Simon Aldra Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Visst hele verden har lyst til å lage 3.verdenskrig pga. Israel ikke vil slutte med bosettninger eller erklære øst-Jerusalem som en muslimsk hovedstad, ja så er det pinå meg ikke Israel sin feil at 3.verdenskrig starter.. Nå er det jo ikke urimelig at Øst-Jerusalem tilfaller den part i konflikten Øst-Jerusalem strengt tatt tilhører. Dersom Israel ikke avslutter den farlige bosetningsaktiviteten vil det få alvorlige konsekvenser for Israel. Ikke i dag, kanskje ikke om ti år. Men om tyve år, kanskje femti år vil det føre til katastrofale konsekvenser. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Så da kan det bli Israel sin feil at hele verden braser sammen i krig....visst dem ikke slutter å bygge hus....? Kanskje ikke nå, men om 20 kanskje 50 år? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Ifølge Netanyahu selv ønsker de ikke fred, de ønsker bare å ekspandere. Derfor saboterte han Oslo-avtalen: (se fra 3:15) http://www.youtube.com/watch?v=z6KLFrye9Xk Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Så da kan det bli Israel sin feil at hele verden braser sammen i krig....visst dem ikke slutter å bygge hus....? Kanskje ikke nå, men om 20 kanskje 50 år? Det har jeg ikke sagt. Men Israels ledere holder sin nasjons skjebne i sine hender, og slik de opptrer nå, som bortskjemte småunger, leker de med den skjebnen, og de kaster bort viktig tid. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Så da kan det bli Israel sin feil at hele verden braser sammen i krig....visst dem ikke slutter å bygge hus....? Kanskje ikke nå, men om 20 kanskje 50 år? Det har jeg ikke sagt. Men Israels ledere holder sin nasjons skjebne i sine hender, og slik de opptrer nå, som bortskjemte småunger, leker de med den skjebnen, og de kaster bort viktig tid. Så ta en titt på spørsmålet du svarte på (sitert nederst på siden)! Det var forøvrig myntet på Glimti, siden han anklaget Israel for å være en trussel mot at hele verden skal brase sammen i krig. Men jeg har ingenting imot at du også svarte på spørsmålet, eller svarte du egentlig på det? Mener du Israel er en trussel eller ikke mot verdensfreden? Visst hele verden har lyst til å lage 3.verdenskrig pga. Israel ikke vil slutte med bosettninger eller erklære øst-Jerusalem som en muslimsk hovedstad, ja så er det pinå meg ikke Israel sin feil at 3.verdenskrig starter.. Endret 18. januar 2011 av ola the icebox Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Så ta en titt på spørsmålet du svarte på (sitert nederst på siden)! Det var forøvrig myntet på Glimti, siden han anklaget Israel for å være en trussel mot at hele verden skal brase sammen i krig. Men jeg har ingenting imot at du også svarte på spørsmålet, eller svarte du egentlig på det? Mener du Israel er en trussel eller ikke mot verdensfreden? Jeg reagerte ikke på spørsmålet om tredje verdenskrig, det jeg reagerer på er retorikken som brukes, og jeg svarte vel mer på den enn noe annet. Mitt svar på spørsmålet? Det burde jo være ganske underforstått, men jeg kan vel klargjøre, nei, jeg anser ikke Israel som den største trusselen mot verdensfreden. Hva som er den største trusselen mot verdensfreden er vanskelig å si, men jeg antar den vil befinne seg i Asia på ett eller annet tidspunkt. F.eks. Nord-Korea, Taiwan-stredet, Pakistan og India, eller for den saks skyld sentralasiatiske tidligere Sovjetrepublikker der både Kina og Russland har dype interesser, og ønsker om inflytelse. Et virkelig marerittscenario er en krig mellom Russland og Kina. For eksempel over Sibir. Kina er et land med kraftig positiv befolkningsvekst; den sibirske delen av Russland er et område med merkbar negativ befolkningsvekst. Sibir inneholder massive ressurser, og en krig er ikke utenkelig. Ikke sannsynlig, men mulig. Det er i alle fall et marerittscenario. Når det kommer til Midtøsten tror jeg nok jeg vil likestille Israel og Iran som destabiliserende faktorer, på delt førsteplass. På andreplass kommer de mest fundamentalistiske delene av familien Saud. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Så hva er det som gjør at Israel er den størrste faren for verdensfreden i Midtøsten? Hva er det Israel gjør, som kan true verdensfreden? For å få det rette bildet, så tror jeg du kan snu det hele på hodet, og heller anklage den angripende part for å true verdensfreden, nemlig islamistene. Ett land som forsvarer seg, kan en ikke anklage for å være en trussel for verdensfreden, det blir totalt feil. Ligger islamistene våpnene ned blir det fred der nede, ligger Israel våpnene ned blir dem utslettet. Så ligger du disse faktorene sammen, så er det hevet over enhver tvil hvem som kan true verdensfreden, og det er ikke Israel. Endret 19. januar 2011 av ola the icebox Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Så hva er det som gjør at Israel er den størrste faren for verdensfreden i Midtøsten? Hva er det Israel gjør, som kan true verdensfreden? For å få det rette bildet, så tror jeg du kan snu det hele på hodet, og heller anklage den angripende part for å true verdensfreden, nemlig islamistene. Ett land som forsvarer seg, kan en ikke anklage for å være en trussel for verdensfreden, det blir totalt feil. Ligger islamistene våpnene ned blir det fred der nede, ligger Israel våpnene ned blir dem utslettet. Så ligger du disse faktorene sammen, så er det hevet over enhver tvil hvem som kan true verdensfreden, og det er ikke Israel. Problemet er at Israel ikke ønsker å trekke seg tilbake til grensene fra 1967, dette er en utenrikspolitikk som offisielt ble deklarert i 1971. I tillegg til dette har vi okkupasjonen av palestinske områder som i følge Benny Morris var "founded on brute force, repression and fear, collaboration and treachery, beatings and torture chambers, and daily intimidation, humiliation, and manipulation". Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Så hva er det som gjør at Israel er den størrste faren for verdensfreden i Midtøsten? Hva er det Israel gjør, som kan true verdensfreden? Har jeg sagt det? Nei. Jeg sier at Israel og Iran er like destabiliserende for regionen. Med dette sikter jeg til at Irans potensielle tilvirkning av atomvåpen vil endre maktbalansen i regionen markant, samtidig som Israels opptreden (særlig innen spørsmål som okkupasjonen og bosetningene, men ikke bare det) også destabiliserer regionen. Svarte-Per innen terrorfinansiering er de mest radikale medlemmene av familien Saud, men selv om terrorismen er destabiliserende og en sikkerhetstrussel vil det ikke føre til Israels undergang, det er per dags dato en umulighet. For å få det rette bildet, så tror jeg du kan snu det hele på hodet, og heller anklage den angripende part for å true verdensfreden, nemlig islamistene. Ett land som forsvarer seg, kan en ikke anklage for å være en trussel for verdensfreden, det blir totalt feil. Om Hamas skyter en rakett mot Sderot er det forsvar å angripe Hamas. Men okkupasjonen er ikke forsvar, det er heller ikke bosetningene. Okkupasjonen og bosetningene er kriminelle handlinger, og bidrar til å forsterke bildet av Israel som en forbrytersk nasjon, uansett hvor demokratisk landet er eller hvor relativt fritt landet er i regionen. Ligger islamistene våpnene ned blir det fred der nede, ligger Israel våpnene ned blir dem utslettet. Så ligger du disse faktorene sammen, så er det hevet over enhver tvil hvem som kan true verdensfreden, og det er ikke Israel. Det er da pokkermeg ingen som snakker om at Israel legger våpnene ned. Det snakkes om at Israel skal la palestinerne være i fred, noe de per dags dato ikke har vist vilje til å gjøre. Det var en mulighet til en fredsspire på 90-tallet, men den kronidioten av en statsminister de har nå har åpen SKRYTT av å ha sabotert denne prosessen. Kronidioten Bibi er politiker nok til å mene at det ikke er så farlig med menneskeliv om han kan huke inn noen høyreekstreme kronidioters stemmer. Herregud jeg savner en STATSMANN i Israel. En leder, ikke en helvetes selvopptatt gal og farlig politiker. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Herregud jeg savner en STATSMANN i Israel. En leder, ikke en helvetes selvopptatt gal og farlig politiker. Så nå er det nåverende statsminister av Israel sin hovedfeil at det ikke er fred i Midtøsten, eller? Fordi han er en selvopptatt gal og farlig mann? Interessant! ...hadde gode nordmann Jens Stoltenberg vert Statsminister i Israel, ja da hadde det nok blitt fred på 1,2,3 hahahaha! Eller er det å være litt for naiv? For meg virker det som, at mange ikke forstår islam sin rolle i denne konflikten (inkludert Jens Stoltenberg), at hele Midtøsten og det aller fleste muslimer i hele verden er grunnleggende imot en ikke-islamsk stat i der (Israel), som er innenfor grensene til islam sitt hus i Midtøsten ifølge islam, og der kan ingen ikke-islamsk stat være fordi det er imot Profeten Muhammad sine ord. Det er der problemet ligger. Disse såkalle palestinsk arabiske flyktningne, er ett effektivt våpen i kampen mot Israel, noe som den islamske verden ikke har lagt skjul på engang når dem snakker blandt sine egne. Dem taler med to tunger, en tunge når dem snakker med sine brødre og søstre (muslimer) og en annen tunge når dem snakker til den vantroende verden (alle som ikke er muslimer rett og slett). Israel sin statsminister er forøvrig hverken gal, idiot eller farlig, selv om han ikke er enig med alle dine synspunkter. ....han vet godt hvordan en skal ta være på Israel sin sikkerhet, han vet det betre enn det fleste i verden skal jeg si deg hehe! Endret 19. januar 2011 av ola the icebox Lenke til kommentar
Decline Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Dette handler ikke om Islam. We, a group of Christian Palestinians, after prayer, reflection and an exchange of opinion, cry out from within the suffering in our country, under the Israeli occupation, with a cry of hope in the absence of all hope, a cry full of prayer and faith in a God ever vigilant, in God’s divine providence for all the inhabitants of this land. Inspired by the mystery of God's love for all, the mystery of God’s divine presence in the history of all peoples and, in a particular way, in the history of our country, we proclaim our word based on our Christian faith and our sense of Palestinian belonging – a word of faith, hope and love. Why now? Because today we have reached a dead end in the tragedy of the Palestinian people. The decision-makers content themselves with managing the crisis rather than committing themselves to the serious task of finding a way to resolve it. The hearts of the faithful are filled with pain and with questioning: What is the international community doing? What are the political leaders in Palestine, in Israel and in the Arab world doing? What is the Church doing? The problem is not just a political one. It is a policy in which human beings are destroyed, and this must be of concern to the Church. We address ourselves to our brothers and sisters, members of our Churches in this land. We call out as Christians and as Palestinians to our religious and political leaders, to our Palestinian society and to the Israeli society, to the international community, and to our Christian brothers and sisters in the Churches around the world. Les resten her: http://www.oikoumene.org/gr/resources/documents/other-ecumenical-bodies/kairos-palestine-document.html Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Herregud jeg savner en STATSMANN i Israel. En leder, ikke en helvetes selvopptatt gal og farlig politiker. Så nå er det nåverende statsminister av Israel sin hovedfeil at det ikke er fred i Midtøsten, eller? Fordi han er en selvopptatt gal og farlig mann? Interessant! ...hadde gode nordmann Jens Stoltenberg vert Statsminister i Israel, ja da hadde det nok blitt fred på 1,2,3 hahahaha! Eller er det å være litt for naiv? For meg virker det som, at mange ikke forstår islam sin rolle i denne konflikten (inkludert Jens Stoltenberg), at hele Midtøsten og det aller fleste muslimer i hele verden er grunnleggende imot en ikke-islamsk stat i der (Israel), som er innenfor grensene til islam sitt hus i Midtøsten ifølge islam, og der kan ingen ikke-islamsk stat være fordi det er imot Profeten Muhammad sine ord. Det er der problemet ligger. Disse såkalle palestinsk arabiske flyktningne, er ett effektivt våpen i kampen mot Israel, noe som den islamske verden ikke har lagt skjul på engang når dem snakker blandt sine egne. Dem taler med to tunger, en tunge når dem snakker med sine brødre og søstre (muslimer) og en annen tunge når dem snakker til den vantroende verden (alle som ikke er muslimer rett og slett). Israel sin statsminister er forøvrig hverken gal, idiot eller farlig, selv om han ikke er enig med alle dine synspunkter. ....han vet godt hvordan en skal ta være på Israel sin sikkerhet, han vet det betre enn det fleste i verden skal jeg si deg hehe! Ett problem er som sagt at Israel ikke vil trekke seg tilbake til grensene fra 1967. Et annet problem er Hamas' syn på flyktingeproblemet. Merk at PLO under Arafat aksepterte en pragmatisk tilnærming når det gjaldt flyktningene: We understand Israel's demographic concerns and understand that the right of return of Palestinian refugees, a right guaranteed under international law and United Nations Resolution 194, must be implemented in a way that takes into account such concerns. http://www.nytimes.com/2002/02/03/opinion/the-palestinian-vision-of-peace.html?scp=5&sq=&st=nyt Dette ble blant annet brukt av PLO under Camp David forhandlingene, noe den israelske forskeren Ron Pundak har skrevet om. Endret 19. januar 2011 av Nonzchi Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Det handler om islam i aller høyeste grad, og det vet du også. Nå over til en annen sak: "For jødiske og arabiske menn i Israel er tallet nesten identisk. 67,5 prosent arabere og 68 prosent jøder inngår i den aktive arbeidsstyrken." Og jeg som trodde at palestiner-araberne i Israel ble så diskriminert at dem knapt kunne få seg jobb, det var iallefall informasjonen dere "pro-palestinere" her på forumet skrek om. ....da er det veldig rart, at en får like mye arbeid i Israel om enn er jøde eller palestiner-araber. Med andre ord deres skrikende ord om tung diskriminering av israelske palestiner-arabere som ønsker seg jobb, faller totalt i grus. Nok engang viser det seg, at dere bare "plappler tullball" som ikke har rot i virkeligheten. Men det er nå ikke rart, siden dere sitter deres lit til ett media som "rævslikker" islamistene i Israel og omegn, som om verden ønsker å øydelegge Midtøsten`s frieste land og eneste demokrati. Når svært mye av masse media sine kilder og informasjon faktisk kommer fra islamistene selv, så skjønner jeg jo at dere hiver rundt dere med informasjon som ikke stemmer overeens med virkeligheten. Endret 19. januar 2011 av ola the icebox Lenke til kommentar
Decline Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Det handler om islam i aller høyeste grad, og det vet du også. Dette er ikke et argument, og dermed ikke verdt noe. Hamas er i denne konflikten en ny gruppe, Islamsk Jihad enda nyere. PLO og Fatah har aldri vektlagt religion i denne konflikten, dermed er Islam irrelevant. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Så ta en titt på spørsmålet du svarte på (sitert nederst på siden)! Det var forøvrig myntet på Glimti, siden han anklaget Israel for å være en trussel mot at hele verden skal brase sammen i krig. Hva var det du skrev til meg? Har ikke fulgt så mye med i de siste innleggene. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Så ta en titt på spørsmålet du svarte på (sitert nederst på siden)! Det var forøvrig myntet på Glimti, siden han anklaget Israel for å være en trussel mot at hele verden skal brase sammen i krig. Hva var det du skrev til meg? Har ikke fulgt så mye med i de siste innleggene. Innlegg nr.4959 på forrige side, nest siste innlegg, skrevet 21:59. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Visst hele verden har lyst til å lage 3.verdenskrig pga. Israel ikke vil slutte med bosettninger eller erklære øst-Jerusalem som en muslimsk hovedstad, ja så er det pinå meg ikke Israel sin feil at 3.verdenskrig starter.. Var det det jeg sa? Jeg snakket ikke om en ny verdenskrig, men trussel mot en evnt. verdensfred. ...men hele verdensfreden er Israel sitt ansvar sier du Glimti og visst hele verden braser sammen i krig, så er det selvsagt Israel sin feil sier du. Så vennligst fortell meg i detalj dine tanker rundt at Israel truer hele verden til å briste sammen i krig, vennligst fortell ditt synspunkt. Det er det minste du kan gjøre, når du kommer med slike beskyldninger mot Israel. Du feiltolker eller missforstår. Jeg ha ikke sagt at det bare er Israels ansvar da det er hele verdens ansvar, men jeg har sagt at Israel er den største trusslen. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Hva du presenterer som "fakta" og hva som er realiteten, passer ikke alltid sammen. Merkelig det, ikke sant? Det er også merkelig, at det er ett overveldende flertall av "pro-islamister" som står og skriker om at Israel er verdensstørrste trussel mot verdensfreden. ...når sannheten er stikk motsatt. Hva er de så redd for? At folk skal våkne opp og forstå at det ikke er Israel som er problemet, men islamistene som lager kvalme urovekkende mange plasser. Dessverre er Israel omringet av den gjengen der i alle former, ikke rart at israelittene må ha ett sterkt millitære. Endret 19. januar 2011 av ola the icebox Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Nøyaktig hvilke/hvilken konflikt er mest komplisert og skaper mest oppstyr og hvem er det som holder liv i dem/den? Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg sa i mitt forrige innlegg, hvem som holder liv i den, og det er ikke kødd engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg