Simon Aldra Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 i en rosenrød verden der alle lever etter Ole Brum sitt motto ville det nok vært slik, men ikke når vi snakker om arabere, Israel må som alle andre land ha lov til å borde etthvert skip som nærmer seg deres grenser. Hva er så fordømt spesielt med arabere? Jeg er rimelig sliten av det argumentet, at arabere er på en spesiell måte, jeg er like sliten av det argumentet som jeg er av argumentene om at jøder er på en spesiell måte. Det er useriøst, uten dekning og lite konstruktivt. I det kystområdet vi snakker om har ikke Israel noen kystlinje. Israel påberoper seg Gaza, men Gaza er ikke israelsk landområde, altså har ikke Israel noen grense mot Middelhavet på akkurat denne delen av kysten. Angående retten til å borde avhenger det av om hvorvidt blokkaden er lovlig, noe blokkaden av Gaza faktisk ikke er. 1 Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 For øvrig er hverken Tyrkia eller Gaza en del av den Arabiske verdenen. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 En stat kan ikke borde et hvilket som helst fartøy hvor som helst. En kyststat har iht Havrettskonvensjonen myndighet til dette i eget territorialfarvann (12 nm ut fra grunnlinjen) bla dersom det anses at fartøyet ikke bedriver "uskyldig passasje". Delvis er denne retten også tilstede i de neste 12 nm utenfor territorialfarvannet. I den norsk økonomisk sone, som altså strekker seg 200 nm ut fra grunnlinjen, gir Havrettskonvensjonen kyststaten myndighet til bording i fredstid mhp forsvarlig forvaltning av ressursene i sonen: Article73 Enforcement of laws and regulations of the coastal State 1. The coastal State may, in the exercise of its sovereign rights to explore, exploit, conserve and manage the living resources in the exclusive economic zone, take such measures, including boarding, inspection, arrest and judicial proceedings, as may be necessary to ensure compliance with the laws and regulations adopted by it in conformity with this Convention. 2. Arrested vessels and their crews shall be promptly released upon the posting of reasonable bond or other security. 3. Coastal State penalties for violations of fisheries laws and regulations in the exclusive economic zone may not include imprisonment, in the absence of agreements to the contrary by the States concerned, or any other form of corporal punishment. 4. In cases of arrest or detention of foreign vessels the coastal State shall promptly notify the flag State, through appropriate channels, of the action taken and of any penalties subsequently imposed. Dette er altså i hovedsak Kystvaktens hjemmel for aksjoner i norsk økonomisk sone - og gjennom ytterligere avtaler også i Smutthullet og Smutthavet. Nåvel. Av de 160 nasjonene som har sluttet seg til Havrettskonvensjonen, er ikke Israel å finne - så egentlig er vel ikke "Havets grunnlov" så interessant i saker der Israel er involvert? De står jo utenfor loven. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Angående retten til å borde avhenger det av om hvorvidt blokkaden er lovlig, noe blokkaden av Gaza faktisk ikke er. Korrekt, og er også blitt uttalt i flere UN resolution senere år, og på nytt nå nylig "FNs generalsekretær Ban Ki-moon krever at Israel hever blokaden av Gazastripen umiddelbart." http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1489753.ece I praksis så er det vel bare USA som støtter Israel ang. blokkade tror jeg 1 Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 skal ikke gå inn i lange diskusjoner her, det er sent og skal opp tidlig. Det endelige poenget mitt er som følger: om aktivistene IKKE tok til våpen ville ikke noe skjedd annet enn en kontroll. De militante aktivistene som vi tar imot med tårevåte øyne foran tv skjermen har blodet til de drepte på sine hender. Angående retten til å borde avhenger det av om hvorvidt blokkaden er lovlig, noe blokkaden av Gaza faktisk ikke er. Korrekt, og er også blitt uttalt i flere UN resolution senere år, og på nytt nå nylig "FNs generalsekretær Ban Ki-moon krever at Israel hever blokaden av Gazastripen umiddelbart." http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1489753.ece I praksis så er det vel bare USA som støtter Israel ang. blokkade tror jeg og undertegnede! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 skal ikke gå inn i lange diskusjoner her, det er sent og skal opp tidlig. Det endelige poenget mitt er som følger: om aktivistene IKKE tok til våpen ville ikke noe skjedd annet enn en kontroll. De militante aktivistene som vi tar imot med tårevåte øyne foran tv skjermen har blodet til de drepte på sine hender. Det er ikke så mange som nekter for at de ville overlevd dersom de ikke gjorde motstand, men konvoien ville nok ikke fått fortsette til Gaza. Vi snakker ikke bare om en kontroll, men også om en politisk vilje til å stoppe enhver sjøtrafikk til Gaza. og undertegnede! Med hvilket juridisk grunnlag? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Det er ikke så mange som nekter for at de ville overlevd dersom de ikke gjorde motstand, men konvoien ville nok ikke fått fortsette til Gaza. Vi snakker ikke bare om en kontroll, men også om en politisk vilje til å stoppe enhver sjøtrafikk til Gaza. Selvfølgelig får de ikke lov til å gå videre. Nå har det seg faktisk sånn at Israel har en toll for å komme inn til Gaza for å hindre dem i å importere våpen som vil bli brukt mot Israel. Hvorfor skal Israel akkuratt slippe inn denne konovien? Med hvilket juridisk grunnlag? Jurdisk er jeg usikker, men vi lever i stor grad i en anarkistisk verdensamfunn uansett. Men den har ihvertfall et praktisk formål, å hindre Hamas i å importere våpen. Det er ikke uten grunn at de fleste rakettene er ofte hjemelagede og dårlige. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Glimti, det er faktisk to sider av en sak. Flere palestinske grupper ble angrepet av b.la. Syria på 80-tallet, pga at deres terrorisme var ment for å felle deres president/diktator. Arafats PLO ble brukt av Iran for å forsøke å drepe Iranere i asyl i Frankrike. At disse gruppene og Hamas som er like ekstreme idag, ikke skal være terrorister, og at det kun er en skyldig part i denne saken er en drøy påstand. Og det har betydning for nåværende situasjon fordi? Hva som har skjedd siden FNs delingsplan gikk i vasken og Staten Israel ble opprettet er interessangt historisk, men ikke når det gjelder konflikten i dag. Vi lever verken i Den arabisk-jødiske krig, Seksdagerskrigen eller Youm Kippurkrigen. Vi lever i år 2010 og det vi må gå utifra er hvordan konflikten og hele situasjonen er i dag. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Fatter egentlig ikke hvorfor vi ikke heller kan diskutere hva som skal til for å skape fred i midtøsten. La oss starte med Gaza-stripen. Hva skal til for at Hamas ekstreme holdninger mot Jødene og vesten blir mindre truende/forsvinner? Mitt forslag: Bygge gode utdanningssystem i Gaza. Gi ungdommen en framtid og sikte mot. La ungdommen forstå at de kan leve lenge og godt dersom de bruker hodet litt. Dette må Israel som fiende-nr1 stå som hoved-bidragsgiver til og de må også sørge for mat og skikkelig helsestell. Hvorfor mener jeg dette? Høy utdanning og framsikter til et godt og langt liv avler ikke terrorister og gatepøbler. Enkelt og greit... 2 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Fatter egentlig ikke hvorfor vi ikke heller kan diskutere hva som skal til for å skape fred i midtøsten. La oss starte med Gaza-stripen. Hva skal til for at Hamas ekstreme holdninger mot Jødene og vesten blir mindre truende/forsvinner? Mitt forslag: Bygge gode utdanningssystem i Gaza. Gi ungdommen en framtid og sikte mot. La ungdommen forstå at de kan leve lenge og godt dersom de bruker hodet litt. Dette må Israel som fiende-nr1 stå som hoved-bidragsgiver til og de må også sørge for mat og skikkelig helsestell. Hvorfor mener jeg dette? Høy utdanning og framsikter til et godt og langt liv avler ikke terrorister og gatepøbler. Enkelt og greit... Er du min ukjente tvilling? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Selvfølgelig får de ikke lov til å gå videre. Nå har det seg faktisk sånn at Israel har en toll for å komme inn til Gaza for å hindre dem i å importere våpen som vil bli brukt mot Israel. Hvorfor skal Israel akkuratt slippe inn denne konovien? For det første er ikke Gaza israelsk territorium, men det kan vi se bort fra i dette tilfellet. Det som derimot er relevant er at skipene gikk gjennom tolldeklerasjon da de forlot Tyrkia. Israel kunne lånt pakkesedlene. Jeg er nærmest villig til å sette penger på at det ikke var noen som helst i den israelske regjeringen som faktisk trodde at konvoien transporterte våpen til Gaza. Dette var rett og slett en politisk fundert avgjørelse, ikke en avgjørelse basert på sikkerhetstilsyn. Israel burde sluppet gjennom konvoien for å unngå et PR-mareritt. Det ville underminert blokkaden, den ulovlige blokkaden mind you, men det ville ikke vært et PR-mareritt. Jurdisk er jeg usikker, men vi lever i stor grad i en anarkistisk verdensamfunn uansett. Men den har ihvertfall et praktisk formål, å hindre Hamas i å importere våpen. Det er ikke uten grunn at de fleste rakettene er ofte hjemelagede og dårlige. For all del, da kan man gjøre absolutt alt annet enn våpen innførbart. Det er ikke gjort. Blokkaden er et virkemiddel for å utarme den sivile befolkningen i Gaza for å svekke Hamas. Det er oppsiktsvekkende at Israel fortsatt kjører samme vei, når det tas med i beregningen at det ikke har fungert, Hamas er sterkere enn noen gang før, og det har gått fem år. FEM ÅR! Fatter egentlig ikke hvorfor vi ikke heller kan diskutere hva som skal til for å skape fred i midtøsten. La oss starte med Gaza-stripen. Hva skal til for at Hamas ekstreme holdninger mot Jødene og vesten blir mindre truende/forsvinner? Mitt forslag: Bygge gode utdanningssystem i Gaza. Gi ungdommen en framtid og sikte mot. La ungdommen forstå at de kan leve lenge og godt dersom de bruker hodet litt. Dette må Israel som fiende-nr1 stå som hoved-bidragsgiver til og de må også sørge for mat og skikkelig helsestell. Hvorfor mener jeg dette? Høy utdanning og framsikter til et godt og langt liv avler ikke terrorister og gatepøbler. Enkelt og greit... Støttes. Endret 3. juni 2010 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Det som derimot er relevant er at skipene gikk gjennom tolldeklerasjon da de forlot Tyrkia. Israel kunne lånt pakkesedlene. Ja selvfølgelig.. Man får informasjon om at visse elementer er ombord i en båt, men slipper den alikevell forbi og lar de gå i land. Høres ut som en meget god og gjennomtenkt plan. Slutt å legg skylda på Israel for denne hendelsen, blodet er på hendene til disse "passasjerene" som gikk til angrep på soldatene, på hendene til den eller de personene som tok avgjørelsen om å ignorere kravet om å gå til havn et annet sted, og på hendene til de som organiserte dette her og ikke hadde bedre kontroll på personer ombord. Kan vel forsåvidt si at det også er på hendene til tyrkiske toll-myndigheter som lot kniver av ymse slag som ikke har noe annet formål enn drap( Taggette rambokniv med bananform brukes ikke akuratt på et kjøkken), stun-grenades, visse slagvåpen man ikke finner på skip mm. slippe gjennom. Synes forøvrig det er "litt" rart at KUN personer på den aktuelle båten med Al Jazera ombord blir "suddenly and deliberatly attacked" av Israel når flere andre båter har vært gjennom det samme og ikke opplevd noe slikt. Må også si at jeg blir kvalm over hvordan Europa, eller vesten generelt med unntak av USA, fremstiller dette som en regelrett slakt av uskyldige sivilister. Endret 4. juni 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Ja selvfølgelig.. Man får informasjon om at visse elementer er ombord i en båt, men slipper den alikevell forbi og lar de gå i land. Høres ut som en meget god og gjennomtenkt plan. Slutt å legg skylda på Israel for denne hendelsen, blodet er på hendene til disse "passasjerene" som gikk til angrep på soldatene, på hendene til den eller de personene som tok avgjørelsen om å ignorere kravet om å gå til havn et annet sted, og på hendene til de som organiserte dette her og ikke hadde bedre kontroll på personer ombord. Kan vel forsåvidt si at det også er på hendene til tyrkiske toll-myndigheter som lot kniver av ymse slag som ikke har noe annet formål enn drap( Taggette rambokniv med bananform brukes ikke akuratt på et kjøkken), stun-grenades, visse slagvåpen man ikke finner på skip mm. slippe gjennom. Nå må du faenmeg gi deg. Jeg har ikke sagt at det ikke hviler skyld på de idiotene som begynte å banke opp soldater og tok med seg våpen ombord. Men det endrer ikke på det at konvoiens svært legitime mål var å bryte en ulovlig blokkade av et ulovlig okkupert territorie. Og de våpnene du lister opp er faktisk bevis nok på at konvoiens mål IKKE var å forsyne Hamas med våpen. Dersom Hamas har behov for spretterter, trestokker og kniver tror jeg faktisk de evner å produsere det. Tull. Israel har stoppet flere båter tidligere uten noen form for problem. Nå når plutselig "passasjerer"(Kan vi ikke bare kalle de Hamas og bli ferdig med det ?) NEI! Jeg nekter å akseptere anklager uten noen som helst rot i noen som helst virkelighet! Å kalle aksjonistene som tydde til vold for pøbler er greit nok, å kalle dem voldsmenn er greit, men jeg har møtt nok voldsmenn i min tid, jeg husker eksempelvis en gjeng med saueklippere fra Wales som banket opp en 19-åring med jernrør, det er motbydelig, men det er ikke terrorisme, å dra noen som helst link mellom denne idiotiske oppførsel og noen form for tilknytning til Hamas er idiotisk, for ikke å snakke om at det ikke finnes noe som styrker den betegnelsen. Det er akkurat like idiotisk som å kalle bordingen piratvirksomhet. Jeg kalte faktisk bordingen piratvirksomhet på morgenen dag 1. Det angrer jeg på, det var ulidelig tåpelig av meg. Jeg håper virkelig vi kan slippe å redusere hele denne diskusjonen til en konkurranse om hvem som kan knytte sine "fiender" til de mest negativt betonte begrepene. Det tjener ingen på, det er kontraproduktivt og ikke minst feil. på en båt planlegger og går til angrep på soldatene er det Israel sin feil ? Bruk nå hodet ditt, dette var en planlagt handling av *insert-name-here* kun for å fremprovosere den handling soldatene til slutt måtte ta. De gikk til det aller ytterste før de besvarte med skarpt, da var soldatene i tillegg laaaaaaaaaaaaaangt forbi grensen for når de "kunne" besvart med skarpt. Jeg har da faenmeg ikke sagt noe annet heller. Når noen skyter mot deg med skarpt må du svare med skarpt. Når bordingen dessverre var et faktum eskalerte situasjonen på grunn av idioter på begge sider (man kan jo spørre seg hvem i israelsk overkommando som var så helvetes korka at h*n ga ordre om å rappellere ned i en illsint folkemengde). Men faktum gjenstår, dersom båten ikke ble bordet hadde ingenting av dette skjedd. Og dersom Israel hadde bordet om dagen, da båten var i israelsk farvann hadde de sluppet å bæsje unødvendig på leggen ved å borde skipet i farvann de ikke hadde juridiksjon over. Det jeg likevel sier er at per tid har Israel holdt tilbake deler av de videoopptakene som ble gjort under aksjonen, noe som sår sterk tvil rundt hele historien Israel forteller. Dersom det ikke er noe å skule får de faenmeg se til å offentliggjøre hele hendelsesforløpet uredigert, noe de kunne gjort allerede på første dag, og dermed skapt klarhet i hele denne forbanna smørja! De har gjort et bevisst valg om å ikke offentliggjøre videomateriale, og det er i seg selv svært mistenkelig. Enten er det idioter som styrer pressekontakten i den israelske regjeringen, eller så har Israel noe å skjule. Akkurat nå er jeg tilbøyelig til å tro begge deler, for om det faktisk er folk i israelsk overkommando som er korka nok til å rappellere soldater en etter en ned i en sinna folkemengde går jeg ut fra at det er smittsomt. Angående pressens dekning av hele denne forbanna konflikten er jeg også lei og kvalm av den. Det er ikke at pressen er vridd til den ene siden, det er at det faenmeg ikke er mulig å finne en eneste jævla nyhetskilde som ikke er ett hundre prosent upålitelig. Enten må man være for palestinerne fordi Israel er så fordømt slemme, eller så må man være for Israel fordi palestinerne alle er terrorister. Enten er israelerne pirater, eller så er aksjonistene Hamas-terrorister. Jeg er lei! Det trenger ikke å være slik, vi trenger ikke å polarisere debatten til det ugjenkjennelige for å vinne retoriske one-liners, det er ikke produktivt. Vi har både Israels venner og Palestinas venner på Stortinget. Vet dere hva? Jeg respekterer alles rett til å støtte en part de ønsker å støtte. Men hvorfor i helsike er det ikke en eneste fornuftig stortingspolitiker i dette helvetes landet som melder seg inn i begge jævla foreningene? Det ene trenger da pokkermeg ikke utelukke det andre. - For å gå over til noe annet, Astrid Meland gjør som vanlig en god jobb for Dagbladet Magasinet på nett, les gjerne artikkelen hennes om boikott av Israel her. Kortversjon: Boikott av Israel trenger ikke være effektivt, boikotten av Sør-Afrika er ikke direkte sammenlignbar. Det er utrolig, men den første forholdsvis balanserte artikkelen om dette de siste dagene er fra Dagbladet. DAGBLADET! God natt! Endret 4. juni 2010 av Simon Aldra La til noe tekst. 2 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Jeg har ikke sagt at det ikke hviler skyld på de idiotene som begynte å banke opp soldater og tok med seg våpen ombord. Men det endrer ikke på det at konvoiens svært legitime mål var å bryte en ulovlig blokkade av et ulovlig okkupert territorie. Jeg har heller ikke påstått at majoriteten av de ombord på båtene, samt de som står bak, hadde det som primært mål. Å bryte blokkaden eller rette søkelys mot den på et fredelig vis. Og de våpnene du lister opp er faktisk bevis nok på at konvoiens mål IKKE var å forsyne Hamas med våpen. Dersom Hamas har behov for spretterter, trestokker og kniver tror jeg faktisk de evner å produsere det. Det har jeg ikke påstått heller. Å dra noen som helst link mellom denne idiotiske oppførsel og noen form for tilknytning til Hamas er idiotisk, for ikke å snakke om at det ikke finnes noe som styrker den betegnelsen. Virkelig, ingenting som på noen måte kan binde Hamas til denne hendelsen ? Det styrkes ikke av det faktum at Israel, nærmest før båtene hadde forlatt kai, hadde informasjon om at en eller fler av båtene hadde "uønskede elementer" ombord ? Jeg var raskt ute med å tenke "Fin unnskyldning" selv, helt til jeg hørte om denne hendelsen. De hadde visst rett. Har du i tillegg fulgt litt med på nyheter utenfor Norge, eller Europa for den sakens skyld, vet du at det florerer av diverse sterke indisier/forbindelser til Hamas. Som et lite tillegg kan det jo nevnes at Hamas ikke er synonymt med terrorisme i Norge. Hamas blir ikke sett på som en terroristorganisjon av den norske stat, ei heller FN. Jeg har da faenmeg ikke sagt noe annet heller. Når noen skyter mot deg med skarpt må du svare med skarpt. Når bordingen dessverre var et faktum eskalerte situasjonen på grunn av idioter på begge sider (man kan jo spørre seg hvem i israelsk overkommando som var så helvetes korka at h*n ga ordre om å rappellere ned i en illsint folkemengde). Illsint var den nå ikke, før første soldat landet. Da dukket plutselig våpen opp og passasjerene gikk til angrep. De andre soldatene som kommer etter det har ikke noe valg med mindre de vil se sin kollega bli drept, da andre IP's var blokkerte og rappelering fra heli var eneste mulighet. Men faktum gjenstår, dersom båten ikke ble bordet hadde ingenting av dette skjedd. Og dersom Israel hadde bordet om dagen, da båten var i israelsk farvann hadde de sluppet å bæsje unødvendig på leggen ved å borde skipet i farvann de ikke hadde juridiksjon over. Båten ville fortsatt mot Gaza, ergo ikke krysset grense til verken Israel eller Egypt. Det jeg likevel sier er at per tid har Israel holdt tilbake deler av de videoopptakene som ble gjort under aksjonen, noe som sår sterk tvil rundt hele historien Israel forteller. Dersom det ikke er noe å skule får de faenmeg se til å offentliggjøre hele hendelsesforløpet uredigert, noe de kunne gjort allerede på første dag, og dermed skapt klarhet i hele denne forbanna smørja! De har gjort et bevisst valg om å ikke offentliggjøre videomateriale, og det er i seg selv svært mistenkelig. For dette har vi jo absolutt aldri sett før i historien ? Ved tilnærmet alle militære hendelser av slikt slag som jeg kommer på de siste 20-30 årene har det vært slik. Dette er ikke spesielt for Israel, så ikke døm de for det. Forøvrig flott at du tyr til "slike ord". Endret 4. juni 2010 av Vizla 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 skal ikke gå inn i lange diskusjoner her, det er sent og skal opp tidlig. Det endelige poenget mitt er som følger: om aktivistene IKKE tok til våpen ville ikke noe skjedd annet enn en kontroll. De militante aktivistene som vi tar imot med tårevåte øyne foran tv skjermen har blodet til de drepte på sine hender. Det er et irrelevant poeng i seg selv, om et hus blir bombet, og noen blir drept, så kunne de ungått å bli drept om de bare ikke hadde vært i huset sitt. Det betyr ikke at de har noe skyld eller ansvar for dødsfallene pga bombingen. Et annet handlingsmønster fra israel kunne hindret dette, et annet handlingmønster fra ksjonistene kunne hindret dette. Det sier i seg selv INGENTING om skyld eller ansvar, fordi det er tilfellet i så godt som samtlige stiuasjoner, et annet handslingsmønster fra noen av de involverte kunne ført til en annen situasjon. AtW 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Utrolig at noen reagerer på at han "norske" araberen som var med ble langt tøffere behandlet av militærstyrkene. Det skulle jo bare mangle. Det er jo hos dem det fanatiske hatet ligger, selv om mange europeiske aktivister ikke er dårlige de heller. Det er jo ikke utrolig at noen reagerer på den utilslørte blodrasismen til israelere og Israel-fetisjister. Det faktum at både israelere og mange nordmenn ikke anser arabere med norsk statsborgerskap som nordmenn, er jo vitterlig et åpenbart tegn på rasisme. Det er ikke akkurat ukjent at Israel-fetisjister tillegger arabere negative predisponerte egenskaper som "medfødt hat" og "medfødt aggresjon". Personlig synes jeg rasisme er helt OK så lenge en ikke diskriminerer med annet enn ord, men sionister ønsker enkelt og greit å behandle arabere som undermennesker. Heldigvis er mange sionister så dum og gal at de ikke klarer å holde tilbake slike meninger. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det er jo ikke utrolig at noen reagerer på den utilslørte blodrasismen til israelere og Israel-fetisjister. Det faktum at både israelere og mange nordmenn ikke anser arabere med norsk statsborgerskap som nordmenn, er jo vitterlig et åpenbart tegn på rasisme. Det er ikke akkurat ukjent at Israel-fetisjister tillegger arabere negative predisponerte egenskaper som "medfødt hat" og "medfødt aggresjon". Personlig synes jeg rasisme er helt OK så lenge en ikke diskriminerer med annet enn ord, men sionister ønsker enkelt og greit å behandle arabere som undermennesker. Heldigvis er mange sionister så dum og gal at de ikke klarer å holde tilbake slike meninger. Du gjør jo akkuratt det samme! Forøvrig så mener jeg at det å få et norsk stasborgerskap ikke kvalifiserer til å bli norsk. Det at du er norsk på papiret, gjør deg ikke nødvendigvis til en nordmann. Det er mer som skal til en som så. 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det er jo ikke utrolig at noen reagerer på den utilslørte blodrasismen til israelere og Israel-fetisjister. Det faktum at både israelere og mange nordmenn ikke anser arabere med norsk statsborgerskap som nordmenn, er jo vitterlig et åpenbart tegn på rasisme. Det er ikke akkurat ukjent at Israel-fetisjister tillegger arabere negative predisponerte egenskaper som "medfødt hat" og "medfødt aggresjon". Personlig synes jeg rasisme er helt OK så lenge en ikke diskriminerer med annet enn ord, men sionister ønsker enkelt og greit å behandle arabere som undermennesker. Heldigvis er mange sionister så dum og gal at de ikke klarer å holde tilbake slike meninger. Du gjør jo akkuratt det samme! Forøvrig så mener jeg at det å få et norsk stasborgerskap ikke kvalifiserer til å bli norsk. Det at du er norsk på papiret, gjør deg ikke nødvendigvis til en nordmann. Det er mer som skal til en som så. Det er jo rett og slett en løgn. Hvis jeg skrev "jøder" ville det vært det samme. Det har seg dessverre slik at jeg IKKE mener at jøder har negative medfødte egenskaper. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Sånn går det frem og tilbake. "Om de gjør det, så gjør vi det", "Gjør de det, så kommer vi til å gjøre det". Det er en fastlåst situasjon, og om ikke begge partene setter seg ned og forhandler frem en avtale, så kommer de ingen vei. Det som er litt morsomt er at befolkningen på begge sider støtter en to-stats løsning. Problemet er at ingen kan bli enige om hvor grensen skal gå. Jeg er helt enig i at Israel burde gi tilbake okkupert land. Så hvorfor er du imot Hamas da når det er Hamas og ikke Israel som har tatt til ordet for samtaler? Så du mener det å sende selvmordsbombere inn i Israel ikke kvalifiserer til terrorisme? Det kan godt hende at Hamas hjelper befolkningen, men så lenge de tar livet av uskyldige sivile, er og blir Hamas er terrorist organisasjon. Hamas er notorisk kjent for å gjemme utskytningsramper i og ved sykehus og skoler, noe som medfører at disse bygningene blir ødelagt og at uskyldige sivile dør. Jeg har ikke sagt at taktikkene til hamas nødvendigvis er smarte eller til palestinernes beste, men de er absolutt forståelige. Husk at mange israelere selv utsetter seg for fare ved å bosette seg på okkuupert, palestinsk jord og at mange av disse bosetterne selv utøver drap og vold mot palestinerne bosatt der. Når det kommer til den israelske befolkningen inni Israel støttet de den harde linjen mot palestinerne på den tiden da selvmordsbombing var vanelig og de hyllet nærmest hvert drap som ble begått på palestinerne. Dessuten er det ikke bare de militante palestinerne som dreper sivile med viten og vilje. Du ser akkurat den samme oppførslen fra både den israelske regjeringen og fra de israelske bosetterne. Hadde Hamas angrepet soldater, politifolk, sikkerhetsstyrker, politikere osv, så hadde jeg sett på Hamas som en militant organisasjon som bedrev motstandskamp, på lik linje med ”Gutta på skauen”. Det betyr likevel ikke at jeg hadde støttet gruppen Hamas, da de har et generelt syn på jøder som ligner det synet Hitler hadde. Som sagt er det altså ikke bare de militante palestinerne som dreper sivile. og i de israelske angrepene går det med langt flere enn det gjør i de palestinske. Dessuten har Hamas uttalt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat, at Staten Israel er en realitet og at de godtar grensene fra før Seksdagerskrigen. Dermed blir det vel mye propaganda av å bare si at Hamas har samme synet på jøder som Hitler hadde. Det som har skjedd og som fortsatt skjer er at de modererer seg akkurat slik Yassir Arafat og hans PLO-organisasjon gjorde. Ikke legg all skylden på Israel. Hamas sender raketter som nesten utelukkende rammer sivile. Begge sider er skyldige, Hamas er har blod på hendene så vel som Israel har det. Hamas sender raketter mot Israel, Israel svarer tilbake. Ser du den på den måten, har Hamas indirekte mye av skylden for at Palestinere dør. Rakettene er et svar på okkupasjon og blokkade som undertrykker palestinerne så dermed kan du igjen snu hele greia rundt og si at den israelske regjeringen er skyld i angrepene som rammer Israel! 1 Lenke til kommentar
Coa Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Sånn går det frem og tilbake. "Om de gjør det, så gjør vi det", "Gjør de det, så kommer vi til å gjøre det". Det er en fastlåst situasjon, og om ikke begge partene setter seg ned og forhandler frem en avtale, så kommer de ingen vei. Det som er litt morsomt er at befolkningen på begge sider støtter en to-stats løsning. Problemet er at ingen kan bli enige om hvor grensen skal gå. Jeg er helt enig i at Israel burde gi tilbake okkupert land. Så hvorfor er du imot Hamas da når det er Hamas og ikke Israel som har tatt til ordet for samtaler? Jeg støtter ikke Hamas fordi det er en terroristorganisasjon. Jeg mener at palestinere og israelere skal sette seg ned og forhandle frem en avtale. Det beste hadde vært å holde Hamas utenfor slike forhandlinger, for de har ikke noe som helst positivt å bidra med. Det er helt feil at Israel ikke vil være med på slike forhandlinger. Dette har noe å gjøre med at det er en stor del sionister i Israel, og disse har ikke tenkt til å gi seg med det første. Så du mener det å sende selvmordsbombere inn i Israel ikke kvalifiserer til terrorisme? Det kan godt hende at Hamas hjelper befolkningen, men så lenge de tar livet av uskyldige sivile, er og blir Hamas er terrorist organisasjon. Hamas er notorisk kjent for å gjemme utskytningsramper i og ved sykehus og skoler, noe som medfører at disse bygningene blir ødelagt og at uskyldige sivile dør. Jeg har ikke sagt at taktikkene til hamas nødvendigvis er smarte eller til palestinernes beste, men de er absolutt forståelige. Husk at mange israelere selv utsetter seg for fare ved å bosette seg på okkuupert, palestinsk jord og at mange av disse bosetterne selv utøver drap og vold mot palestinerne bosatt der. Når det kommer til den israelske befolkningen inni Israel støttet de den harde linjen mot palestinerne på den tiden da selvmordsbombing var vanelig og de hyllet nærmest hvert drap som ble begått på palestinerne. Dessuten er det ikke bare de militante palestinerne som dreper sivile med viten og vilje. Du ser akkurat den samme oppførslen fra både den israelske regjeringen og fra de israelske bosetterne. Hvordan kan du si at det er forståelig å drepe sivile. Du kan ikke komme å klage over Israel som har uskyldige liv på samvittigheten når dus elv støtter militante islamister som dreper uskyldige sivile israelere! Hamas har blant annet sprengt bomber i større gater fulle av sivile, for så å vente til ambulansepersonell har kommet frem og begynt å behandle de sårede, for så å sprenge en ny bombe. Er dette forståelig? Hamas har en Tv kanal, der har de blant annet vist en dokumenter der det ble hevdet at jøder planla Holocaust, og at det hele bare var en stor løgn. For å ikke nevne at de har sendt barne-tv program der barn har blitt oppfordret til å drepe dansker og en episode der en mann utkledd som kanin, tok imot telefoner fra barn, der jødehat ble dyrket. Ja, jeg vet at israelere dreper palestinere, men dette er da noe jeg selvfølgelig ikke støtter. Man kan ikke forsvare drap på uskyldige, uansett. Som sagt, jeg vet at det finnes mange nasjonalister innad i Israel, og etter min mening er disse noen ignorante tullinger. Og når vi først et inne på å støtte drap på sivile, en spørreundersøkelse foretatt av Harry Truman Research Institute viste at over halvparten av alle palestinere støttet drap på sivile israelere. Hadde Hamas angrepet soldater, politifolk, sikkerhetsstyrker, politikere osv, så hadde jeg sett på Hamas som en militant organisasjon som bedrev motstandskamp, på lik linje med ”Gutta på skauen”. Det betyr likevel ikke at jeg hadde støttet gruppen Hamas, da de har et generelt syn på jøder som ligner det synet Hitler hadde. Som sagt er det altså ikke bare de militante palestinerne som dreper sivile. og i de israelske angrepene går det med langt flere enn det gjør i de palestinske. Dessuten har Hamas uttalt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat, at Staten Israel er en realitet og at de godtar grensene fra før Seksdagerskrigen. Dermed blir det vel mye propaganda av å bare si at Hamas har samme synet på jøder som Hitler hadde. Det som har skjedd og som fortsatt skjer er at de modererer seg akkurat slik Yassir Arafat og hans PLO-organisasjon gjorde. Ja, det går med flere palestinere enn israelere. Det er synd at sivile dør, det beste er selvfølgelig om ingen døde, men vi lever ikke i hundremeterskogen. Når Hamas plasserer utskytningsramper og våpenlager i befolkede områder, så må man nesten legge en del av skylden på dem for at sivile dør. Nå svarer Israel for hardt på rakketangrep, noe som i mine øyne er helt feil. Hamas har, som jeg tidligere nevnte, et syn på jøder som ikke hører hjemme i 2010. Flere av Hamas støttespillere har utalt at jøder prøver og ta over verden, og at jøder er fra naturens side født med et hat mot muslimer. Noe denne filmen er et eksempel på. http://www.youtube.com/watch?v=is8M9O4hI7w&feature=player_embedded#! Ikke legg all skylden på Israel. Hamas sender raketter som nesten utelukkende rammer sivile. Begge sider er skyldige, Hamas er har blod på hendene så vel som Israel har det. Hamas sender raketter mot Israel, Israel svarer tilbake. Ser du den på den måten, har Hamas indirekte mye av skylden for at Palestinere dør. Rakettene er et svar på okkupasjon og blokkade som undertrykker palestinerne så dermed kan du igjen snu hele greia rundt og si at den israelske regjeringen er skyld i angrepene som rammer Israel! Du kan også snu dette rundt, blokaden er et tiltak som er nødvendig fordi Hamas smuglet våpen og eksplosiver fra andre land, noe som medførte store sivile tap. Som sagt, jeg støtter ikke okkupasjon av palestinsk land, men jeg skjønner at Israel forsvarer seg når de blir angrepet. Dessuten mener veldig mange Israelere at landet er noe Gud har gitt dem og at det derfor er rettmessig deres. Noe jeg selvfølgelig mener er vissvass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg