.

 

Dette f.eks. Er tullball. Du bør jobbe litt med de kognitive filtrene dine, hvis du skal prøve å forstå konflikten.

 

Israel har vært veldig effektive på å intervenere i andre stater ja, særlig gjennom Mossad. Slik som eksemplet ovenfor. Men la oss ikke late som dette er noe utelukkende fenomen for Israel.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Godt poeng, JLord. Men ikke glem at det Israel opplever kun er en konsekvens av deres egne handlinger og mord.

 

Dette f.eks. Er tullball. Du bør jobbe litt med de kognitive filtrene dine, hvis du skal prøve å forstå konflikten.

 

Israel har vært veldig effektive på å intervenere i andre stater ja, særlig gjennom Mossad. Slik som eksemplet ovenfor. Men la oss ikke late som dette er noe utelukkende fenomen for Israel.

Det begge opplever er konsekvenser av begges mord.

 

Det er det man mener med den ondesirkelen på gazastripen. Begge skyter på hverandre fordi de mener de har rett til hevn. Denne sinnsvake måten å tilnærme seg konflikten på gjør at de mest sannsynelig vil holde på slik til Sola tar kvelden og Jorda likeså

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Det er en ganske håpløs tilnærming til Israel-palestina-debatten å si at de fikk "tildelt" land og så bare tok ekstra mye land fordi de visste de hadde ryggdekning av USA. Den ryggdekningen var ikke så mye å skryte av i begynnelsen, skal jeg tro en historiker som hadde forelesning om emnet ifjor. Amerikanernes bidrag kom ikke før langt senere. Utover det så tok de land da araberene angrep, håper du ikke utelukker hele den delen av historien? Håper ikke du utelukker det faktumet at araberene nektet å godta noe avtale når man ville opprette staten (en avtale som var temmelig 50-50). For å ikke nevne at idag så er de fleste aktørene involvert i den konflikten temmelig like lite produktive når det gjelder å arbeide mot fred.

 

Når det er snakk om jødenes gener generelt, nei, de er en etnoreligiøs gruppe, det gjør at skiller seg ut som en gruppe. Men jeg lurer fortsatt på hvilke jøder utenom Israel som misbruker makten sin, og er de noe annerledes enn andre individer som misbruker makten sin? For kommentarer som "jøder misbruker makten sin" lukter det temmelig brunt av for å være ærlig.

 

Godt poeng, JLord. Men ikke glem at det Israel opplever kun er en konsekvens av deres egne handlinger og mord.

 

Dette f.eks. Er tullball. Du bør jobbe litt med de kognitive filtrene dine, hvis du skal prøve å forstå konflikten.

 

Israel har vært veldig effektive på å intervenere i andre stater ja, særlig gjennom Mossad. Slik som eksemplet ovenfor. Men la oss ikke late som dette er noe utelukkende fenomen for Israel.

 

1. Jeg sa at konflikten er mer innviklet enn som så, så du bør lese innleggene mine ordentlig først. Men tro meg; uten USAs støtte hadde de aldri gått frem slik de gjør idag.

 

2. Jeg er klar over arabernes rolle, men det er ikke det det er snakk om her. Og dette kan på ingen måte brukes som unnskyldning for Israels handlinger.

 

3. Hva med den pro-israelske lobbyen? Består av jøder som legger press på USA og deres rolle i konflikten. Det var en episode for ikke så lenge siden faktisk. Norge hadde latterligjort en eller annen israeler. Tok jammen meg ikke lang tid før Israel tok kontakt med lille Norge og kritisere :)

 

Og jeg har aldri påstått at jøder misbruker makten sin mer enn andre. jeg sa kun at de misbruker makten sin! og tro meg, det har skjedd, og det kommer til å skje mange ganger til. Bruker unnskyldninger for å ta til seg nye landområder og spre frykt. Vi lever i 2010, altså burde folk vite bedre.

Lenke til kommentar

Det begge opplever er konsekvenser av begges mord.

 

Det er det man mener med den ondesirkelen på gazastripen. Begge skyter på hverandre fordi de mener de har rett til hevn. Denne måten tilnærme seg konflikten gjør at de mest sannsynelig vil holde på slik til Sola tar kvelden og Jorda likeså

 

Noe som er det mest fornuftige å si ja, vil ihvertfall være vanskelig å få til noe før palestinerne klarer å samle en autoritet og oppnå maktmonopol på områdene sine. Det er ikke nødvendigvis hevn de er ute etter, men de angriper hverandre, i forsøk på å oppnå politiske mål og stoppe hverandre. Og Israel har jo en betydelig maktfordel, men de vil aldri klare å skade motstanden slik at de stopper den. Iran bidrar jo med mangfoldige millioner dollar årlig til Hamas, og med sanksjoner og slikt fra Israel, så er jo rekrutteringsbasen deres bare økende.

Lenke til kommentar

1. Jeg sa at konflikten er mer innviklet enn som så, så du bør lese innleggene mine ordentlig først. Men tro meg; uten USAs støtte hadde de aldri gått frem slik de gjør idag.

 

Du sa det, men du sa at det var begynnelsen på konflikten. Da ignorerer du hele forhistorien med arabiske bander som ranet jødiske bosetninger, jødiske forsvarsgrupper som utviklet seg til terrorgrupper og generelt mye konflikt frem og tilbake. Det fremstår bare veldig simpelt når du tilsynelatende legger skylden på jødene som om de skulle reist ned og så bare tatt seg til rette uten videre.

 

De trenger per dags dato ikke amerikanernes støtte, de er blant en av de mektigste militærmaktene i verden, og i regionen dominerer de, så de har ikke noe problemer der. Men ja, amerikansk støtte hjelper selvfølgelig, derfor grupper som AIPAC er såpass innflytelsesrike.

 

2. Jeg er klar over arabernes rolle, men det er ikke det det er snakk om her. Og dette kan på ingen måte brukes som unnskyldning for Israels handlinger.

Du mener at når Israel ble angrepet og tok strategiske landområder for å unngå å bli angripet igjen, så er det ubetydelig hvordan det skjedde eller hvorfor de fortsetter å okkupere land? Du fremstillte det som de bare ekspanderte uten videre igjen.

 

3. Hva med den pro-israelske lobbyen? Består av jøder som legger press på USA og deres rolle i konflikten. Det var en episode for ikke så lenge siden faktisk. Norge hadde latterligjort en eller annen israeler. Tok jammen meg ikke lang tid før Israel tok kontakt med lille Norge og kritisere :)

 

Og jeg har aldri påstått at jøder misbruker makten sin mer enn andre. jeg sa kun at de misbruker makten sin! og tro meg, det har skjedd, og det kommer til å skje mange ganger til. Bruker unnskyldninger for å ta til seg nye landområder og spre frykt. Vi lever i 2010, altså burde folk vite bedre.

 

AIPAC er en veldig innflytelsesrik lobby ja, er det misbruk av makten sin? Når du snakker om at jøder misbruker makten sin, så begynner det å bli ganske diskutabelt. Det fremstår, som om de misbruker den mer enn andre. Men det er godt du spesifiserer det ihvertfall.

 

Ja, er mye tullete kritikk som kommer fra israelsk hold. Er en ganske spaced israelsk statsviter som mener at Norge er et av verdens mest anti-semmitiske land fordi de kritiserer Israel. Gofigure liksom.

 

Hvilke landområder er det de har tatt over og hvilke unnskyldninger har de brukt? Den siste store landendringen i området var når israelerne gav Gaza tilbake til palestinerne. Det endte med borgerkrig og et Hamas som nesten utelukkende brukte terrorvirkemidler for å angripe Israel.

 

Folk burde vite bedre ja, folk burde vite bedre enn å komme med kommentarer om at jøder misbruker makten sin og at Israel er en slags ondskap som bare gjør som de ønsker i konflikten der nede, og dermed framstille palestinere som noen stakkarer som ikke har gjort noe for å fortjene den situasjonen de er i.

Lenke til kommentar

Jeg bare dumper konfliktens sammenviklede tråder her:

 

-Israel okkuperer deler av Palestina.

-Palestinere skyter raketter inn i Israel.

-Israel bomber Palestina.

 

Hvilken av disse tre momentene som skaper ufred kan løses effektivt og permanent, av den sterkeste parten?

 

Skal palestinerene slutte å skyte raketter?

Da vil de være okkupert for alltid.

 

Skal israelerene slutte å gjengjelde rakettangrepene?

Da vil de alltid bli angrepet.

 

Skal Israel trekke seg tilbake?

...da vil de få all internasjonal støtte*, samtidig som konflikten tar en helt ny vending.

 

* (Grunnen til at de ikke fikk støtte når de trakk seg ut av Gaza var at det var klart at uttrekkingen kun var for å styrke posisjonenen på vestbredden.)

Vi kan jo også lage en poll om temaet:

"Hvem her som ikke støtter Israel ville støttet dem om de trekker seg tilbake fra alt okkupert land?"

 

Jeg har problemer med å se NOEN argumenter som ikke er antisionistiske i natur, da dagens problem for venstresiden nettopp er undertykkelsen og okkupasjonen..

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hvis du ignorerer at palestinerne har en borgerkrig pågående, null kontroll over Gaza og med en betydelig militær/politisk entitet som nekter å anerkjenne Israel sin eksistens og ønsker å opprette en islamistisk stat over hele regionen. Så fremstår det sikkert veldig lett.

 

Spørsmålet er da, hvorfor angrep de med raketter i første omgang når israelerne trakk seg ut? Er det noe det har vist, så er det at det ikke er sikkert å trekke seg tilbake, fordi det gir de bare et bedre strategisk utgangspunkt. Særlig når de har erklært at de skal utrydde staten.

 

Så, det kan være at konflikten ville tatt en annen vending hvis Israel trakk seg ut, men før palestinerne klarer å opprette noe samlet styre, vil det nok ikke bety noe annet enn mer konflikter og dypere angrep inn i Israel. Særlig når Hamas sin støtte fra Iran f.eks er helt avhengig av at de fortsetter å angripe Israel og holder konflikten gående. Og uten den støtten vil de komme relativt dårligere ut enn Fatah. Og på sikt kan det være katastrofalt for Hamas. Så det er jo en god forklaring på hvorfor de opererer som de gjør.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Vel. Jeg er interessert i å se en ende på konflikten, men da må Israel trekke ut troppene.

Dernest kan vesten, gjerne gjennom FN, sikre freden mellom landene ved å avruste Palestina.

 

Det er selvsagt ikke "så lett", men... deretter kan Israel ta tilbake vestbredden OG Gaza uten protester fra vestlige land om ikke Palestinerene gir seg med voldshandlingene, så er konflikten endt -- Israel vant Gaza og vestbredden, og palestina tapte Gaza og vestbredden ved å ikke høre på det internasjonale samfunnet.

 

Avvikling av Israel er alt for sent nå.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg er interessert i å se en ende på konflikten, men da må Israel trekke ut troppene.

Dernest kan vesten, gjerne gjennom FN, sikre freden mellom landene ved å avruste Palestina.

 

Det er selvsagt ikke "så lett", men... deretter kan Israel ta tilbake vestbredden OG Gaza uten protester fra vestlige land om ikke Palestinerene gir seg med voldshandlingene, så er konflikten endt -- Israel vant Gaza og vestbredden, og palestina tapte Gaza og vestbredden ved å ikke høre på det internasjonale samfunnet.

 

Avvikling av Israel er alt for sent nå.

 

Problemet er jo egentlig det at Israel har allerede forsøkt å trekke troppene ut, da først og fremst av Gaza. Og du må vel være enig i at konsekvensene av det ikke akkurat oppfordrer tillit til videre uttrekning?

 

Ideen om at FN kommer inn er ikke dum, men det er litt avhengig av at begge styresmaktene ønsker det. Jeg tviler veldig sterkt på at Hamas, som ikke engang vil anerkjenne Israel sin rett til å eksistere, vil akseptere enda flere vestlige soldater som skal holde kontroll på områdene.

 

Jeg tror rett og slett risikoen som kommer fra å trekke seg helt tilbake er for stor til at Israel akter å ta den. Når situasjonen er slik at de ikke engang har en felles autoritet å føre dialog med, så er det vanskelig. Jeg tror at det første og absolutt beste steget mot konstruktive tiltak i regionen, er at Fatah og Hamas må løse problemene sine og danne en felles autoritet, eller så må rett og slett en partene (preferably Fatah) få tatt kontroll over de palestinske områdene. Uten det, og uten en palestinsk autoritet som har voldsmonopol i områdene. Vil det være sterkt vanskelig å arbeide mot en palestinsk stat og fredligere løsninger.

Lenke til kommentar

USAs utenriksminister Hillary Clinton sier det vil bli indirekte samtaler mellom palestinerne og israelerne neste uke. Artikklen er lite utfyllt så det kommer ikke fram noe om hvordan dette har blitt mulig eller noen bekreftelse:

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/clinton-indirekte-samtaler-neste-uke-i-midtoesten-3197971.html

 

Det er bare et par dager siden Frankrikes president Nicolas Sarkozy fordømte uthalingen til Israels statsminister Benjamin Netanyahu:

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/sarkozy-fordoemmer-netanyahus-uthalingstaktikk-3195465.html

 

Og vi husker jo alle hvordan det gikk sist det skulle innledes slike samtaler...

Lenke til kommentar

Vel. Jeg er interessert i å se en ende på konflikten, men da må Israel trekke ut troppene.

Dernest kan vesten, gjerne gjennom FN, sikre freden mellom landene ved å avruste Palestina.

 

Det er selvsagt ikke "så lett", men... deretter kan Israel ta tilbake vestbredden OG Gaza uten protester fra vestlige land om ikke Palestinerene gir seg med voldshandlingene, så er konflikten endt -- Israel vant Gaza og vestbredden, og palestina tapte Gaza og vestbredden ved å ikke høre på det internasjonale samfunnet.

 

Avvikling av Israel er alt for sent nå.

 

Problemet er jo egentlig det at Israel har allerede forsøkt å trekke troppene ut, da først og fremst av Gaza. Og du må vel være enig i at konsekvensene av det ikke akkurat oppfordrer tillit til videre uttrekning?

 

Ideen om at FN kommer inn er ikke dum, men det er litt avhengig av at begge styresmaktene ønsker det. Jeg tviler veldig sterkt på at Hamas, som ikke engang vil anerkjenne Israel sin rett til å eksistere, vil akseptere enda flere vestlige soldater som skal holde kontroll på områdene.

 

Jeg tror rett og slett risikoen som kommer fra å trekke seg helt tilbake er for stor til at Israel akter å ta den. Når situasjonen er slik at de ikke engang har en felles autoritet å føre dialog med, så er det vanskelig. Jeg tror at det første og absolutt beste steget mot konstruktive tiltak i regionen, er at Fatah og Hamas må løse problemene sine og danne en felles autoritet, eller så må rett og slett en partene (preferably Fatah) få tatt kontroll over de palestinske områdene. Uten det, og uten en palestinsk autoritet som har voldsmonopol i områdene. Vil det være sterkt vanskelig å arbeide mot en palestinsk stat og fredligere løsninger.

 

Og hvorfor er det slik at situasjonen er som den er? Hadde ikke Israel vært grådige og slue og tatt til seg områder de ikke hadde rett på "in the first place," så hadde situasjonen vært annerledes. Knipen de er i nå har de fint greie skape selv. Jeg kjenner mange måter jøder/israelere bruker mot palestinere, alle er like avskyelige. t.o.m norske FN tolker/leger you name it, har prøvd å hjelpe. men hvem tror du kom i veien og ødela hele opplegget..

Jeg kjenner til noen historier som er grusomme og dobbeltmoralske til de grader at jeg ikke trodde mine egne ører. Men sånn er situasjonen, og Israel er en makt som aldri vil tolerere andre enn folk som nesten ser på jøder som hellige (F. eks. frimurerne). Israel har bygd opp hatet selv, uten tvil. Handlinger fører til konsekvenser, og det er akkurat dette som har skjedd.

Lenke til kommentar

USAs utenriksminister Hillary Clinton sier det vil bli indirekte samtaler mellom palestinerne og israelerne neste uke. Artikklen er lite utfyllt så det kommer ikke fram noe om hvordan dette har blitt mulig eller noen bekreftelse:

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/clinton-indirekte-samtaler-neste-uke-i-midtoesten-3197971.html

 

Det er bare et par dager siden Frankrikes president Nicolas Sarkozy fordømte uthalingen til Israels statsminister Benjamin Netanyahu:

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/sarkozy-fordoemmer-netanyahus-uthalingstaktikk-3195465.html

 

Og vi husker jo alle hvordan det gikk sist det skulle innledes slike samtaler...

 

Får vel nesten bare håpe at det blir annerledes denne gangen. Men jeg er helt enig; husker hvordan det gikk sist gang. Og for å være ærlig, så tror jeg ikke denne gangen vil bli noe annerledes.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er det slik at situasjonen er som den er? Hadde ikke Israel vært grådige og slue og tatt til seg områder de ikke hadde rett på "in the first place," så hadde situasjonen vært annerledes. Knipen de er i nå har de fint greie skape selv. Jeg kjenner mange måter jøder/israelere bruker mot palestinere, alle er like avskyelige. t.o.m norske FN tolker/leger you name it, har prøvd å hjelpe. men hvem tror du kom i veien og ødela hele opplegget..

Jeg kjenner til noen historier som er grusomme og dobbeltmoralske til de grader at jeg ikke trodde mine egne ører. Men sånn er situasjonen, og Israel er en makt som aldri vil tolerere andre enn folk som nesten ser på jøder som hellige (F. eks. frimurerne). Israel har bygd opp hatet selv, uten tvil. Handlinger fører til konsekvenser, og det er akkurat dette som har skjedd.

 

Grådige og slue? Ja, jeg ba deg jo forklare hvilke områder Israel hadde tatt til seg ekstra og hvorfor det skulle være pga. "grådighet" uten å inkludere kontekst. Men det ignorerte du glatt.

 

Tviler ikke på at noen metoder som er blitt tatt i bruk er avskyelige, men en ting er ihvertfall sikkert, militante palestinere sin kamp har vært like, om ikke mer avskyelig (selvmordsbombing, bruke sivile som levende skjold på bygningene sine osv.).

 

Hvis Israel er en makt som ikke tolererer andre enn folk som nesten ser på jøder som hellige? Hvorfor har de da palestinske arabere i Knesset og hvorfor tillater de arabiske partier? Og disse historiene kommer kanskje fra bestefaren din? Mannen som tilsynelatende mener at jøder har laget kvalme historisk uansett hvor de reiser?

 

Handling fører til konsekvenser ja, uten tvil. At arabiske stater angrep Israel førte til at Israel tok over landområder og beholdt de i et geostrategisk ledd for å hindre at det gjentok seg. Israel bygde gjerder som respons på selvmordsbombing fra palestinske militante og mur for å hindre skarpskyttere. Hvis du ikke klarer å se at dette årsaksforholdet er ganske gjensidig, så vil du aldri klare å finne noen god forklaring som kan løse konflikten.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Det som plager meg litt er alle som går rundt i Palestina-skjerf, uten å vite noe som helst om konflikten. De har lest litt i VG og sett på nyhetene så nå vet de at Israel er selve defenisjonen på ondskap. Kjenner flere som støtter Hamas, uten at de vet noe som helst om hva de faktisk står for.

 

Jeg hadde satt pris på om nyhetsbildet hadde blitt litt mer balansert slik at vi fikk en nøytral fremstillig av konflikten.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er det slik at situasjonen er som den er? Hadde ikke Israel vært grådige og slue og tatt til seg områder de ikke hadde rett på "in the first place," så hadde situasjonen vært annerledes. Knipen de er i nå har de fint greie skape selv. Jeg kjenner mange måter jøder/israelere bruker mot palestinere, alle er like avskyelige. t.o.m norske FN tolker/leger you name it, har prøvd å hjelpe. men hvem tror du kom i veien og ødela hele opplegget..

Jeg kjenner til noen historier som er grusomme og dobbeltmoralske til de grader at jeg ikke trodde mine egne ører. Men sånn er situasjonen, og Israel er en makt som aldri vil tolerere andre enn folk som nesten ser på jøder som hellige (F. eks. frimurerne). Israel har bygd opp hatet selv, uten tvil. Handlinger fører til konsekvenser, og det er akkurat dette som har skjedd.

 

Grådige og slue? Ja, jeg ba deg jo forklare hvilke områder Israel hadde tatt til seg ekstra og hvorfor det skulle være pga. "grådighet" uten å inkludere kontekst. Men det ignorerte du glatt.

 

Tviler ikke på at noen metoder som er blitt tatt i bruk er avskyelige, men en ting er ihvertfall sikkert, militante palestinere sin kamp har vært like, om ikke mer avskyelig (selvmordsbombing, bruke sivile som levende skjold på bygningene sine osv.).

 

Hvis Israel er en makt som ikke tolererer andre enn folk som nesten ser på jøder som hellige? Hvorfor har de da palestinske arabere i Knesset og hvorfor tillater de arabiske partier? Og disse historiene kommer kanskje fra bestefaren din? Mannen som tilsynelatende mener at jøder har laget kvalme historisk uansett hvor de reiser?

 

Handling fører til konsekvenser ja, uten tvil. At arabiske stater angrep Israel førte til at Israel tok over landområder og beholdt de i et geostrategisk ledd for å hindre at det gjentok seg. Israel bygde gjerder som respons på selvmordsbombing fra palestinske militante og mur for å hindre skarpskyttere. Hvis du ikke klarer å se at dette årsaksforholdet er ganske gjensidig, så vil du aldri klare å finne noen god forklaring som kan løse konflikten.

 

 

Israel har tatt til seg områder som de ikke hadde rett på. Ifølge FNs reglement, har Israel brutt flere regler.

 

jeg kan gi et eksempel av mange. For å gjøre en lang historie kort, så forsynte Jordan-elven Israel med vann. Så mente Israel at de ble truet og blah blah. De tok det som en krigserklæring, men uten intensjoner om å okkupere land.

 

- Neida, ikke i det hele tatt. Etter krigen hadde de firedoblet landområdene sine. :) Er det godt nok for deg?

 

Og når jeg snakket om metoder som Israel tar i bruk mente jeg ikke ved mord. F. eks. har det vært flere ressurser som kom utenifra for å jobbe med å beskytte og hjelpe palestinske barn. Hva gjør Israel? Alt mulig for å forhindre det! Hva slags mennesker er de folka?! Er snakk om barn!

 

Ok, Israel tolerer arabiske partier. Her kommer også et snev av dobbeltmoral inn. Husker ikke akkurat hvem det var, men tror det var Netanyahu. han ville påtvinge alle arabere i Israel til å sverge troskap til Israel og deres jødiske regime. Unnskyld meg, men hva faen? utrolig finpusset demokrati de har der nede.

 

Og Israel har ikke tatt til seg områder kun for å forhindre krig (de har nærmere skapt den), og det vet du også. Kanskje i noen tilfeller, men hvis du ser på bildet som helhet, så skjønner du at Israel stadig utvidet landegrensene.

 

Når det gjelder løsningen for konflikten tror jeg på dialog mellom partene. Jeg er ikke imot Israel som land, men deres inhumane politikk. Palestinerne fortjener sitt eget land ette det helvetet de har vært igjennom de siste tiårene. Måten Israel fører krig på er inhuman og umenneskelig til de grader.

 

Og vi har begge tydeligvis hver vår mening, så denne diskusjonen ender nok aldri. Er ikke så keen på å måtte svare 24/7 på innlegg her. Så legg til det du vil, så er vi ferdige her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...