After Dark Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Vi har vel allerede etablerte at blokaden er lovlig i henhold til "internasjonal lov", om den er legitim derimot er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/06/05/nyheter/utenriks/gaza/israel/12015589/ Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det hadde vært flott om enkelte kunne spart rene hatutbrudd til seg selv og sine nærmeste og holde seg relativt saklig til emnet her. 2 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Heldigvis nær sagt er det noen Jøder og Jødiske organisasjoner med ett mere menneskelig syn. Jeg har aldri forstått, hvorfor Jøder / Israelere har tatt i mot den støtte som de har fått fra det facistiske kristen Norge som er ytterst på høyreflanken, dette gjelder tildels Norsk misjonsselskap også. Jeg mener da ikke at alle kristne i Norge er facister, men noen få ytterliggående grupper. I følge nyhetene på NRK: Flere Jødiske organisasjoner har gått sammen om ett skip til Gaza. Målet er å få slutt på okkupasjonen. Befolkningen i Gaza rammes av en ulovlig og kollektiv straff i følge disse Jødiske organisasjoner. Dette kan vi ikke akseptere sier iniativtakerne. Dette er Europeiske Jøder for rettferdighet ( EJJP ), Tysk Jüdishe stimme, og den Engelske organisasjonen Jøder for rettferdighet for Palestinere. Med andre ord noen har forstått, og jeg ble nødt til å bruke ordet jøder, da ordet Israelere blir feil når det gjelder jøder utenfor Israel, selv om de muligens har Israelsk statsborgerskap. Mitt største ankepunkt mot Norske jøder, er at jeg ikke tror de gir beskjed til Israel om at deres fremferd er fullstendig uakseptabelt. Nå er vel dette bilde noe mere nyansert, da det sikkert er ett bredt politisk spekter på Norske jøder. Jeg synes dette er prisverdig av overnevnte jødiske organisasjoner, de bør presse Israel mye mere, og ta offentlig avstand fra det som skjer, overgrep som blir utført av Israel. Så har vi Israelske støttespillere i Norge. Har nevnt kristen-Norge, deler av FRP, deler av KRF, Israels venner, deler av Norsk misjonsselskap. Mange ganger er personer medlemmer i flere av disse grupperinger. Felles for dem alle er religion, det å tilhøre ytterste del av Norsk høyrefløy, samt det å ha mobbet sine medmennesker ( enslige mødre, ugifte, homofile+++++ ) her hjemme i Norge i mange 10-år. Når man ser på hvilke personer det er som støtter Israel i Norge, da vet en mere. BLA. har vi: Nordmenn som støtter Israel. Disse har en egen side full av bibelsitater og dommedag profetier. http://www.facebook.com/group.php?gid=2335937335 Amerikansk motstykke er vel disse som kjemper mot selvbestemt abort, og går ikke av veien for drap på en abortlege eller to, vil jeg tro. De er selvoppnevnt til å rettferdiggjøre det meste.... Jeg synes Norske jøder bør ta avstand fra denne støtte, den er av ingen verdi, når en ser hva disse grupperinger, små riktignok, men umenneskelige i sin natur og menneskesyn står for. Forøvrig en annen link. Israel har historie for støtte til latin - Amerikanske diktaturer. http://no.wikinews.org/wiki/Israel_involvert_i_kuppet_i_Honduras%3F Kanskje sjokkerende for noen hvis påstanden er sann. For meg er dette ikke sjokkerende, jeg har allerede skrevet i tidligere innlegg at staten Israel er facistisk. Det har den vært fra starten av, før Israel ble en stat, hadde de ett samarbeide med Tyske facister, dvs. før Hitler kom til makta. Endret 6. juni 2010 av Vårbris Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Vi har vel allerede etablerte at blokaden er lovlig i henhold til "internasjonal lov", om den er legitim derimot er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/06/05/nyheter/utenriks/gaza/israel/12015589/ Pillay mener at selv om blokaden viser seg å være lovlig i henhold til folkeretten, må den militære aksjonen vurderes ut fra Israels plikt til å sørge for store nok forsyninger av humanitær hjelp til Gazastripen. Virker ikke som hun er helt overbevist i saken sin. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Nå er det vel lite som støtter påstandene om at de blir skutt på før de blir bordet? Hvis du ser videoene og bildene som har kommet ut er det ganske klart at de bevæpnet seg og overfallt soldatene, og det er også langt mer plausibelt at de har tatt fra skytevåpen fra soldatene og så eskalert det til der bruk av skytevåpen var eneste utvei, nå skal det vel nevnes at selv uten at de tok i bruk skytevåpen så var soldatenes liv såpass truet fra de andre våpnene og måten de ble angrepet på at det ikke ville vært overraskende om de hadde forsvart seg med skarpt. Selv ikke IDF benekter at de sjøt mot båten, de kaller varselsskudd. Men har ingen problemer med å forstå at folk slluttet å tenke rasjonellt når soldater omringer båten din, begynner å skyte og deretter bordet den. Aktivistene bekrefter at de tok våpen fra soldatene men at de kastet dem overbord for å hindre at volden eskalerte. Det var IDF som overfallt båten, de som var i båten forsvarte seg mot overfallet. Det var IDF som eskalerte når de bordet båten med våpen. Og jeg tviler sterkt på at det var så veldig mange rullestoler som trenger batterier eller i det hele tatt ville vært halvveis fornuftig å ta inn i Gaza. Så selv om Gaza har vært i gjennom noen kriger er det altså ingen som er så alvorlig skadet i Gaza at de trenger rulletstoler med batterier. Er det en påstand du kan underbygge? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Vi har vel allerede etablerte at blokaden er lovlig i henhold til "internasjonal lov", om den er legitim derimot er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/06/05/nyheter/utenriks/gaza/israel/12015589/ Pillay mener at selv om blokaden viser seg å være lovlig i henhold til folkeretten, må den militære aksjonen vurderes ut fra Israels plikt til å sørge for store nok forsyninger av humanitær hjelp til Gazastripen. Virker ikke som hun er helt overbevist i saken sin. Hva med det hun sier først da? Det hadde vært flott om enkelte kunne spart rene hatutbrudd til seg selv og sine nærmeste og holde seg relativt saklig til emnet her. Du glemte blåfarge på teksten. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Nå er det vel lite som støtter påstandene om at de blir skutt på før de blir bordet? Hvis du ser videoene og bildene som har kommet ut er det ganske klart at de bevæpnet seg og overfallt soldatene, og det er også langt mer plausibelt at de har tatt fra skytevåpen fra soldatene og så eskalert det til der bruk av skytevåpen var eneste utvei, nå skal det vel nevnes at selv uten at de tok i bruk skytevåpen så var soldatenes liv såpass truet fra de andre våpnene og måten de ble angrepet på at det ikke ville vært overraskende om de hadde forsvart seg med skarpt. Selv ikke IDF benekter at de sjøt mot båten, de kaller varselsskudd. Men har ingen problemer med å forstå at folk slluttet å tenke rasjonellt når soldater omringer båten din, begynner å skyte og deretter bordet den. Aktivistene bekrefter at de tok våpen fra soldatene men at de kastet dem overbord for å hindre at volden eskalerte. Det var IDF som overfallt båten, de som var i båten forsvarte seg mot overfallet. Det var IDF som eskalerte når de bordet båten med våpen. Men de skjøt altså ikke mot noen av de som var ombord på båten. Det å "slutte å tenke rasjonellt" er ingen unnskyldning for å brutalt overfalle noen. Aktivistene sier jo selvfølgelig det som passer dem, på samme måte som IDF sier det som passer de, bildene og videoene viser at det er svært plausibelt at våpen som ble tatt ville blitt tatt i bruk i oppstyret, fremfor å blitt kastet overbord. Tror du misforstår hva eskalering betyr, IDF har bordet mange skip og tatt kontroll over mange skip før, og de har tatt over ett nå nylig, uten at volden har eskalert. Og jeg tviler sterkt på at det var så veldig mange rullestoler som trenger batterier eller i det hele tatt ville vært halvveis fornuftig å ta inn i Gaza. Så selv om Gaza har vært i gjennom noen kriger er det altså ingen som er så alvorlig skadet i Gaza at de trenger rulletstoler med batterier. Er det en påstand du kan underbygge? Det har jeg da aldri påstått, jeg sier det at det er lite hensiktsmessig å ta inn rullestoler som krever batterier, når helt vanlige rullestoler vil gjøre samme nytten, særlig hvis man regner med at batterier kan bli mangelvare. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Vi har vel allerede etablerte at blokaden er lovlig i henhold til "internasjonal lov", om den er legitim derimot er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/06/05/nyheter/utenriks/gaza/israel/12015589/ Pillay mener at selv om blokaden viser seg å være lovlig i henhold til folkeretten, må den militære aksjonen vurderes ut fra Israels plikt til å sørge for store nok forsyninger av humanitær hjelp til Gazastripen. Virker ikke som hun er helt overbevist i saken sin. Hva med det hun sier først da? Utifra det punktet så har hun jo dekning for å kalle den ulovlig, spørsmålet er om de aspektene der er nok til å dekke hele blokaden. Så med andre ord, hun presenterer flere variabler og lover som kan vise til at blokaden er ulovlig, men hun også sier det at blokaden kan vise seg å være lovlig, sett i lys av andre lover og variabler. Det hadde vært flott om enkelte kunne spart rene hatutbrudd til seg selv og sine nærmeste og holde seg relativt saklig til emnet her. Du glemte blåfarge på teksten. Det trenger nødvendigvis ikke alltid å være så bastant, jeg bare oppfordrer folk til å holde enkelte kommentarer som ikke bidrar for seg selv, eder og galle rundt de ulike partene bidrar lite. Og blåfargen er litt glorete som det ble påpekt tidligere, hvis det ikke avtar så kan det jo være naturlig å ta den i bruk. Endret 6. juni 2010 av Rampage Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Heldigvis nær sagt er det noen Jøder og Jødiske organisasjoner med ett mere menneskelig syn. Jeg har aldri forstått, hvorfor Jøder / Israelere har tatt i mot den støtte som de har fått fra det facistiske kristen Norge som er ytterst på høyreflanken, dette gjelder tildels Norsk misjonsselskap også. Jeg mener da ikke at alle kristne i Norge er facister, men noen få ytterliggående grupper. I følge nyhetene på NRK: Flere Jødiske organisasjoner har gått sammen om ett skip til Gaza. Målet er å få slutt på okkupasjonen. Befolkningen i Gaza rammes av en ulovlig og kollektiv straff i følge disse Jødiske organisasjoner. Dette kan vi ikke akseptere sier iniativtakerne. Dette er Europeiske Jøder for rettferdighet ( EJJP ), Tysk Jüdishe stimme, og den Engelske organisasjonen Jøder for rettferdighet for Palestinere. Jeg synes dette er prisverdig av overnevnte jødiske organisasjoner, de bør presse Israel mye mere, og ta offentlig avstand fra det som skjer, overgrep som blir utført av Israel. Desverre så blir ofte disse initativene/gruppene omtalt som forredere & svikere av sionister i Israel og pro-israelere worldwide Så har vi Israelske støttespillere i Norge. Har nevnt kristen-Norge, deler av FRP, deler av KRF, Israels venner, deler av Norsk misjonsselskap. Mange ganger er personer medlemmer i flere av disse grupperinger. Felles for dem alle er religion, det å tilhøre ytterste del av Norsk høyrefløy, samt det å ha mobbet sine medmennesker ( enslige mødre, ugifte, homofile+++++ ) her hjemme i Norge i mange 10-år. Når man ser på hvilke personer det er som støtter Israel i Norge, da vet en mere. BLA. har vi: Nordmenn som støtter Israel. Disse har en egen side full av bibelsitater og dommedag profetier. http://www.facebook.com/group.php?gid=2335937335 Av disse er det vel et et par hovedmotiv ute å går, -de som støtter Israel utifra religiøs naivitet og så de som bruker Israel som springbrett for angrep på muslimer/islam Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Interessang artikkel: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7152956 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Vi har vel allerede etablerte at blokaden er lovlig i henhold til "internasjonal lov", om den er legitim derimot er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/06/05/nyheter/utenriks/gaza/israel/12015589/ Utsulting av sivile som en krigsmetode er ulovlig. Altså er ikke blokkaden ulovlig, men hvis strategien er å sulte ut sivile for å vinne krigen er ikke dette lov. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Merker meg igjen at det mest ekstreme her på forumet prøver å karakterisere sine meningsmotstandere, uten å holde seg særlig saklig til diskusjonen. Vi er faktisk ganske mange her som prøver å være moderate i diskusjonen og diskutere sakene for seg selv, ikke farge alt i vårt eget blinde hat. Vårbris: hvis du har noe å komme med til oss, så kom med det. Hvis du bare skal motsi deg selv og drite deg ut med karakteristikker som vanskelig har særlig relevans, så vær så snill å ta det ett annet sted. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hva er poenget ditt? Det er ingen hemmelighet at befolkningen på Gazastripen sulter. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Poenget mitt er at i motsetning til hva overskriften hevder, så har vi ikke etablert at blokkaden er ulovlig, tvert i mot, i følge artikkelen. Det vi vet er at utsulting av sivile er en ulovlig strageti i krig. Altså burde Israel, hvis befolkningen i Gaza virkelig sulter, slippe inn mer mat, ikke åpne blokkaden. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 - Iran tilbyr militæreskorte for å bryte Gaza-blokaden Ali Shirazi sier at Irans marine står klare til å eskortere fredelige konvoier til Gaza. Ali Shiraza er Ali Khameneis representant i Irans revolusjonsgarde. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10001079 Hva tror dere skjer dersom konvoier godtar hjelp militær hjelp av Iran? Vil Israel oppheve blokaden av denne grunn? Vil Israel svare med makt? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Da tror jeg det blir mye smellsaker. Israel ville nok aldri latt dem slippe gjennom. Men tviler på at Iran har kapasitet til å tvinge gjennom konvoien. Ser for meg at Israelsk flyvåpen ville bombet de Iranske marinefartøyene før de kom i nærheten av blokkadeskipene. Derifra kan vi jo bare spekulere på hva som vil skje. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det er også temmelig klart at ingen med unntak av Syria ønsker Irans militære tilstedeværelse i området og skulle ikke blitt sjokkert om Israel hadde fått støtte hvis Iran hadde kommet med militære skip inn i israelsk økonomisk sone, eller helt inn i territorialfarvann. Israel ville ikke angrepet i internasjonalt farvann. Men igjen, det er et pompøst utspill fra Iran som de har liten interesse eller vilje i å støtte opp om. Det har effekt bare i uttalelsen, for å vise hvor mye de står imot Israel. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 om aktivistene ikke tok til våpen satte seg til motverge når de ble kontrollert agrepet av det israeliske militæret ville ikke dette skjedd, som sagt, det var flere båter i konvoien som tok dette helt fint. Rettet opp litt jeg. Redigeringen din ser jo bort ifra at flere dusin skip hadde blitt bordet tidligere, og det var bare på dette ene skipet det brøt ut vold. Da hviler skylden selvsagt på variabelen her: Islamistene som var forbedret på kamp og martyrdød. Israel brukte bare samme metode de med hell hadde brukt mange ganger før. Og det gikk veldig fint alle de andre gangene. Inkludert bordingen som skjedde nå i dag eller i går. De stoppet soldatene og slo av en prat med passasjerene på veien til broen. En stat kan ikke borde et hvilket som helst fartøy hvor som helst. En kyststat har iht Havrettskonvensjonen myndighet til dette i eget territorialfarvann (12 nm ut fra grunnlinjen) bla dersom det anses at fartøyet ikke bedriver "uskyldig passasje". Delvis er denne retten også tilstede i de neste 12 nm utenfor territorialfarvannet. Et skip som har gjort det klart at den akter å bryte en blokade kan bordes utenfor blokadens grenser. Skipene var krystallklare på dette, og dermed var det egentlig fritt fram for Israel. Det du kommer med det er bare tull, selvsagt hviler ikke skylden på variablen automatisk. 6 hus blir bombet, i 5 av de så er folk på jobb og ingen blir drept, den siste har hgjemmekontor, og dør, ligger skylda på den som oppholdt seg i huset sitt? Tusenvis av skip går daglig i internasjonalt farvann uten at menneskeliv går tapt, men det er bare på disse som ble bordet av israel der folk har blitt skutt. Hvorfor er ikke dette "variablen"? AtW Sammenligningen din er ikke relevant for situasjonen med ikke bare fem andre båter, men flere dusin andre båter fra før denne hendelsen også. Vanlige skip i internasjonalt farvann er ikke variabelen fordi de ikke har noe med hendelsen å gjøre. Hvordan forklarer du at flere dusin med skip er stoppet av Israel uten voldsutgytelse tidligere? Way to go, du ignorer hele eksemplet fordi det ikke er rikitg tall, hvor tynne unnskyldninger skal du bruke for å slippe å ta stilling til det? Bytt 5 ut med "flere dusin", da og svar på spørmsålet da. Hvorfor har det ikke noe med hendelsen å gjøre? De bordede skipene er i internasjonalt farvann, i likhet med masse andre skip, bare blant de som er bordet av israel, så har det blitt skutt mange mennesker, bordingen er variablen, og borderne har skylda. et er like enkelt å bruke det, med respekt å melde, håpløse argumentet for å "bevise" at israel har skylda. Realiteten er at det ikke er noen som helst automatikk i at "variablen har skylda". Hvordan forklarer du at mange skip har seilt rundt i internasjonalt farvann tidligere, uten voldsutgytelse? AtW Hun deltok i en aksjon mot sitt eget land. Det er ikke på langt nær automatisk landsforræderi å delta i en "aksjon mot sitt eget land" (en aksjon mot landets politikk), så jeg gjentar "På hvilken måte har israels sikkerhet og selvstendighet blitt direkte truet av Zuabi?" AtW Jeg har svart på spørsmålet. Det er ikke variabelen fordi det ikke er relevant for denne situasjonen. De samme partene er ikke involvert. Båtene som seiler rundt til vanlig prøver ikke å bryte blokader. Hvis du er uenig, hva er din forklaring på at det brøt ut vold på en av flere dusin båter som er bordet av israelske soldater? Når det gjelder Zuabi, skrev jeg: "kan anses for å være landsforræderi", altså at det kan anses for å være det. Det blir vel opptil rettssystemet å avgjøre det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det ble tatt opp at landbruksmateriale ble forbudt. Kunstgjødsel f.eks som dette: http://www.hydro.com/library/images/press_room/news/2003_02/7542_gjodselspreder_220x388.jpg Er en ypperligskilde for å lage explosivemateriale med. Det sier seg selv hvorfor israel har såpass streng i restriksjon på hva som importeres inn til Gaza. Sukker er forøvrig ypperlig til å lage rakettdrivstoff med. (Nei, jeg snakker ikke om å sprit nå.) Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Vel, når man snakker om definisjonen på terrorisme blir det jo ofte omtalt som "Å ta i bruk vold mot sivile for å oppnå politiske mål" el, og det kan du trygt kalle dette angrepet! Det var en sivil konvoi som ble bordet av trent soldater midt i internasjonalt farvann og flere ble drept. Selvom ikke alle andre fartøy på vei til gazastripen sunnde umiddelbart så kan du trygt si at angrepet skapte sjokk og raseri over store deler av verden. Vil faktisk annta at det skapte frykt og hos flere. Og er det ikke et politisk mål for Israel å holde gazastripen okkupert? Er det ikke et langt mer politisk enn militært mål for Israel å holde Hamas avskåret og issolert fra omverden!? Og det var nettopp dette de ville oppnå med å hindre konvoien å nå fram til Gazastripen. Så om terrorisme er maktbruk mot sivile for å oppnå politiske mål går denne aksjonen så absolutt under gruppen "terrorisme"! Hvordan forklarer du at de fem andre båtene ble tatt over uten voldsutgytelse, samt at dusinvis av andre båter som har prøvd å bryte blokaden tildigere også har blitt tatt over uten voldsutgytelse? Ønsket Israel kun å utøve terrorisme mot en av flere dusin båter? Og er det da tilfeldig at de valgte å utøve terrorisme mot den båten der væpnede islamister som ønsket å bli martyrer i kamp mot Israel befant seg? I videoen står det: "There surely would be other ways to stop the flotilla... But Israel knows only one way: kulling... murdering..." Punkt 1: Hvis Israel kun vet en måte å stoppe flåten på, hvorfor var det bare drepte på ett av seks skip? Hvorfor er det ingen drepte på de dusinvis av andre skipene som er stoppet tidligere? Punkt 2: Er det mord dersom noen blir drept i væpnet kamp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg