Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Her i Israel har vi fremdeles ikke forstått det: At vi ikke lenger forsvarer Israel. Vi forsvarer blokaden. Og blokaden er blitt Israels Vietnam.

Vi var fast bestemt på å unngå et ærlig oppgjør med den første Gaza-krigen. Nå har vi i internasjonalt farvann åpnet ild mot en gruppe hjelpearbeidere og aktivister, og dermed startet og tapt den andre. For Israel kan denne andre Gaza-krigen bli langt mer smertefull og kostbar enn den forrige. Da vi gikk til krig i 2008, ønsket israelske politikere og militære å gi Hamas en lærepenge. De lyktes. Hamas lærte at den beste måten å bekjempe Israel på, er å la Israel gjøre det som er blitt naturlig for staten: brauting, tabber, fortielse og røyk.

God kronikk i Dagbladet skrevet av en israelsk krigsreporter. Bringer inn et annet perspektiv på situasjonen.

Dagbladet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Verden forsøker til stadighet å fullføre hva hitler ikke klarte.

Skjønner godt at israel kjemper for å unngå en ny runde med gasskamre.

Men slutt å gråte krokodilletårer over antisemitisme og holocaust hvis du allikevel kjemper for å fullføre holocaust.

Lenke til kommentar

This just in: Israel fant palestinaskjerf, skrujern og hammere ombord.

Bortsett fra noen plastikkspretterter og en medbrakt arabisk(?) kniv og et par lommekniver var ingenting av det som ble brukt som våpen som bar preg av planlagt vold. Det var kjøkkenkniver, trepinner, etc. Kilde er IDF:

http://www.youtube.com/watch?v=JvS9PXZ3RWM

Et legitimt spørsmål da er: Hvis dette var voldelige aksjonister som planla å ty til vold ved en eventuell bording, hvorfor smuglet de ikke skikkelige våpen om bord?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det enda vært så vel :) Men det er nok et stykke mellom oppbevaringsleire i Polen og humanitære hjelpesendinger. Meg bekjent var det null zyklon-b ombord i disse båtene he he

Lenke til kommentar

Hvem er "verden" i denne sammenheng?

Skjønner godt at israel kjemper for å unngå en ny runde med gasskamre.

Det skjønner jeg også.

Men slutt å gråte krokodilletårer over antisemitisme og holocaust hvis du allikevel kjemper for å fullføre holocaust.

Hvem er "du" i denne sammenheng, og hvordan kjemper vedkommende for å fullføre Holocaust?

Lenke til kommentar

Vi er på internett nå, du kan ikke kreve at folk skal velge mellom pest eller kolera. Jeg har alt sagt at skipene ikke skulle vært stoppet, men brakt i land og behandlet som et hvert annet fremmed anløp, med sikkerhetskontroll av passasjerene og deretter inspeksjon av lasten.

Hadde dette mot formodning ført til noen slags aksjon fra Hamas side så haded det gitt Israel PR-gevinsten, og de påstått fredelige organisasjonene bak konvoien et symbolsk skudd for baugen. "Se, de var ikke så fredelige allikevel." Istedet er nå Israel nok en gang syndebukken etter å ha falt for eget grep.

Hvis man lar dem gå i havn i Gaza vil det være en åpning for alle til å kunne gå til havn i Gaza, istedenfor i Israel og dereter eksportere varene til Gaza. Israel må vise at det er aldri akseptabelt noensinne å ikke gå igjennom tollen.

Om de hadde samarbeidet og dratt til en av havnene i Israel, ville det ikke være noe problem. Det var jo faktisk det Israel foreslo.

Det hadde vært et enda mindre problem om israel lot være å angripe skip i internasjonalt farvann.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Først av alt, antar at en kjøkkenkniv funker greit som stikkvåpen.

Hvorfor henning mankell og co ikke dro med seg kassevis av tyngre våpen, bazookaer, raketter, maskingeværer og lignende må du spørre dem om. Sannsynligvis fordi dette normalt ikke er noe man har slengende i stua.

Det vekker også mindre oppsikt om man drar med seg mindre våpen når man seiler under falskt flagg som humanitær hjelp, enn om man hadde slept kassevis av tunge våpen ombord.

Også mindre risiko ved en inspeksjon. Lettere å forklare at man har en kniv eller tre enn kasser med tunge våpen.

Forøvrig antar jeg at det er nok våpen dit de skulle.

TWFA: Verden er Palestina, gaza, iran, EU, norge osv som lukker øynene når palestina angriper israel, men skjeller ut israel når de forsvarer seg.

Hvem er "du" i denne sammenheng, og hvordan kjemper vedkommende for å fullføre Holocaust?

Du = Alle folk som er sjokkert over at israel forsvarer seg mot land og folk som ønsker å utrydde dem.

Det de gjør er akkurat det samme som å skjelle ut et offer for et voldtektsforsøk, fordi hun forsvarte seg mot voldtekt.

Ser at det ofte er akkurat de samme folkene som vil se israel utslettet som er imot nazistenes hylling av holocaust og antisemittisme.

hvordan kjemper vedkommende for å fullføre Holocaust?

Den enkleste måten å få et nytt holocaust er å snu ryggen til israel når de søker internasjonal hjelp til å beskytte seg.

Det er bare et tidsspørsmål før iran nuker israel, det VET man veldig godt og ingen gidder å løfte en finger for å hindre det.

Ingen gidder å sende en styrke ned som kan stoppe terrorangrepene mot israel.

Al-qaida og palestinerne er begge terroister

Mens man sloss mot Al-qaida, gir man blaffen i å sloss mot palestinerne.

Er dritt lei hykleriet.

Enten får vesten trå til og gi den hjelp og beskyttelse de skulle gitt for 50 år siden, eller så får man heve høyrearmen og tilkjennegi at hitler hadde rett.

Det er utrolig feigt av verden å sitte å se på at Israel blir utryddet av terrorister, samtidig som man slår ned på antisemittisme fordi de sier og gjør hva andre mener.

Verden er feig, og verden gi faen...

Tipper forøvrig folk hadde fått høre det hvis de forsøkte å hjelpe tyskerne under krigen også...

Lenke til kommentar

Ja Israel hadde et valg, der er vi ikke uenige. Men du har enda til gode å komme med gode alternativer. Når vi vet hva vi vet i dag tok de ikke det optimale valget. Men de visste jo åpenbart ikke at "fredsaktivistene" ikke var fult så fredelige som de trodde. Utifra Israelernes handlingsmønster ser det ut til at de forventet noe helt annet, og derfor gikk inn mye "mildere" en de burde ha gjort. Hvorvidt det er lovlig eller ikke betyr ingenting for mitt syn i denne saken av de grunnene jeg har nevnt tidligere med tanke på blokaden.

Det er ditt syn på saken, mitt syn er at mine alternativer er bedre, feks er det et vesentlig bedre alternativ å ikke angripe skip i internasjonalt farvann.

AtW

Lenke til kommentar

Enten får vesten trå til og gi den hjelp og beskyttelse de skulle gitt for 50 år siden, eller så får man heve høyrearmen og tilkjennegi at hitler hadde rett.

Hva mener du vesten skulle gjøre på 1960 tallet? Jødene var vel allerede godt i gang med ulovlighetene sine igjen på den tiden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ditt alternativ forutsetter at skipet har fredelige hensikter.

Å ikke stoppe flyene før de krasjet inn i tvillingtårnene var nok et dårlig valg sett i ettertid, men det kunne jo hende at terroristene kun var ute etter å se landet fra luften og hadde planer om å lande fredelig.

Samme tanke gjorde sikkert at man gikk ut fra at de tyske krigsskipene sikkert ikke skulle angripe norge, de var sikkert bare på en tur for å undersøke vårt vakre land.

Og alle soldatene, sikkert bare turister de også.

Oi, det var ikke det, nei. Så dumt!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Freke: Hva mener du vesten skulle gjøre på 1960 tallet? Jødene var vel allerede godt i gang med ulovlighetene sine igjen på den tiden.

Det jeg mener er at på samme måte som man går inn i irak, korea, afghanistan, jugoslavia, cuba, og alle de andre plassene, kunne man hjulpet israel til å beskytte seg mot terrorisme.

Man gikk inn i irak fordi man TRODDE de hadde masseødeleggelsesvåpen, men man går IKKE inn i Iran som man VET har slike våpen og som sier rett ut gang på gang at de SKAL utrydde israel.

Vil man ha fred og er imot at israel forsvarer seg mot terror, så får man jammen meg gjøre litt innsats slik at israel slipper å borde skip for å stoppe terrorister på tur.

Lenke til kommentar
"De kunne latt båten seile, og evt tatt hånd om den om den entret israelsk farvann." Det er faktisk to valg de kunne tatt, der og da. Jeg leser hva du skriver om utstyret, jeg leser det som du prøver å bortforklare at væpnede militære ble heist ned på dekk.

Norsk kystvakt, som border et ikke-norsk skip med våpen som er utenfor norsk farvann? Ja, det er et angrep.

Jeg prøver ikke å bortforklare noe som helst. Jeg forklarer hvordan soldatene var utstyrt. De forventet åpenbart ikke at "fredsflåten" i realiteten var der for å lage bråk, og for å "drepe jøder".

Som jeg har forklart, var det selvsagt ikke et alternativ å la båtene seile. Det var også flere båter, så de hadde ikke all verdens med tid på seg, og spesielt ikke når båtene gjorde det veldig tydelig at de aktet å bryte gjennom blokaden.

Hadde de ventet, ville situasjonen kunne blitt enda verre fordi de ville hatt hastverk. Og uansett er Israel "damned if they do, damned if they don't". Uansett hva de hadde gjort, ville det kommet kritikk. Noen er ikke fornøyde før Israel er utslettet.

Blokader er dessuten helt lovlige, og såvidt jeg kan se, er det intet krav at blokaden må være innenfor landets egne grenser. Det er jo poenget her. Israel er i krig med Hamas, og driver en blokade av fiendens havn. Nok en gang er dette såvidt jeg kan se helt lovlig.

Kan vel også nevne til at det "drukner" litt i hysteriet at Egypt også har en blokade mot Gaza, ikke bare Israel. Så vidt jeg kan se, så har ikke dette blitt nevnt en eneste gang hittil.

Lenke til kommentar

Kan vel også nevne til at det "drukner" litt i hysteriet at Egypt også har en blokade mot Gaza, ikke bare Israel. Så vidt jeg kan se, så har ikke dette blitt nevnt en eneste gang hittil.

Det har blitt nevnt overalt, og den blokkaden er opphevet nå.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Har du noen kilder til det? Har faktisk ikke hørt noe om en egyptisk blokade i det hele tatt, så hadde vært litt interessant å lese.

Lenke til kommentar

Man gikk inn i irak fordi man TRODDE de hadde masseødeleggelsesvåpen, men man går IKKE inn i Iran som man VET har slike våpen

Vi VET at Israel har ulovlige atomvåpen. Israel har ikke underskrevet ikkespredningsavtalen, i motsetning til Iran. Iran har derfor LOV til å utvikle sitt atomprogram. Vi VET at Iran skal produsere strøm, man TROR Iran har lyst på atomvåpen. Men som sagt; vi VET at Israel HAR ulovlige atomvåpen. Men de nekter i likhet med Nord-Korea å samarbeide med FN inspektører. Og i likhet med Nord-Korea tar Israel seg til rette i internasjonalt farvann. Røverstater begge to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man gikk inn i irak fordi man TRODDE de hadde masseødeleggelsesvåpen, men man går IKKE inn i Iran som man VET har slike våpen og som sier rett ut gang på gang at de SKAL utrydde israel.

Her blander du kortene. Det er ingen motsetning her - det er DE SAMME TYPENE som ville invadere Irak som nå trygler om å få angripe Iran: Israelere, neocons og Frp-ere.

Har du noen kilder til det? Har faktisk ikke hørt noe om en egyptisk blokade i det hele tatt, så hadde vært litt interessant å lese.

http://www.huffingtonpost.com/2010/06/01/egypt-lifts-its-side-of-g_n_595786.html

Lenke til kommentar

Den har blitt åpnet på ubestemt tid, ja. Det kommer stadig inn hjelpeforsyninger til Gaza, nå vil det komme mer den veien også.

Det Norske Forsvaret kritiserer forøvrig også Israels strategi (dette er en bra ting).

Edit @ Muffinss: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7148435

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Israel kan hjelpe seg selv ved å gjøre livet litt enklere for den valige innbygger i Gaza, dvs lempe på blokkaden. Mange "israel-hatere" krever faktisk ikke mer enn det.

Skjer det derimot ikke noe snart, vil nok fler og flere pynte rommet sitt med denne typen plakater

post-10740-1275416388,5521_thumb.png

Lenke til kommentar

Man gikk inn i irak fordi man TRODDE de hadde masseødeleggelsesvåpen, men man går IKKE inn i Iran som man VET har slike våpen

Vi VET at Israel har ulovlige atomvåpen. Israel har ikke underskrevet ikkespredningsavtalen, i motsetning til Iran. Iran har derfor LOV til å utvikle sitt atomprogram. Vi VET at Iran skal produsere strøm, man TROR Iran har lyst på atomvåpen. Men som sagt; vi VET at Israel HAR ulovlige atomvåpen. Men de nekter i likhet med Nord-Korea å samarbeide med FN inspektører. Og i likhet med Nord-Korea tar Israel seg til rette i internasjonalt farvann. Røverstater begge to.

Er Norge også en røverstat?

http://www.mil.no/sjo/start/article.jhtml?articleID=96836

"ØST I MIDDELHAVET: KNM Trondheims første tre uker i operasjon Active Endeavour har vært svært hektisk. Som første norske enhet i Nato-operasjonen har fregatten bordet et sivilt fartøy i internasjonalt farvann."

"- Vi trener jevnlig for å gjennomføre slike operasjoner. Bordingslaget trenes både teoretisk og praktisk for å kunne håndtere en så risikofylt operasjon best mulig. Men man vet aldri helt hva bordingslaget møter når de entrer et fartøy på denne måten, og jeg var veldig glad når jeg fikk melding om at alt var gått bra, forteller skipssjefen. Så langt er han svært fornøyd med det nymonterte automatiske identifiseringssystemet."

At man aldri vet hva bordingslaget møter har skipssjef Jarle Vika tydeligvis helt rett i.

At det alltid er ulovlig å borde sivile skip i internasjonalt farvann er tøv. Skipene på vei til Gaza hadde gjort det klart at de hadde til hensikt å bryte en blokade, til tross for advarslene fra Israels marine. Det sier seg selv at Israel har rett til å forhindre våpensmugling til Gaza. Da hadde også god grunn til å være mistenkelige overfor særlig det tyrkiske skipet.

Lenke til kommentar

Israel kan hjelpe seg selv ved å gjøre livet litt enklere for den valige innbygger i Gaza, dvs lempe på blokkaden. Mange "israel-hatere" krever faktisk ikke mer enn det.

Skjer det derimot ikke noe snart, vil nok fler og flere pynte rommet sitt med denne typen plakater

Hvis du ikke klarer å skille mellom Israel som stat og jøder som folk så er det DU som har et ganske stort problem. Hamas gjør ikke akkurat livet på Gaza lettere de heller, og de er for tiden det største hinderet for en løsning. Skulle man fulgt din logikk kunne muslim-hatere legitimere sine fordommer med hvordan regimene i f.eks. Saudi-Arabia og Iran opptrer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...