Mr.M Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det var våpenhvile der nede en gang husker jeg. Men så plutselig kom det en skau med raketter mot israel og våpenhvilen ble brutt. Har du noen gang satt deg inn i hva slags terror-aksjoner Israel har utført? Ser sjelden denslags nevnt på pro-israelske nettsteder Kunne ramset opp utallige eksempler selv fra tiden før Israel ble etablert og frem til idag, men nøyer meg med dette eksemplet for å vise hvordan Israel "har slått an tonen" http://no.wikipedia.org/wiki/Lavon_aff%C3%A6ren Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/GaleriDetay.aspx?cid=36575&p=1&rid=2 Her er bilder fra Tyrkiske journalister, og en tyrkisk avis, som viser IDF-soldater ombrod i båten, som er overmannet og banket opp, og noen av soldatene ble dratt med under dekk og ville ha havnet i armene på Hamas om båten ikke hadde blitt stoppet. Artig hvordan de Norske gaza-aktivistene hevder med hånda på hjerte at dette ikke skjedde. Dagbladets versjon: http://www.dagbladet.no/2010/06/06/nyheter/utenriks/gaza/israel/12022241/ - Soldatene drev desperat nærforsvar, sier norsk forsvarsekspert Det kom ikke som en overraskelse for meg iallfall. Ifølge avisa Hurriyet har fotografiene blitt rekonstruert fra en minnebrikke til en av aktivistene i den tyrkiske organisasjonen IHH, etter at de først var slettet av de israelske soldatene. Ser ut som IHH har et redelighetsproblem. Typisk fundamentalistiske-propagandaspill. Endret 6. juni 2010 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hmm? Hvorfor har IHH et redelighetsproblem fordi bildene til en av medlemmene ble slettet av Israel? Som jeg har nevnt tidligere, problemet til aksjonen er ikke den enekelte soldats handlinger når de var midt oppi det, men valgene gjort i forkant. Det har vel neppe vært særlig tvil om at soldatene ble angrepet? Det så vi jo på video for ganske mange dager siden. AtW Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hva er nytt med bildene av disse 2 soldatene egentlig? Vi har jo hele tiden visst at det var slosskamper ombord Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10001071 - Jeg tenker umiddelbart at slike bilder er lette å manipulere. Dersom noen forsøkte å forsvare seg mot soldatene, har jeg stor forståelse for det. Jeg ville også forsvart meg med pinner, stokker eller andre ting dersom det kom dalende soldater over hodet på meg. Det er helt naturlig å få forsvarstanker når noe sånt skjer, sier Kjøs til VG Nett. Ingen tvil hvem som har blitt hjernevasket. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Ingen tvil hvem som har blitt hjernevasket. bl.a. du? Er forskjell på litt neseblod og ni drepte mennesker.. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Ser for meg at du beskriver en situasjon hvor du har blitt slått helseløs med jernstenger og kanskje blitt knivstukket, mest sannsynligvis har alvorlige skader, indre blødninger og mistet flere tenner som "litt neseblod". Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Her er 2 variasjoner av hendelsesforløpet (som jeg har fått med meg): Hevde at det var en "peace konvoi" - Israelerne ga varsel - kursen ble ikke endret - IDF Border skipet - opprørerene gikk til angrep - folk ble drept i selvforsvar. Hevde at det var en "peace konvoi" - Israelerne ga varsel - kursen ble ikke endret - IDF Border skipet og skjøt folk - aktivistene gikk til selvforsvar - folk ble drept. Hittil er det mye som tyder på det første som er rett. La oss holde til det norske rettsystemet: Det er forskjell å yte vold, og yte vold i selvforsvar. Endret 6. juni 2010 av Vaio Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det er vell ingen ting per nå som tyder på noe annet en at aktivistene ble skutt i selvforsvar? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det ble tatt opp at landbruksmateriale ble forbudt. Kunstgjødsel f.eks som dette: Er en ypperligskilde for å lage explosivemateriale med. Det sier seg selv hvorfor israel har såpass streng i restriksjon på hva som importeres inn til Gaza. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) "Gaza flotilla activists were shot in head at close range" Nine Turkish men on board the Mavi Marmara were shot a total of 30 times and five were killed by gunshot wounds to the head, according to the vice-chairman of the Turkish council of forensic medicine The results revealed that a 60-year-old man, Ibrahim Bilgen, was shot four times in the temple, chest, hip and back. A 19-year-old, named as Fulkan Dogan, who also has US citizenship, was shot five times from less that 45cm, in the face, in the back of the head, twice in the leg and once in the back. Two other men were shot four times, and five of the victims were shot either in the back of the head or in the back http://www.guardian.co.uk/world/2010/jun/04/gaza-flotilla-activists-autopsy-results Endret 6. juni 2010 av Mekkus Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 "Gaza flotilla activists were shot in head at close range" Nine Turkish men on board the Mavi Marmara were shot a total of 30 times and five were killed by gunshot wounds to the head, according to the vice-chairman of the Turkish council of forensic medicine The results revealed that a 60-year-old man, Ibrahim Bilgen, was shot four times in the temple, chest, hip and back. A 19-year-old, named as Fulkan Dogan, who also has US citizenship, was shot five times from less that 45cm, in the face, in the back of the head, twice in the leg and once in the back. Two other men were shot four times, and five of the victims were shot either in the back of the head or in the back Kommer vell ikke som noe sjokk at det blir brukt mange skudd i nærstrid? Tvert i mot. Er vell også snakk om 9mm/.45 ? I såfall er det en enda mindre nyhet. Om man skal tolke det noen vei er det vell at soldatene måtte forsvare seg på ekstremt nært hold Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) En annen sak er om har de rett til å bryte blokkaden? Her er to versjoner: Israel har tilbudt dem å levere inn nødhjelpen gjennom ashdod, inspekteres av deres tollvesen, så kan aktivistene selv følge med at deres nødhjelp transpoteres inn til Gaza. Israel har nektet dem å levere inn nødhjelpen, derfor ble det nødvendig å bryte blokkaden. Det er mye som tyder på at det første var den rette versjonen. Endret 6. juni 2010 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) 8 av 9 skutt bakfra.. Kan ikke ser bort fra at det var rent instinkt? Folk snu seg gjerne nå ting ble trukke mot dem? Hvis du slår en med jernstang og motstanderen griper fatt i en stein, og kaster den mot deg... Man snu seg ganske instinktivt. Endret 6. juni 2010 av Vaio Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 8 av 9 skutt bakfra.. Ja, bla. skudd bakfra. Tyder jo på at det har vert temmelig høy intensitet med tanke på ildvolum osv. Men er jo klart at det også er mulig at soldatene har vridd bryteren helt og gått over til å slåss som om det var strid mot soldater, men igjen, tviler litt på den. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Fordi? Fordi det er å intervenere. Det er å bedrive piratvirksomhet når man border fartøy i internasjonalt farvann på denne måten. Men straks israelere border istedefor somaliere kalles det ikke lenger piratvirksomhet... Det er dessuten drap på sivile som prøvde å frakte inn humanitærhjelp til et blokkert og overbefolket område. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det er å bedrive piratvirksomhet når man border fartøy i internasjonalt farvann på denne måten. Men straks israelere border istedefor somaliere kalles det ikke lenger piratvirksomhet... Det er dessuten drap på sivile som prøvde å frakte inn humanitærhjelp til et blokkert og overbefolket område. Forskjellen er vel gjerne at piratvirksomhet går på å plyndre, her har de tatt over skipene og faktisk fraktet de varene de godkjenner videre til Gaza, og Hamas nekter å ta imot. Jeg vil definere sivile som ikke-stridende, i dette tilfellet er mest sannsynligvis de drepte ikke sivile i noen tradisjonell forstand. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 "a 60-year-old man, Ibrahim Bilgen, was shot four times in the temple, chest, hip and back." Ibrahim Bilgen var en Islamisk fundementalist som blant annet lagde et Islamsk parti som faktisk ble ulovlig i 2001 for å være imot Tyrkias sekulære grunnlov, jeg er langt fra overrasket at denne mannen angrep og var så voldelig at IDF soldatene skjøt han. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Det er å bedrive piratvirksomhet når man border fartøy i internasjonalt farvann på denne måten. Men straks israelere border istedefor somaliere kalles det ikke lenger piratvirksomhet... Det er fordi piratvirksomhet per definisjon betyr å "stjele". Det Israel krevde, var å inspektere, og ved levering gjennom fastland. Det er dessuten drap på sivile som prøvde å frakte inn humanitærhjelp til et blokkert og overbefolket område. Aktivistene ble drept ja, men som sagt, ikke uten grunn. Endret 6. juni 2010 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg